Performancing Metrics

دستمزد تعیین شده انتظارات جامعه کارگری را برآورده نمی کند | اتاق خبر
کد خبر: 324636
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1394 - 15:22
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در گفت و گو با اتاق خبر
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در رابطه با جلسه نهایی تعیین دستمزد کارگران گفت: هرچند دستمزد تعیین شده از تورم پیشی گرفته است اما این موضوع انتظارت جامعه کارگری را برآورده نمی کند و معیشت کارگران در آن لحاظ نشده است.

اتاق خبر- رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در رابطه با جلسه نهایی تعیین دستمزد کارگران گفت: هرچند دستمزد تعیین شده از تورم پیشی گرفته است اما انتظارت جامعه کارگری را برآورده نمی کند و معیشت کارگران در آن لحاظ نشده است.

غلامرضا عباسی در گفت و گو با اتاق خبر افزود: انجمن صنفی کارگران به رقم اعلامی به شدت معترض هستند و این رقم را منطقی و منصفانه نمی دانند. متاسفانه نمایندگان کارگری حضور و نقش تعیین کننده ای در این جلسه نداشتند.

وی با بیان اینکه با اجرای برجام، انتظارت جامعه کارگری افزایش پیدا کرده ؛ اظهار کرد: با اینحال به این توقعات توجهی نشان داده نشد و به تعبیری بدون درنظر گرفتن وضع معیشت کارگران به صورت دستوری دستمزد را تعیین کردند.

عباسی ادامه داد: کارگران نسبت به این نتیجه واکنش های زیادی نشان داده و معترضان بسیاری به انجمن صنفی تماس گرفته اند اما اعتقاد بر این است که امضاکنندگان این تصمیم باید در قبال جامعه کارگری پاسخگو باشند.

عباسی گفت: انتظار بر این بود که حداقل معیشت در تعیین دستمزد در نظر گرفته شود و دولت در این زمینه نقش آفرینی موثری داشته باشد ولی متاسفانه شاهد این امر نبودیم.

وی تاکید کرد: ضرورت داشت که دولت بسته های حمایتی برای کارگران و بنگاه های اقتصادی تعریف کند چونکه هر دو از لحاظ مالی مشکلات زیادی دارند. کارخانجات زیادی در شرایط نیمه تعطیل بسر می برند و نیازمند حمایت شدیدی هستند.

عباسی گفت: متاسفانه کارگران در این سال ها روز بروز از لحاظ اقتصادی ضعیف تر شده اند و در حال حاضر شاهد هستیم که فداکاری آن ها به خودکشی تبدیل شده است.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در رابطه با علت شرکت نکردن برخی از گروه های کارگری در این جلسه عنوان کرد: متاسفانه از تعدادی از نمایندگان کارگری برای حضور در این جلسات دعوت نشده بود.

وی ادامه داد: سال های گذشته گروه های عظیمی از کارگران در جلسات شرکت می کردند و نظرات و پیشنهادات خود را به منظور اتخاذ تصمیمی جامع تر ابراز می کردند ولی متاسفانه امسال شاهد آن نبودیم.

عباسی گفت: حتی تصمیمات کارگروهایی که با حضور 3 جانبه گرا نمایندگان دولت، کارفرمایی و کارگران تشکیل می شد نیز در جلسه دیشب لحاظ نشد تا رضایتمندی نسبی حاصل شود و بدین ترتیب شاهد اعتراضات گسترده تری در سطح کشور هستیم و خواهیم بود.

وی در رابطه با بن نقدی گفت: حق بن نقدی نیز مانند گذشته ماهیانه 110 هزار تومان و سنوات نیز روزانه در حدود 1000 تومان تعیین شد. درواقع در این جلسه نیز بر روی موضوعاتی تکراری تاکید شد و در این شرایط نمی توان انتظار داشت که رضایت جامعه کارگری حاصل شود.

عباسی در خصوص وعده دوباره دولت مبنی بر افزایش حق مسکن از ماهیانه 20 هزار تومان به 40 هزار تومان گفت: این ارقام بسیار ناچیز است و هیچ گره ای از کار کارگران باز نمی کند اما به هرحال امیدواریم که این وعده عملی شود و البته این موضوع در دولت و نه شورای عالی کار تصویب خواهد شد.

 وی در رابطه با اعطای بن غیرنقدی نیز گفت: بن غیرنقدی نباید به صورت کالا باشد این امر منجر به رانت خواری خواهد شد بلکه انتظار می رود که مبلغ مورد نظر در کارت های کارگری شارژ شود تا کارگران خود به خرید کالای مورد نظر اقدام کنند. البته این پیشنهاد موقتی است تا وضعیت اقتصادی مطلوب شود.

به گفته عباسی؛ در این جلسه اصلا به موضوع بن کارگری وارد نشدند بنابراین صحبت از چگونگی اعطای این بن ها بیهوده است.

وی گفت: شنیده های حاکی از این است که وزیر کار تلاش های زیادی را برای تغییر وضعیت کارگران انجام داده اند اما باید در نظر گرفت که سایر سازمان ها و افراد نیز در این امر دخالت دارند و مانع از انجام کار می شوند. به هرحال جامعه کارگری این تصمیات را از جانب دولت می بیند.

94106ت 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید