Performancing Metrics

اوباما: عربستان می‌خواهد آمریکا را درگیر نبردهای قومیتی خاورمیانه کند | اتاق خبر
کد خبر: 324999
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1394 - 03:52
با نادیده‌گرفتن نقش واشنگتن در بی‌ثباتی منطقه
رییس جمهور آمریکا در گفت‌‌وگو با یکی از رسانه‌های این کشور، ضمن نادیده گرفتن نقش دولت این کشور در بی‌ثباتی خاورمیانه، از عربستان و برخی دیگر بابت «تلاش در وارد کردن آمریکا در درگیری‌های قومیتی منطقه» انتقاد کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، «باراک اوباما » رییس جمهور آمریکا در گفت‌‌وگو با نشریه «آتلانتیک» با انتقاد صریح از عربستان سعودی گفت: «برخی متحدان آمریکا در خلیج فارس و نیز اروپا می‌خواهند آمریکا را درگیر نبردهای قومیتی نمایند که تاثیر کمی برای منافع آمریکا دارد».

رییس جمهور آمریکا در ادامه سلسله گفت‌‌وگوهای خود با مجله آتلانتیک (امروز پنجشنبه) گفت: «لازم است عربستانی‌ها روشی موثر بر مبنای همسایگی و سهیم بودن با ایران را در پیش گرفته و نوعی صلح نسبی ایجاد نمایند».

عربستان حدود یک سال است که کشور یمن را بمباران می‌کند و از گروهک‌های مسلحی مانند «جیش الاسلام» در سوریه حمایت می‌کند و پس از توافق هسته‌ای، روابط خود با ایران را قطع کرد و اخیرا هجمه مالی، سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای شدیدی به لبنان و حزب‌الله آغاز کرده است.

اوباما در سخنانی پیرامون حمایت از عربستان علیه ایران تهدید کرد و گفت: «در این صورت ما مجبور می‌شویم به میدان بیاییم و از قدرت نظامی برای حل و فصل ماجرا استفاده کنیم. اما اقدامی که نه به نفع آمریکا و نه به نفع خاورمیانه است».

اوباما در ادامه، نقش کشورش در ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه (و حمایت از معارضان مسلح در سوریه و کمک به عربستان در جنگ علیه یمن) را نادیده گرفت و به تلاش گسترده‌اش برای بیرون آوردن آمریکا از «باتلاق خونین خاورمیانه» اشاره کرد، تا حدی که بتواند به وعده‌هایش به بخش‌های در حال رشد سریع‌تر جهان چون آسیا و آمریکای لاتین عمل نماید.

اوباما در توجیه عدم گفت‌و‌گو با جوانان دیگر کشورهای آسیا و آمریکای لاتین گفت: «اگر با جوانان این کشورها گفت‌‌وگو نمی‌کنیم بدین خاطر است که درحال پی ریزی نحوه از بین بردن ، قرنطینه یا کنترل بخش‌های خشونت آمیز و بی‌محتوای بشریت هستیم و در چنین موقعیتی فرصت‌هایی را نیز از دست می‌دهیم.»

رییس جمهور آمریکا در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو افزود که حمایت از مداخله نظامی ناتو در لیبی «اشتباه» بوده است  و این بدین جهت بود که بر اساس باور اشتباهش فکر می‌کرده که انگلیس و فرانسه بار بیشتر عملیات نظامی را تحمل می‌کنند.

اوباما در بخش دیگر  این گفت‌‌وگو از امتناع خود در به اجرا درنیاوردن خطوط قرمزش علیه «بشار اسد» حتی با وجود این‌که «جو بایدن» معاون رییس جمهور آمریکا در استدلالی گفته بود که کشورهای بزرگ اهل بلوف زدن نیستند، دفاع کرد.

انتهای پیام/

کد: 94108

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید