Performancing Metrics

«عملگرایی اقتصادی» در دستور کار دولت ایران | اتاق خبر
کد خبر: 324649
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1394 - 03:22
سیاستگذاران ایران در اندیشه احیای مجدد اقتصاد ایران هستند و «عملگرایی اقتصادی» توجه زیادی را در بین سیاستگذاران ایرانی جلب کرده است.

اتاق خبر: در بین ادعاهای متناقض درباره رویکرد سیاست خارجی ایران در دوره پساتحریم، مشخص شده که «عملگرایی اقتصادی» توجه زیادی را در بین سیاستگذاران ایرانی جلب کرده است.
بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ صرف نظر از تعامل مستقیم ایران در سوریه، به نظر می رسد که سیاستگذاران این کشور  در عین حال در اندیشه احیای مجدد اقتصاد ایران هستند که در اثر تحریم های غرب آسیب دیده است. برای آنها، احیای اقتصادی یک اصل اساسی است که روابط ایران را با شرق و غرب شکل می دهد.
هرچند ایران و اروپا در سوریه نظرات متفاوتی دارند، اما تلاش های تهران برای به دست آوردن جای پای سابق خود در بازار اروپا داستانی متفاوت را بازگو می کند. اما ریشه این رشد سریع روابط اقتصادی با اروپا نه در جنگ سوریه، بلکه در مذاکرات هسته ای است.
هرچند ایران مدتی است از تجارت نفتی با یورو به جای دلار حمایت می کند، تصمیم این کشور در مقطعی صورت می گیرد که ایران در آستانه پس گرفتن جایگاه خود در بازار اروپاست که در دوره تحریم ها به عربستان و دیگر کشورها واگذار کرده است. بنابراین این تصمیم از نظر اقتصادی و استراتژیک دارای اهمیت است.
استفاده از یورو در معاملات نفتی دارای مفهوم اقتصادی بسیار مهمی است، نه تنها به این علت که اروپا اکنون یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران است، بلکه به این دلیل که بسیاری از شرکت های اروپایی در حال ورود به ایران برای استفاده از فرصت های تجاری هستند. این موضوع فشارها بر ایران را به دلیل داشتن دلار کافی در ذخایر ارزی اش کاهش خواهد داد و به سود اروپا نیز خواهد بود زیرا موجب آسان تر شدن پرداخت ها خواهد گردید.
هرچند ایران با چنین اقدامی، مطمئنا در حال توسعه روابط قوی اقتصادی با اروپاست، اما نمی توان نتیجه گرفت که این اقدام ریشه در تغییر جهت استراتژیک تهران به سمت غرب است.
شرق نیز به اندازه غرب برای ایران اهمیت دارد و میزان این اهمیت در جریان سفر تاریخی رئیس جمهوری چین به تهران بعد از لغو تحریم ها کاملا آشکار شد. در این سفر دو کشور موافقتنامه های تجاری مهمی از جمله اضافه شدن ایران به جاده ابریشم جدید را امضا کردند.
دو کشور همچنین طرح هایی را برای افزایش ارزش مبادلات تجاری در طی 10 سال آینده به حداقل 600 میلیارد دلار در سال اعلام داشتند. هم اکنون نیز بیش از یک سوم تجارت خارجی ایران با چین صورت می گیرد.
ایران و چین، به وضوح در حال گسترش روابط تاریخی خود هستند. این موضوع از طرح ارتباط شبکه ریلی ایران به آسیای میانه و در نهایت به چین کاملا مشخص است. در 6 فوریه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که دولت طرح هایی برای ساخت یک خط ریلی حدود 900 مایلی برای ارتباط شرهای مذهبی مشهد و کربلا در دست دارد. این طرح زیرساخت ریلی خایران را به مرز ترکمنستان نزدیک تر می کند.
از سوی دیگر، طرح ریلی جاده ابریشم چین از استان سینکیانگ این کشور از طریق افغانستان به قرقیزستان و تاجیکستان و در نهایت به ایران کشیده خواهد شد.
تعامل ایران با چین و تمایل رهبران این کشور به این همکاری از اهمیتی سبملیک در روابط خوب تاریخی دو کشور برخوردار است. اما این اهمیت از تاریخ روابط دو کشور نشأت نمی گیرد، بلکه ریشه در برقراری توازن بین شرق و غرب در مواضع مقامات ایرانی دارد.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید