Performancing Metrics

علت کاهش قیمت جهانی گاز چیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 324108
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 12:18
اتاق خبر در گفت و گو با کارشناسان بررسی می کند
با توجه به اینکه در سال جاری دنیا با کاهش دمای زیادی روبه رو نشد به طور طبیعی مصرف گاز نیز کاهش زیادی داشت و نتیجه این روند انباشت گاز در مخازن به دلیل مصرف نشدن و افت قیمت گاز شد.

اتاق خبر- در سال های اخیر همواره صحبت از جایگزینی مواد معدنی و گاز به جای صادرات نفت برای درآمد زایی و پرداخت هزینه های جاری کشور است. در این میان بخش گاز با توجه به امکانات و فناوری های موجود در ایران همواره شانس بیشتری برای جایگزین شدن با نفت داشته است. اما کاهش شدید قیمت نفت و به دنبال آن قیمت گاز باعث شد که امکان جایگزینی گاز به جای نفت ممکن نباشد.

در این بین به نظر می رسد که حتی تلاش های سازمانی مانند اوپک گازی نیز برای بالا بردن قیمت گاز نیز بی نتیجه مانده باشد. کاهش قیمت گاز برای کشوری مانند ایران که از ذخایر گازی زیادی بهره مند است و تلاش دارد که بعد از دوران تحریم دوباره به بازار های جهانی بازگردد خبر خوبی نیست. عوامل زیادی از سوی کارشناسان برای علت کاهش کم سابقه قیمت گاز عنوان شده است که از آنها می توان به کاهش تقاضا برای گاز و تولید بالای گاز در جهان اشاره کرد.

تاثیر نوسانات نفت بر قیمت گاز
یک کارشناس مسائل انرژی در مورد دلیل کاهش قیمت جهانی گاز، این کاهش را به دلیل تاثیر کاهش قیمت نفت دانست و نوسانات بازار نفت را بر بازار گاز موثر خواند.
حسن مرادی کارشناس مسائل انرژی با تاکید بر نقش افزایش دمای هوا بر کاهش قیمت گاز گفت: به طور کلی افزایش دمای هوا بر مصرف گاز تاثیر دارد و با گرم شدن هوا مصرف گاز کاهش و در نتیجه نیاز به گاز کمتر می شود. به طور کلی در سال جاری گرمای هوا کم سابقه بود و به همین دلیل تقاضا برای گاز کمتر از میزان موجود در بازار بود.

مرادی با تاکید بر تاثیر قیمت گاز بر قیمت برق علت این امر را مصرف گاز برای تولید برق دانست و با ذکر مثالی از مصرف گاز در انگلستان گفت: در این کشور دولت تلاش دارد که تعادلی در زمینه مصرف گاز و برق ایجاد کند و به همین علت دولت مصرف کنندگان را مختار به انتخاب گاز یا برق برای مصرف خود کرده است.
این کارشناس انرژی قیمت برق و گاز را در دنیا متاثر از یکدیگر دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه در دنیا بخشی از گاز مصرفی برای تولید برق به کار گرفته می شود طبیعی است که با کاهش و افزایش قیمت گاز قیمت برق نیز با تغییر رو به رو شود.
وی در مورد احتمال جایگزینی صادرات گاز با نفت گفت: این امر بستگی به مسائل مختلفی دارد. ما اگر بتوانیم با توسعه خطوط لوله های انتقال گاز به اروپا صادرات خود را افزایش دهیم می توان امیدوار بود که این کاربرای کشور سود آور باشد. اما در مورد سایر انواع گاز مانند LPG و LNG این کار بستگی به امکانات و فناوری های موجود در کشور دارد.

گرمای هوا، تاثیرگذار بر قیمت گاز
یک تحلیلگر انرژی  دلیل عمده کاهش جهانی قیمت گاز به دلیل تاثیرات زنجیره ای منابع مختلف انرژی مانند نفت بر صنعت گاز دانست و نوسانات بازار نفت را موثر بر تولید و صادرات گاز اعلام کرد.
حسن فروغی که  در گفت و گو با اتاق خبر، در مورد دلایل کاهش قیمت گاز گفت: به دلیل اینکه قیمت نفت با کاهش زیادی روبه رو بوده است و بازار انرژی به صورت زنجیر وار به هم متصل است بنابراین با کاهش قیمت نفت، قیمت گاز نیز رو به کاهش می رود. در این بین بدلیل وجود حجم بالای نفت در بازار، قیمت گاز افت بیشتری خواهد داشت.

فروغی دلیل دیگر کاهش جهانی قیمت گاز را مرتبط با وضعیت آب و هوایی جهان دانست و افزود: به دلیل اینکه بیشتر مصرف در بخش های مرتبط با سیستم های گرمایشی است پایین آمدن مصرف در این بخش منجر به کاهش قیمت گاز خواهد شد. با توجه به اینکه در سال جاری دنیا با کاهش دمای زیادی روبه رو نشد به طور طبیعی مصرف گاز نیز کاهش زیادی پیدا کرد و نتیجه این روند انباشت گاز در مخازن به دلیل مصرف نشدن و افت قیمت گاز می باشد.
این تحلیلگر مسائل انرژی با بی نتیجه دانستن اقدامات اوپک گازی و با تاکید بر چرخه ای بودن مصرف انرژی در دنیا ادامه داد: یکی از عوامل تاثیر گذار در بازار انرژی وجود رشد اقتصادی در دنیا است. برای مثال چین با کاهش رشد اقتصادی روبه رو شده است و همین امر باعث شده است که نیاز این کشور به انرژی کم شود. در حقیقت سه عامل مازاد تولید، کم شدن رشد اقتصادی و گرمای هوا از دلایل عمده کاهش قیمت گاز است.
وی در مورد وضعیت صنعت گاز در ایران در سال آینده گفت: در حال حاضر این صنعت بعد از وضع تحریم ها و لغو آنها مانند فنر فشرده ای است که ناگهان رها شده است. بخش گاز در ایران در مورد اکتشاف میدان های گازی در کشور، سال خوبی را نخواهد داشت و علت این امر وجود هزینه های بالای اکتشاف و استخراج است ولی در بخش هایی که هزینه تولید پایین باشد شاهد رشد خوبی خواهیم بود.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید