Performancing Metrics

هشدار بخش‌خصوصی در رابطه با صنعت بانکداری کشور | اتاق خبر
کد خبر: 324391
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 21:02
در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بحث بر سر مجوزهای زاید و دست‌و پاگیر در بازار سرمایه به این تصمیم ختم شد که کارگروهی از فعالان این عرصه تشکیل شود و به شناسایی و غربال مجوزها در این بخش از اقتصاد بپردازد.

اتاق خبر: در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بحث بر سر مجوزهای زاید و دست‌و پاگیر در بازار سرمایه به این تصمیم ختم شد که کارگروهی از فعالان این عرصه تشکیل شود و به شناسایی و غربال مجوزها در این بخش از اقتصاد بپردازد. همچنین در این نشست، گزارشی درباره وضعیت نظام بانکی کشور ارائه شد با این پیام که طی سال‌های اخیر به مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور، بانک‌ها نتوانستند از «پول»، پول درآورندن
بنا بر این گزارش به نقل از اتاق بازرگانی؛ در ابتدای این نشست علی سنگینیان، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، با بیان اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار، 91 مجوز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی صادر می‌شود، گفت: «در حال حاضر در این سازمان 143 آیین‌نامه و دستورالعمل وجود دارد و کتاب قانون و مقررات بازار سرمایه نزدیک به 2400 صفحه است.» وی با اشاره به اینکه به دلیل مقررات و مجوزهای سخت‌گیرانه، تاسیس شرکت‌های سهامی عام در بورس عملا متوقف شده است، افزود: «در حال حاضر بازار کاغذی شرکت‌های سهامی عام در بورس شکل گرفته که بعضا یک تا دو میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.» سنگینیان، پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای بررسی و تجزیه و تحلیل مجوزهای بازار سرمایه را مطرح کرد که مورد تصویب اعضای کمیسیون قرار گرفت. به گفته وی، بر اساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، وظیفه اتاق بازرگانی است که به پایش قوانین و مقررات پرداخته و موانع را شناسایی کند حال آنکه در جلسات وزارت اقتصاد برای بررسی فهرست مجوزها، از حضور بخش خصوصی و اظهارنظر اتاق بازرگانی استفاده نشد.
در همین زمینه، میثم دعایی که به نمایندگی از مرکز پژوهش‌های سازمان بورس در نشست کمیسیون شرکت کرده بود، از عزم این سازمان برای کاهش مجوزها خبر داد و خاطرنشان کرد که در گام بعدی، کاهش مدت زمان پروسه‌های اجرایی در دستور کار این سازمان قرار دارد.


وضعیت نظام بانکی کشور
در ادامه این نشست، گزارشی از وضعیت صنعت بانکداری کشور طی سال‌های اخیر، از سوی شرکت پردازش اطلاعات و مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین ارائه شد. علی نوروزی مدیرعامل این شرکت، در خصوص کفایت سرمایه بانک‌ها از رشد نامحسوس این شاخص در سال 93 خبرداد و گفت: «این رشد اندک در شش ماهه نخست سال جاری با سقوط همراه بود.» به گفته وی، کاهش دارایی‌های درآمدزای بانک‌ها از سال 90 تا 93 سیر نزولی داشت که در شش ماهه سال جاری نیز این روند ادامه داشته است. وی همچنین از افزایش 8 درصدی سرانه سپرده بانک‌ها، افزایش 3 درصدی سرانه تسهیلات، افزایش 16 درصدی سپرده هر شعبه و افزایش 10 درصدی تسهیلات هر شعبه خبر داد و افزود: «کاهش شدید بازده حقوق صاحبان سهام از 18 درصد به 14 درصد در سال 93 رقم خورد و این روند در شش ماهه سال جاری نیز تداوم داشته است.» نوروزی همچنین خاطرنشان کرد که تحقق سود پیش‌بینی شش ماه از 51 درصد در سال 92 به 43 درصد نزول کرده است.
پس از ارائه این گزارش، اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه مصوب کردند که گزارشی از وضعیت رو به وخامت بانکداری کشور تهیه و از سوی اتاق تهران به عنوان هشدار جدی بخش خصوصی در این رابطه، اعلام شود.

 94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید