Performancing Metrics

وضعیت معادن ایران در سال 94 چطور بود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 325400
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1394 - 16:06
عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در گفتگو با اتاق خبر پاسخ داد
سجاد غرقی: بعد از رونقی که بخش معدن در دهه گذشته تجربه کرد؛ در سال 94 بحرانی شدن و رکود در این بخش به شدت به بخش معدن ضربه زد.

اتاق خبر- عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران وضعیت معادن کشور در سال 94 را یکی از بحرانی ترین سال های بخش معدن توصیف کرد.

سجاد غرقی عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در گفت و گو با اتاق خبر وضعیت معادن کوچک و متوسط کشور را در سال 94 بحرانی دانست و گفت: سال گذشته به علت افت جهانی قیمت سنگ آهن بسیاری از معادن کوچک و متوسط سال بحرانی را پشت سر گذاستند.
عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در مورد سیاست های حمایتی از بخش معدن کشور گفت: علیرغم وجود این مشکلات، سیاست های حاکمیتی جهت حمایت از معدن کشور اتفاق نیفتاد و می بینیم که پیشنهاد حذف معافیت های مالیاتی در مورد صادرات محصولات معدنی دردستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: وضع چنین قوانینی در حالی است که معادن تعطیل و نیمه تعطیل هستند و به زحمت می توانند به کار صادرات بپردازند و برای همین مقدار کم صادرات معدنی، هزینه های گمرکی و صادرات افزایش پیدا کرده است. تمامی این اقدامات نیز به بهانه جلوگیری از خام فروشی صورت می گیرد که عبارت اشتباهی است.
غرقی در تشریح اینکه چرا عبارت جلوگیری از خام فروشی اشتباه است توضیح داد: جلوگیری از خام فروشی اساسا واژه اشتباهی است زیرا هر کالای مصرفی برای زنجیره بعدی خود خام محسوب می شود. برای مثال شمش فولاد برای تبدیل شدن به ورقه های فولادی مواد خام به حساب می آید. به همین دلیل این عبارت برای محصولات معدنی کاربرد ندارد.
عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران افزود: کار معدن کار استخراج مواد معدنی و تولید آن است. در حقیقت وظیفه یک معدن کار اکتشاف، استخراج است.
غرقی با انتقاد از سیاست های اشتباه در مورد معادن، این سیاست ها را باعث تشدید رکود در بخش معادن دانست و گفت: عوامل دیگری در مورد رکود نقش دارند اما این سیاست ها باعث تشدید و افزایش آن در این بخش شده اند.
عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن وضعیت معادن را برای سال آینده را با توجه به لغو تحریم ها، به تحریم های داخلی اشاره کرد و گفت: در این بخش تحریم های خارجی برداشته شده است اما معادن با تحریم های داخلی که ناشی از نبود زیرساخت و سیاست های داخلی است. در حوزه فناوری و اکتشاف مشوقی برای بخش معدن وجود ندارد و شاهد این هستیم که این بخش با مشکلات زیادی مواجه است.

94105 ت

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید