Performancing Metrics

اظهار نظر عجیب یک مقام چینی درباره دالایی لاما | اتاق خبر
کد خبر: 324556
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
ایرنا نوشت: یک مقام کشور چین برای اولین بار اعلام کرد که «دالایی لاما» رهبر معنوی جدایی طلبان تبت را به عنوان یک رهبر مذهبی به رسمیت نمی شناسد و او دیگر دارای چنین جایگاهی نزد مردم نیست.

اتاق خبر -  این سخنان توسط «بایما چیلین» معاون دبیر منطقه خودمختار «تبت» در نشستی با حضور نمایندگان کنگره ملی خلق چین در پکن عنوان شد و چنین اظهاراتی از سوی یک مقام ارشد منطقه تبت نشان می دهد که دولت چین در سیاست های خود در قبال دالایی لاما به طور جدی تجدیدنظر کرده است.


مقام تبتی در سخنان خود خاطرنشان کرد: کسی که از کشور و منطقه خود فرار کرده و پیروانش را فریب داده است، لایق اینکه رهبر مذهبی مردم باشد، نیست.
«دالایی لاما» پس از جنگ داخلی در تبت در سال های 1950 به هند گریخت و دولت در تبعید خود را در «دارماسالام» هند تاسیس کرد.
وی از دیدگاه چین همیشه یکی از کسانی بوده که در لوای مذهب به دنبال فعالیت های انشعاب طلبانه و جدا کردن تبت از خاک چین بوده است اما این رهبر روحانی تبت می گوید خواهان خودگردانی فرهنگی برای این منطقه است.
او می گوید که طرفدار «راه حل میانه» با چین است که مطابق آن به تبت خودگردانی داده شود، بدون اینکه از چین مستقل باشد.
«تبت»، «تایوان» و «سین کیانگ» از جمله سه موضوع مهمی هستند که هر سال در اجلاس کنگره خلق در باره جلوگیری از فعالیت های استقلال طلبانه در آنها مباحث گسترده ای مطرح می شود.
امسال «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در آغاز نشست کنگره گفت که اجازه استقلال به تایوان داده نخواهد شد و انجمن اسلامی چین هم مخالفت خود را با استقلال «سین کیانگ» از خاک چین اعلام کرد و اکنون یک مقام تبتی در باره این منطقه و دالایی لاما اعلام موضع کرده است.
«چیلین» گفت که دالایی لاما تنها در صورتی که از استقلال تبت صرف نظر کرده، دست از تبلیغات افراطی و انشعاب طلبی بردارد و بپذیرد که تبت و تایوان بخشی از خاک چین است حق بازگشت به این کشور را پیدا خواهد کرد.
روزنامه ارگانی «گلوبال تایمز» می نویسد که چین تاکنون با چنین صراحتی در باره شخصیت مذهبی دالایی لاما اظهار نظر نکرده بود و این گفته ها نشان دهنده تغییراتی در مواضع کشور است.
«جانگ یونگ» محقق مرکز تبت شناسی چین می گوید که چین دریافته است دالایی لاما مواضع ضد دولتی و ضد حکومتی دارد و از عقاید خود عقب نشینی نمی کند.
افزون بر این، آمار این نشریه نشان می دهد که تاکنون بیش از 100 نفر در تبعیت از فرامین دالایی لاما و در راستای استقلال تبت از خاک چین اقدام به خودسوزی کرده اند که دو مورد آن مربوط به دو جوان تبتی در ماه های اخیر بوده است.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید