Performancing Metrics

گسترش همکاری در زمینه حمل و نقل و انرژی بین ایران و گرجستان | اتاق خبر
کد خبر: 325436
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1394 - 11:13
در دیدار سرمدی با معاون وزیر خارجه گرجستان مطرح شد
قائم مقام وزیر امور خارجه در دیدار با معاون وزیر خارجه گرجستان آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در دیدار با جالانمانیا معاون وزیر خارجه گرجستان با اشاره به روابط بسیار خوب 2 کشور و تبادل هیأت  در زمینه‌های مختلف بر توسعه بیشتر مناسبات تاکید کرد و اظهار داشت: ایران و گرجستان قادرند روابط معناداری را پایه‌ریزی کنند و با اجرای پروژه‌های عملی، اراده سیاسی خود را به معرض نمایش گذارند.

وی با اشاره به کریدور جنوب - شمال آن را یک پروژه جدی نامید و تصریح کرد: این کریدور تنها یک همکاری حمل و نقلی نیست و همکاری بین کشورها در زمینه‌های مختلف به ویژه انرژی را نیز در بر می‌گیرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های فرهنگی بین 2 کشور، به وجود زمینه‌های مشترک در خصوص ادبیات و هنر اشاره کرد.

سرمدی همچنین مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را یک زمینه مشترک برای همکاری تمام کشورهای منطقه عنوان و به تشریح ریشه‌های شکل‌گیری تروریسم و افراط‌گرایی پرداخت و بر این نکته تاکید کرد که برخی کشورهای منطقه متاسفانه از پدیده شوم تروریسم و افراط‌گرایی به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده می‌کنند اما این پدیده شوم در نهایت علیه خود آنها عمل خواهد کرد.

وی ضمن تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات منطقه‌ای گفت: اصول سیاست خارجی ایران در کمک به بحران‌های منطقه‌ای بر سه اصل اراده جدی برای مبارزه با تروریسم، توقف دخالت قدرت‌های خارجی و حق تعیین سرنوشت توسط مردم کشورها استوار است.

داویت جالانمانیا معاون وزیر خارجه گرجستان نیز در این دیدار با بیان آغاز فصل جدیدی از مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گرجستان در دوران پساتحریم، از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران تشکر و عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای گرجستان یک کشور دوست و تاثیرگذار محسوب می‌شود که تفلیس برای آن احترام فوق‌العاده‌ای قائل است.

وی ضمن ابراز خرسندی از اجرای برجام گفت: زمینه برای توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی فراهم است و این کشور از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف استقبال می‌کند.

معاون وزیر امورخارجه گرجستان تصریح کرد: آمادگی داریم با ایران در زمینه ترانزیت در چهارچوب کریدور جنوب - شمال یا شرق به غرب و تبادل برق و ترانزیت ایران به کشورهای دیگر همکاری کنیم.

جالانمانیا در پایان خاطرنشان کرد: کلید حل بحران‌های منطقه‌ای را باید در احترام به قوانین بین‌المللی و اتخاذ تصمیم توسط مردم کشورهای گرفتار در بحران‌ها جستجو کرد.

انتهای پیام/

کد: 94108

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید