Performancing Metrics

خروج مواد اولیه اساسی از بورس برای کاهش قیمت خودرو | اتاق خبر
کد خبر: 32430
تاریخ انتشار: 7 آبان 1391 - 10:51

اتاق نیوز- عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه خروج مواد اولیه‌ای چون فولاد، مس و پتروشیمی از بورس کالا موجب کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید در کشور خواهد شد، گفت: در آن صورت قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو نیز کاهش خواهد یافت.

فرهاد به‌نیا اظهار کرد: کارخانه‌های تولید مواد اولیه اصلی صنعتی مانند فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی، شرکت ملی مس و صنایع آلومینیوم با سرمایه‌گذاری مستقیم دولت و با هدف حمایت از تولید داخلی ایجاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف اولیه از ایجاد این شرکت‌ها متعادل نگه داشتن عرضه و نرخ مواد اولیه اصلی مورد نیاز صنعتگران بوده است، خاطرنشان کرد: در واقع هدف این بود که تولیدکنندگان داخلی برای تامین نیاز داخل و صادرات کالاهای ساخته شده به مواد اولیه با نرخ مناسب دسترسی داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر این هدف تحت‌الشعاع برخی سودجویی‌ها قرار گرفته و‌ سود ناشی از عرضه کالاهای اساسی چون فولاد، مس و پتروشیمی در بورس کالا تنها نصیب دلالان و واسطه‌هایی می‌شود که این محصول را خریداری کرده و با نرخ بالاتر در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

به‌نیا با بیان اینکه از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم که مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران را از بورس خارج کرده و عرضه آنها به صورت مستقیم و با نرخ سال 90 صورت گیرد، تصریح کرد: هرگونه افزایش قیمت مواد اولیه اصلی صنعتی موجب رشد قیمت تمام شده تولید بسیاری از کالاها از جمله خودرو شده است.

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید