Performancing Metrics

سرانه بیابان در ایران 2 برابر میانگین جهانی است | اتاق خبر
کد خبر: 324117
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1394 - 22:23
در روز منابع طبیعی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که از وضعیت کشور از نظر سرانه بیابان، خشکسالی و سطح جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی نگران بود، اعلام کرد که براساس گزارش‌های بین‌المللی ایران شانزدهمین کشور حافظ منابع طبیعی در جهان است.

اتاق خبر: در روز منابع طبیعی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که از وضعیت کشور از نظر سرانه بیابان، گرم شدن کره زمین، خشکسالی و سطح جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی نگران بود، اعلام کرد که براساس گزارش‌های بین‌المللی ایران شانزدهمین کشور حافظ منابع طبیعی در جهان است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛  خداکرم جلالی که امروز در مراسم هفته منابع طبیعی سخن گفت، اظهار کرد: براساس پایش مراکز بین‌المللی که از طریق 650 هزار تصویر ماهواره‌ای صورت گرفته است ایران از 100 نمره در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی نمره 84.12 را دریافت کرده و بین کشورهای جهان شانزدهمین حافظ منابع طبیعی شناخته شده است.

وی افزود: میزان کاهش سالانه سطح جنگل‌ها در کشور یک‌دهم درصد بوده در حالی که میانگین جهانی 3.8 درصد است. اما این وضعیت نباید رضایتبخش باشد و به آن قناعت کنیم چراکه یک‌دهم درصد یعنی 1400 هکتار در سال از سطح 14 میلیون هکتار جنگ به منابع طبیعی کشور کاسته می‌شود که البته بخش عمده آن به فعالیت‌ها و طرح‌های عمرانی مانند خطوط آب، گاز، برق و راهسازی اختصاص دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به واگذاری پنج میلیون هکتار حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به تشکل‌های مردمی، ایجاد کمبرند حفاظتی به میزان 300 کیلومتر، تشدید برخورد با متخلفین، تقویت یگان حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، تامین سوخت فسیلی 4000 خانوار جنگل‌نشین و غیره به عنوان مهمترین اقدامات سال جاری اشاره کرد.

جلالی تصریح کرد: پدیده تغییر اقلیم، گرمایش زمین را به عنوان معظلی خطرناک در پی دارد چراکه به عنوان مثال با افزایش یک درصد گرمایش زمین 17 درصد نیاز آبی درختان و گیاهان افزایش می‌یابد و مسائلی از جمله تغییرات جو زمین، تغییر در تنوع ژنتیکی و بلایای طبیعی مانند طوفان، سیل، سونامی و بیماری‌های ناشناخته را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در آینده پیش‌بینی می‌شود آب دریاها نیز با افزایش جذب گازکربنیک اسیدی شود، گفت: جمعیت جهان در قرن بیستم چهار برابر افزایش یافته و از سوی دیگر مصرف اکسیژن 9 برابر بیشتر شده است. در حالی که تولید گازکربنیک 18 برابر افزایش یافته و سطح جنگل‌ها از پنج میلیارد هکتار به چهار میلیارد هکتار کاهش یافته است که حکایت از توسعه نامتوازن دارد و در این میان ایران نیز با چنین مشکلات و معضلاتی مواجه است و می‌رود که پدیده بیابانی شدن عرصه‌های منابع طبیعی کشور به معظلی بزرگ تبدیل شود.

 در پایان این مراسم از مدیران،کارشناسان و حافظان منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌های متولی با حضور وزیر دادگستری تقدیر شد.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید