Performancing Metrics

تابلو ایست آبیاری فضای سبز با آب شرب | اتاق خبر
کد خبر: 324612
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1394 - 16:06
در شهرهای مختلف به میزان متغیر از آب لوله‌کشی برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود این در حالی است که آب با هزینه بالا مطابق با استاندارد نوشیدن تصفیه می‌شود اما با استفاده از این آب در بخش آبیاری، آبی که با هزینه بالا تصفیه شده به راحتی تبدیل به فاضلاب می

اتاق خبر: باوجود مصوبه های شورای عالی آب مبنی برای جلوگیری از استفاده شهرداری از آب شرب در آبیاری شهری اما همچنان این مساله در سطح شهر دیده می شود که البته در این زمینه مسئولان بخش آب بیکار ننشسته‌اند و بر اساس آخرین خبرها تا کنون 698 فقره انشعاب آبیاری فضای سبز از آب شرب شهری قطع شده است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، در شهرهای مختلف به میزان متغیر از آب لوله‌کشی (آب شرب) برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود این در حالی است که آب با هزینه بالا مطابق با استاندارد نوشیدن تصفیه می‌شود اما با استفاده از این آب در بخش آبیاری، آبی که با هزینه بالا تصفیه شده به راحتی تبدیل به فاضلاب می‌شود.

بر این اساس با نگاه به شهرهای مختلف می‌بینیم در برخی شهرها مانند بندرعباس حتی تا 80 درصد فضای سبز با آب شرب آبیاری می‌شود که این موضوع نه تنها به اقتصاد کشور لطمه می‌زند بلکه آبی که با هزینه فراوان با توجه به خشکسالی مهار، منتقل و تصفیه شده است را به راحتی تبدیل به فاضلاب می‌کنیم.

این شرایط درحالی است که ساعت آبیاری پارک ها و نوع آب مصرفی آن نیز مشخص است اما بازهم دیده می شود که در برخی مناطق آب به صورت بی رویه آن هم در ساعت غیر معمول به هدر می رود و هیچ نظارتی نیز برای این موضوع وجود ندارد.

از سوی دیگر نیز دیدن تانکر های آب در خیابان که هر روزه در پیک مصرف اقدام به آبیاری کناره های خیابان و جداول می کنند این سوال را در ذهن ایجاد می کند که در این کمبود آب و بحرانی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم چرا هیچ نظارت واحدی در این زمینه وجود ندارد .

به گفته علی‌اصغر قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تا کنون مصوبات خوبی برای جلوگیری از آبیاری فضای سبز توسط آب شرب در شورای عالی آب تصویب شدبه نوعی تکلیفی بر عهده شهرداری با متولی‌گری وزارت کشور قرار داده شد تا آب مربوط به آبیاری از آب شرب جدا شود.

به گفته وی قرار بر این شده تا در تعدادی از شهرها با مشارکت شهرداری‌ها از پساب تصفیه شده که کیفیت مناسبی برای آبیاری فضای سبز دارند استفاده شود و پساب جایگزین آب شرب شده است که این می‌تواند هم به توسعه فضای سبز و هم به جلوگیری از هدر رفت آب کمک کند.

قانع با اشاره به تاثیر مثبت استفاده از پساب در سرمایه‌گذاری در عرصه فاضلاب اظهار کرد:با توجه به این که اکنون می‌توان در محل فاضلاب را تصفیه و از پساب استفاده کرد، هزینه‌ها کاهش یافته و دیگر نیازی به انتقال طولانی آب نیست.

لزوم ورود دولت برای جداسازی آب شرب از آب فضای سبز

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه عامل اصلی جلوگیری از استفاده آب شرب برای فضای سبز موظف کردن شهرداری‌ها به جداسازی آب مربوط به آبیاری است، گفت: دولت حتما باید در این زمینه ورود پیدا کند.

قانع با تاکید بر تعرفه به عنوان عامل دوم گفت: در صورتی که تعرفه آب مناسب باشد و به نوعی شهرداری ترغیب شود که از آب شرب برای آبیاری استفاده نکند، انگیزه برای جداسازی ایجاد می‌شود لذا مکانیزم تعرفه باید به گونه‌ای باشد که شهرداری ترغیب به جداسازی آب شرب از آب آبیاری فضای سبز شود.

همچنین علیرضا نوذری پور، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران به ایسنا گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته با شهرداری 100 درصد آبیاری معابر و پارک‌ها باید با استفاده از آب غیر شرب و چا‌های مخصوص شهرداری صورت بگیرد.

به گفته وی شهرداری تجهیزاتی را برای آبیاری مکان‌های عمومی در نظر گرفته است اما در این بین نیز تخلفاتی از سوی پیمانکاران به چشم می‌خورد که به محض اطلاع رسانی به سازمان آب و فاضلاب استان تهران این مساله به جد پیگیری می‌شود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: اگر مردم نیز در طول روز شاهد چنین تخلفاتی بودند می‌توانند با تماس به شماره 122 مانع این اقدام شوند البته در حال حاضر نیز پرونده‌های از این قبیل در سازمان به منظور رسیدگی وجود دارد.

قطع آب درصورت تخلف

نوذری پور با بیان اینکه هرکجا متوجه این شویم که از آب شرب برای آبیاری پارک‌ها و معابر استفاده می‌شود مانع اینکار می‌شویم، اظهار کرد: اجازه نخواهیم داد که از آب شرب برای آبیاری استفاده شود لذا به محض متوجه شدن، آب آن قسمت را قطع خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسوول، شهرداری‌ها موظفند که از آب مخصوص چاه‌های خود که آب‌منطقه‌ای به آن‌ها مجوز داده است، استفاده کنند و همچنین رسیدگی و نظارت بر نحوه آبیاری بر عهده شهرداری است.

وی معتقد است که آبیاری معابر و پارک‌های عمومی باید در ساعات غیر پیک مصرف و با نظارت دقیق صورت گیرد و با توجه به قرار گرفتن در بحران آبی باید اهتمام زیادی به این بخش شود.

به طور کلی باید گفت که روش‌های مناسب آبیاری برای تأمین آب فضای سبز یکی از مسائلی است که با توجه به کم‌آبی موجود، باید مورد توجه شهرداران و تمامی سازمان های ذی ربط قرار گیرد، زیرا آب شرب برای تصفیه، نیازمند هزینه زیادی است که استفاده از آن برای آب غیرشرب موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

همچنین استفاده از آب در ساعت مناسب که بازدهی و بهره وری بالایی داشته باشد باید مورد تاکید تمامی مسوولین قرار گیرد، اما به نظر می رسد که متهم اول کم آبی کشور و مسوول رسیدگی به این موضوع تنها وزارت نیرو شناخته شده و این درحالیست که رفع بحران آب نیازمند یک حاکمیت ملی است.

باتوجه به اینکه آب یک مایه حیاتی و مهم برای زندگی بشر است نباید این واقعیت را نادیده گرفت که همه مسوولین و حتی مردم موظف به صرفه جویی و استفاده بهینه هستند لذا باید همه ارگان ها و سازمان های ذی ربط با درج قوانین و نظارت ویژه به این موضوع نهایت اهتمام و تلاش خود را برای خروج کشور از بحران کم آبی کنند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید