Performancing Metrics

توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دنیا در آینده نزدیک | اتاق خبر
کد خبر: 323884
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1394 - 11:21
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بازار بزرگ اقتصاد ایران مورد توجه جدی کشورهای دنیا قرار گرفته و در آینده ای نزدیک سطح روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست ارتقا می یابد.

اتاق خبر: غلامحسین شافعی روز یکشنبه در دومین نشست اقتصادی فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی و لهستان افزود: حضور هیات اقتصادی لهستان در ایران و مشهد نشان از اراده قوی برای ارتباط اقتصادی مستمر و مثبت میان دو کشور است.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی اظهار کرد: امیدوارم با آغاز این سفر فصل جدیدی میان ارتباطات استان خراسان رضوی و لهستان آغاز شود.
وی گفت: رابطه ایران و لهستان از قدمت تاریخی بسیار کهن برخوردار است که به سال 1474 میلادی برمی گردد.
شافعی افزود: در طول سالهای گذشته با محدودیت های شدید اقتصاد خارجی مواجه بودیم و تحریم ها باعث شده بود روابط اقتصادی ما بسیار کاهش پیدا کند.
رئیس اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: با اقدامات معقولانه و سیاست های مدبرانه جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی از روابط اقتصادی را آغاز کرده ایم.
شافعی با اشاره به اینکه نقش مشهد و خراسان رضوی در توسعه روابط خارجی بسیار مهم و استراتژیک است تاکید کرد: این استان نقطه اتصال بسیاری از کشورهای منطقه به دریای آزاد و راه ارتباطی میان کشورهای بزرگ دنیا است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به قابلیت های موجود در خراسان روابط اقتصادی میان لهستان و ایران از مشهد آغاز می شود.
وی به ظرفیت های اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و افزود: کشور لهستان در صنعت خودرو دارای ظرفیت های بسیار ارزشمند است.
شافعی با اشاره به اینکه شهر مشهد قطب صنعت قطعه سازی در حوزه اتومبیل است اظهار کرد: علاوه بر حوزه صنعت خودرو سازی در حوزه صنایع نیز می توان اقدامات بسیار ارزشمند انجام داد.
رئیس اتاق بازرگانی مشهد یادآور شد: انرژی های پاک، صنایع غذایی، ماشین آلات کشاورزی، حمل نقل عمومی و ریلی از دیگر حوزه ها در این زمینه است.
وی با اشاره به اینکه نیازمند مبادله اطلاعات بیشتر میان فعالان دو کشور هستیم، گفت: تسهیل در رفت و آمد تجار میان دو کشور از جمله مواردی است که باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.
شافعی افزود: برای ورود فعالان اقتصادی به ایران هیچ گونه محدودیتی را قائل نیستیم و حتی ویزا در فرودگاه نیز برای تجار صادر می شود.

* لهستان می تواند شریک بزرگ اقتصادی ایران باشد
معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: لهستان نخستین کشور اروپایی است که ایران بعد از تحریم ها در حال آغاز روابط اقتصادی با آن است.
محمد مهدی مروج الشریعه به ظرفیت های ریلی ایران اشاره کرد و افزود: ارتباط ریلی با کشورهایی چون اوکراین، چین و روسیه موقعیت خاصی را برای استان خراسان رضوی به وجود آورده است.
وی اظهار کرد: بزرگترین بازار مصرف کالاهای داخلی به دلیل ورود زائران بسیار زیاد در طول سال به شهر مشهد تعلق دارد.
وی با اشاره به اینکه صنعت، کشاوزی و معدن از جمله ظرفیت هایی است که می توان از آن برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور استفاده کرد ادامه داد: همکاری های علمی و دانشگاهی نیز یکی دیگر از ظرفیت هایی است که باید از آن به درستی استفاده کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه کشور لهستان از جمله کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت خودروسازی و کشاورزی است، اظهار کرد: لهستان به دلیل ظرفیت هایی که دارد می تواند یک شریک اقتصادی بزرگ برای ایران باشد.
وی یادآور شد: کارخانه های قند خراسان رضوی از تکنولوژی 40 سال قبل لهستان بهره می برد.
مروج الشریعه تاکید کرد: تجارت و صادرات باید به عنوان دو اولویت اصلی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور شناخته شود.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید