Performancing Metrics

طرح تقسیم سوریه در دستور کار قدرت های جهانی قرار گرفته است | اتاق خبر
کد خبر: 325125
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1394 - 21:36
رویترز خبر داد:
یک رسانه غربی از بررسی طرح تقسیم و فدرالی شدن سوریه از سوی کشورهای غربی و عربی خبر داده است.

اتاق خبر- یک رسانه غربی از بررسی طرح تقسیم و فدرالی شدن سوریه از سوی کشورهای غربی و عربی خبر داده است.

رویترز در این خبر می نویسد: دیپلمات‌ها گفته‌اند، قدرت‌های جهانی حامی مذاکرات صلح سوریه، در حال مذاکره و بررسی طرحی در خصوص تقسیم فدرالی سوریه در چارچوب یک دولت مرکزی و اقلیم‌ های مستقل هستند.

در حالیکه قرار است مذاکرات بین نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان آن در آستانه پنجمین سالگرد آغاز نا‌آرامی‌ها در سوریه آغاز شود طرح تقسیم فدرالی سوریه مورد توجه قدرت‌های جهانی قرار گرفته است.

یک دیپلمات عضو شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته است: نه تنها روسیه بلکه برخی از کشورهای غربی نیز در حال بررسی این طرح هستند و این طرح را با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه در میان گذاشته‌اند.

این دیپلمات اضافه کرده است: مبنای این طرح حفظ یکپارچگی سوریه است، البته مدل‌های مختلفی از ساختار فدرالی وجود دارد. دربرخی از این مدل‌ها دولت مرکزی نقش بسیار بسیار محدودی دارد و اقلیم‌ها از استقلال بیشتری برخوردارند.

به گزارش رویترز یک دیپلمات دیگر عضو شورای امنیت نیز تایید کرده است که طرح تقسیم فدرالی سوریه در حال بررسی است.

این دیپلمات‌ها توضیح بیشتری در خصوص ویژگی‌های طرح فدرالی سوریه ارائه نکرده اند.

هفته گذشته مخالفان حکومت بشار اسد که از جانب عربستان سعودی حمایت می‌شوند، طرح پیشنهادی روسیه برای توافق بر تقسیم فدرالی سوریه را رد کردند.

ریاض حجاب، «رئیس هیات عالی مذاکرات»، پیش تر گفته بود: هرگونه اشاره به فدرالیسم و هر طرحی که در برگیرنده تقسیم سوریه باشد، غیر قابل قبول است.

این مخالف حکومت سوریه توضیح بیشتری در خصوص طرح پیشنهادی روسیه ارائه نکرده بود.

این در حالی است که استفان دی می‌ستورا روز پنجشنبه به شبکه خبری الجزیره گفت، هنوز طرح فدرالی سوریه رد نشده است.

استفان دی می‌ستورا تاکید کرده است: همه سوری‌ها مخالف تجزیه سوریه هستند، ولی می‌توان در خصوص تقسیم فدرالی در مذاکرات گفتگو کرد.

رویترز در پایان می نویسد: در همین زمینه پیش‌تر بشار اسد گفته بود در صورت توافق سوری‌ها، می‌توان بر اساس برگزاری رفراندوم در این خصوص تصمیم گیری کرد.

منبع: مهر 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید