Performancing Metrics

سفر هیئت هندی به تهران برای واردات گاز ایران از بستر دریا | اتاق خبر
کد خبر: 324144
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 00:40
منابع هندی اعلام کردند هیئتی از این کشور قرار است به ایران سفر کند تا در مورد احداث خط لوله از بستر دریا برای واردات گاز ایران با مقامات این کشور مذاکره کند.

اتاق خبر: در حالی که تعامل مجدد ایران با جامعه بین المللی این نوید را می دهد که فرصت های بیشتری برای شرکت های هندی فراهم شود، این سوال مطرح می شود که آیا بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، شمشیری دو لبه برای هند است و اینکه وضعیت جدید ایران چه معنایی برای هند دارد؟ البته این سوالات پاسخ دقیقی ندارند.
بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ سیاستگذاران هندی طرح های متفاوتی برای ایران دارند. دولت نارندرا مودی می خواهد از منافع گشایش اقتصادی ایران تا جایی که می تواند سود ببرد. با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی ایران، دهلی نو برنامه ریزی برای تجارت مجدد با دوست قدیمی خود آغاز کرده است. هندی ها از تهران خواسته اند تا یک خط لوله انتقال گاز از زیر دریا احداث کنند که با دور زدن پاکستان گاز را از ایران به هند برساند.
دولت هند اعلام کرده که مقامات شرکت های مهم هندی خریدار گاز به زودی برای مذاکره درباره این خط لوله زیر دریایی به ایران سفر خواهند کرد. دهلی نو معتقد است این خط لوله جایگزینی برای پروژه های مشابه عبوری از داخل خاک پاکستان است. بر اساس این بیانیه، مدیران شرکت های جی ای آی ال و آی او ال هند همچنین در این سفر درباره قیمت گاز با مقامات ایرانی رایزنی خواهند کرد.
یک مقام ارشد هندی گفت، خط لوله پیشنهادی از دریای عمان و دریای عرب عبور خواهد کرد. وی همچنین افزود، این پروژه 4.5 میلیارد دلاری به هند کمک خواهد کرد که در طی سال های آینده روزانه 31 میلیون متر مکعب گاز از ایران دریافت کند. اگر ایران از پذیرش پیشنهاد مذکور خودداری کند، هند تلاش خواهد کرد با استفاده از خط لوله 1400 کیلومتری فعلی از ترکمنستان گاز وارد کند.
این مقام هندی تاکید کرد که گزینه سومی هم برای هند وجود دارد، به این صورت که ترکمنستان گاز را به ایران صادر کند و ایران همان مقدار گاز را بر اساس یک توافق سواپ گازی به هند انتقال دهد. در آن صورت، عمان ممکن است در مرحله بعدی به این پروژه بپیوندد.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید