Performancing Metrics

احیای هنر و صنعت قالی بافی توسط روشندلان کردستانی | اتاق خبر
کد خبر: 324321
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 15:50
با همت هنرمندان روشندل کردستانی و کمک سازمان بسیج سازندگی، طرح چله هوشمند به منظور حمایت از فرش دستباف و جلوگیری از انقراض این صنعت دیرینه ایرانی اجرا شد.

اتاق خبر: طرح چله هوشمند که بعد از هفت سال همت و تلاش شبانه روزی مخترع ایرانی و با همت بسیج سازندگی در نهایت به ثمر نشسته و مراحل اجرایی شدن خود را در برخی نقاط کشور سپری کرده است.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ این طرح که با همت کورس میرعبدالباقی در مدت 7 سال طراحی شده است، در نهایت با حمایت بسیج سازندگی به اتمام رسیده و نقش به سزایی در توانمند سازی زنان روستایی به ویژه در مناطقی که فرش دستباف دارای رونق بوده، کاهش زمان بافت فرش، ارتقاء سلامت و کاهش آسیب های جسمی ناشی از فرش بافی و تسریع آموزش نقشه خوانی و کاهش پیچیدگی‌های این کار است.

چله هوشمند برای کمک به ادامه حیات فرش دستبافت و تسهیل مراحل بافت انواع فرش توسط بافندگان آماتور و حرفه ای طراحی شده است.

در این طرح مدت زمان طولانی و طاقت فرسای چند ماهه بافت فرش به کمتر از یک شبانه روز کاهش یافته و حتی یک فرد که برای اولین بار پای چوب دار قالی نشسته می تواند در مدت زمان کمی فرشی زیبا و دست بافت را به اتمام برساند.

در حقیقت در مراحل بافت و تولید، فرش از همان صنعت دست بافت و منحصرا ایرانی بهره برده و در نهایت با تلفیق صنعت و دانش عملیات مشقت بار بافت و زمان آن کاهش یافته است.

جلسه ای در راستای معرفی این سیستم و با هدف توانمند سازی زنان روستایی، با حضور کوروس عبدالباقی مخترع دستگاه چله هوشمند در بسیج سازندگی سپاه کردستان برگزار شد.

مخترع دستگاه چله هوشمند در این نشست اظهار داشت: فرش تنها کالای منحصر به فرد ایرانی در بازارهای جهانی است که متاسفانه امروزه هیچ کس مشقت دار قالی را به جان نمی خرد، چرا که درآمد کم این هنر در مقابل مشقت و سختی آن بی نهایت بوده و مشتاقان این هنر را هم از تلاش برای حفظ فرش بافی وامی دارد.

وی همچنین عنوان کرد: برای اولین بار در جهان دو دختر نابینا توانستند، در عرض 14 ساعت با استفاده از دستگاه چله هوشمند پای دار قالی نشسته و با لمس چله قالیبافی بدون آنکه آشنایی با آن داشته باشند، قالی دست بافت و نگارین دارای 170 رنگ را به اتمام برسانند.

عبدالباقی در پایان خاطر نشان کرد: اختراع چله هوشمند در کشور ایران مزیتی برای حفظ هنر و صنایع دستی بوده که با استفاده از آسان‌سازی مراحل بافت، خواندن نقشه و تأمین نخ و نحوه گره زدن نقش به سزایی در حفظ اصالت فرش بافی در کشور دارد.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید