Performancing Metrics

برخی صنعت نساجی را بدنام کرده اند | اتاق خبر
کد خبر: 324679
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1394 - 14:41
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
جمشید بصیری: متاسفانه برخی از مدیران دولتی تلاش کردند که تولیدات را بدون توجه به ظرفیت ماشین آلات افزایش دهند و این کار باعث شد که استهلاک ماشین آلات این بخش بالا رود و ضربه جبران ناپذیری به صنعت نساجی وارد شود.

اتاق خبر- عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در مورد وضعیت صنعت نساجی در کشور، وضعیت این صنعت را به دلیل رکود اقتصادی اسفبار توصیف کرد.
جمشید بصیری عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گقت و گو اتاق خبر گفت: قوانین و ضوابط دست و پاگیر و نبود انگیزه در میان تولید کنندگان و فعالان این بخش باعث شده که این صنعت پیشرفتی نداشته باشد و همچنان با رکود دست و پنجه نرم کند.

بصیری با اشاره به ماشین آلات جدید نساجی در دنیا و پیشرفت های این صنعت در کشور های دیگر ادامه داد: ماشین آلات جدید نساجی می توانند با سرعت و کیفیت بالایی پارچه را در اشکال و رنگ های متنوع تولید کنند اما در ایران به دلیل قدیمی بودن ماشین آلات محدودیت های زیادی در این مورد وجود دارد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به مصرف بالای برق و انرژی ماشین آلات ایرانی، ادامه داد: به همین دلایل قیمت تمام شده تولیدات صنعت نساجی در ایران بالاتر از کشورهای دیگر است. در کنار این مسائل ضعف مدیریت نیز باعث شد که استاندارد های تولید کاهش پیدا کند.
وی با ذکر مثالی از تاثیر سو مدیریت در بخش نساجی گفت: در دهه 60 صنعت نساجی به جای تولید پارچه فاستونی با پشم وارداتی از استرالیا تصمیم به تولید این نوع پارچه با پشم ایرانی گرفته شد. به دلیل کیفیت نامناسب پشم داخلی، پارچه فاستونی ساخته شده با این پشم، زبر و با کیفیت پایین به بازار عرضه شد. این سو مدیریت ضربه بدی به صنعت نساجی کشور وارد کرد و باعث بدنامی این صنعت شد.
بصیری با انتقاد از تلاش برای بالا بردن تولید بدون توجه به عواقب آن افزود: متاسفانه برخی از مدیران دولتی تلاش کردند که تولیدات را بدون توجه به ظرفیت ماشین آلات افزایش دهند و این کار باعث شد که استهلاک ماشین آلات این بخش بالا رود و ضربه جبران ناپذیری به صنعت نساجی وارد شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به نقش قاچاق در ضربه زدن به بخش نساجی گفت: مسئله قاچاق همواره در کشور وجود داشته است اما تا زمانی که مشکلات بخش نساجی کشور برطرف نشود و نتوانیم تولید داخل را با کیفیت و قیمت مناسب به مردم عرضه کنیم مبارزه با قاچاق معنا و مفهومی ندارد.
وی با تاکید بر آمار بیکاری در کشور به قدرت اشتغال زایی بالای صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: این صنعت به دلیل ظرفیت اشتغال زایی و ارزش افزوده بالایی که دارد نیاز به سرمایه گذاری و نگاه ویژه دولت دارد. در حقیقت هیچ صنعتی را نمی توان از نظر ارزش افزوده و اشتغال زایی با صنعت نساجی مقایسه کرد. به همین دلیل نمی توان هیچ کشوری را در دنیا یافت که این صنعت در آن فراموش شده باشد.

بصیری از قوانین دست و پا گیر در این بخش انتقاد کرد و با ذکر مثالی از فرایند بوروکراسی اداری در این صنعت افزود: برای مثال در صورتی که شخصی تصمیم به راه اندازی کارخانه نساجی در کشور را داشته باشد زمانی در حدود 8 تا 9 ماه را باید برای دریافت مجوز های مربوط به آن صرف کند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با انتقاد از برخی قوانین موجود در مورد کارگران و بیمه های مربوط به آن، برخی از این قوانین را باعث بروز مشکل برای کارفرمایان و کارگران دانست. وی افزود: این قوانین دست و پا گیر باعث فراری دادن سرمایه ها از بخش نساجی می شود.
بصیری در مورد ضربه تولید کنندگان زیرپله ای به صنعت نساجی کشور گفت: در حدود 9000 واحد نساجی با مجوز در حال فعالیت در کشور هستند و مالیات و عوارض مربوط را می پردازند اما تولید کنندگان زیرپله ای بدون پرداخت عوارض و مالیات در حال فعالیت در کشور هستند و باعث ضربه زدن به صنعت نساجی شده اند.

ت 94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید