Performancing Metrics

مستند «بازگشت به یمن»؛ افشاگری آمریکایی‌ از حقیقت جنگ یمن | اتاق خبر
کد خبر: 325656
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1394 - 21:05
مشارکت مستقیم آمریکا با عربستان در کشتار مردم یمن
شبکه تلویزیونی خصوصی آمریکایی با ساخت مستند 15 دقیقه‌ای نشان داد که عربستان چگونه با سلاح‌های پیشرفته آمریکایی یمن را به جهنم تبدیل کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، شبکه تلویزیونی «اچ بی او» (HBO) در فیلمی مستند با عنوان «بازگشت به یمن» برای اولین بار جزئیاتی از حملات جنگنده‌های ائتلاف عربستان علیه یمن منتشر کرد.

در این مستند آمده است، عربستان با کمک آمریکا و متحدان منطقه‌ای خود به بخش بزرگی از یمن که تحت کنترل حوثی‌ها (جنبش انصارالله و ارتش یمن) است حمله می‌کند و این حملات بسادگی، مناطق مسکونی و غیرنظامیان در یمن را هدف گرفته و تاکنون بیش از پنج هزار نفر را کشته است.

«بلقیس وایل» (Belkis Wille) محقق سازمان بین‌المللی دید‌ه‌بان حقوق بشر در یادداشتی خطاب به مردم آمریکا نوشت:

آنچه احتمالا [شما مردم آمریکا] نمی‌دانید این است که ایالات متحده آمریکا کمک و حمایت نظامی مستقیمی از نیروهای ائتلاف عربستان [علیه یمن] کرده است. به همین دلیل یکی از طرف‌های کشمکش در یمن به شمار می‌رود و تعهدهای حقوقی بین‌المللی مهمی بر عهده‌ش قرار می‌گیرد.  آنچیز دیگری که احتمالا نمی‌دانید، استفاده سلاح‌های آمریکایی در حملات هوایی غیرقانونی در زمان کنونی و احتمالا در آینده [در یمن] است. طبق آمار کنگره، شرکت‌های آمریکایی از ماه «می» تا «سپتامبر» 2015 [اردیبهشت تا دی‌ 1394]، 7.8 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخته‌اند و چه بسا بخشی از آن در یمن استفاده شده است.

وایل افزود: هر شخص آمریکایی باید این فیلم را ببیند تا از میزان دخالت کشورش آمریکا در جنگی که واشنگتن مردم آمریکا را از آن بی‌خبر گذاشته، مطلع شود.

* * *

«مجاهد العینی» یکی از ساکنان صنعا در این مستند درباره حملات جنگنده‌های سعودی می‌گوید: برادرم با اعضای خانواده‌اش در حال استراحت و صرف شام بود که مورد حمله موشکی جنگنده‌های سعودی قرار گرفتند و 10 نفرشان کشته شدند، همه‌شان کشته شدند. برادرم مرد فقیری بود که به هیچ حزب یا جناحی وابسته نبود.

به گفته این فیلم مستند آمریکایی، تاکنون صدها هزار نفر از ترس حملات جنگنده‌های سعودی از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.

گوینده این مستند در این فیلم که تصاویر آن در ماه ششم جنگ ضبط شده می‌گوید:

حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی و غیرنظامیان، هر روز و هر شب بدون وقفه ادامه دارد،‌به گونه‌ای که اگر به مناطق حمله شده بروید تکه‌ها و قطعات اعضای بدن مردم بی‌گناه را روی زمین و حتی روی درختها مشاهده می‌کنید.

ساکنان محلی می‌گویند که حملات سعودی‌ها آنقدر بی‌وقفه و پشت سر هم است که حتی نمی‌توانند بخوابند و این موضوع آنها را دیوانه کرده است. مردم یمن می‌گویند که زندگی آنها جهنم است و آل‌سعود یک زندگی بدتر از جهنم را برای آنها رقم زده‌اند.

حملات سعودی تمام منازل مسکونی، زیرساخت‌ها و پل‌های ارتباطی را مورد هدف قرار می‌دهد.

در بعضی مناطق به دلیل محاصره، مردم در گرسنگی و بی‌آبی به سر می‌برند و هیچ‌گونه دارو و خدمات درمانی به آنها نمی‌رسد. در بعضی مناطق دیگر اوضاع کمی بهتر است و بیمارستان‌های صحرایی توسط سازمان پزشکان بدون مرز ایجاد شده است اگر چه در این بیمارستان‌ها نیز کمبود دارو و غذا وجود دارد.

یک زن یمنی در صعده که بچه‌اش در حملات سعودی کشته شده و بچه دیگرش یک پایش را از دست داده است، می‌گوید: سعودی‌ها به هیچ پایگاه نظامی حمله نمی‌کنند، آنها فقط مردم فقیر و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

یکی از پزشکان سازمان پزشکان بدون مرز در این فیلم می‌گوید: شرایطی که در یمن وجود دارد یک فاجعه انسانی مصیبت‌بار است.

این مستند در ادامه به بمب‌ها و موشک‌هایی که جنگنده‌های سعودی در حملات خود استفاده می‌کنند می‌پردازد. قطعات و لاشه بمب‌ها و موشک‌ها نشان می‌دهد که آل‌سعود در حملات خود از بمب‌های بسیار بزرگ که قدرت تخریب گسترده‌ای دارند و همچنین از بمب‌های خوشه‌ای که متحدان غربی عربستان دراختیار آنها گذاشته‌اند استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از ساکنان صعده با سرزنش ملک سلمان پادشاه عربستان می‌گوید: سلمان یک جنایتکار است، آنها دشمن کل جهان اسلام هستند.

بمب‌های خوشه‌ای از تعداد زیادی بمب کوچک تشکیل شده است که در آسمان رها می‌شوند و منطقه وسیعی را مورد هدف قرار می‌دهند.

این مستند با به تصویر کشیدن قطعات و باقیمانده بمب‌هایی که عربستان روی سر مردم در شمال یمن ریخته است نشان می‌دهد که عربستان در حجم وسیعی از بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای که توسط آمریکا به ریاض فروخته شده است استفاده می‌کند.

عربستان سعودی بیشتر تسلیحات خود را از آمریکا دریافت می‌کند که بالاترین میزان فروش این تسلیحات به عربستان سعودی در 6 سال گذشته بیش از 90 میلیارد دلار سلاح بوده است که از این میان می‌توان به قرارداد 640 میلیون دلاری خرید بمب‌های خوشه‌ای از آمریکا اشاره کرد و این در حالی است که شواهدی از جرایم جنگی عربستان موجود است و جنگ عربستان در این روزها همچنان ادامه دارد..

 انتهای پیام/

کد: 94108

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید