Performancing Metrics

بازگرداندن بینایی بوسیله بافت‌های آزمایشگاهی چشم | اتاق خبر
کد خبر: 325692
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394 - 03:35
گامی مهم به سوی آینده‌ای روشن
یک تیم بین‌المللی از دانشمندان طی یک تلاش بسیار مهم و ارزشمند در جهت بازگرداندن بینایی به افراد نابینا و پیشرفت هر چه بشتر این فناوری در آینده، از سلول‌های بنیادی انسان برای ساخت لایه‌های بافت چشم استفاده کردند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این دانشمندان سلول‌های بنیادی بافت چشم انسان را گرفته و از آن برای رشد اجزای کره چشم استفاده کردند و سپس این بافتها را در چشم یک خرگوش نابینا کاشته و بینایی این موجود را به وی بازگرداندند.

این محققان از نتایج و یافته‌های اولیه خود ابراز امیدواری کرده و می‌گویند که این آزمایشات طلیعه‌ای برای استفاده این فناوری در انسان است.

سالهای سال است که تأثیر بالقوه سلول‌های بنیادی در بهبود بینایی بیماران مبتلا به اختلالات دژنراتیو(پیش‌رونده) چشم ثابت شده است.

در سال 2010، دانشمندان موفق به ایجاد اولین شبکیه چشم شدند که با سلولهای بنیادی جنینی انسان طراحی شده بود . سپس در سال 2012، برای بهبود قدرت بینایی دو فرد نابینا از پیوند سلول‌های شبکیه استفاده شد که این سلولها نیز از سلولهای بنیادی جنینی انسان گرفته شده بودند اما آنچه که آخرین دستاورد را از دستاوردهای پیشین متمایز می‌کند این است که دانشمندان اوزاکا ژاپن و دانشگاه کاردیف بریتانیا قادر به استفاده از سلول‌های بنیادی انسان برای تولیدمثل ماهیت پیچیده کل کره چشم بودند. آنها با استفاده از سلول‌های پرتوان القایی یا سلول‌هایی که به طور مستقیم از سلول‌های بالغ گرفته شده بود، موفق به کشت سلول‌های متعدد چشم از جمله عدسی‌ها، قرنیه و ملتحمه شدند.

این دانشمندان با پیوند این بافت‌ها در یک خرگوش با کوری قرنیه، موفق به بازگرداندن بینایی و ترمیم چشم این موجود شدند.

محققان این تیم بر این باورند که این موفقیت می‌تواند به آزمایش‌های بالینی پیوند برای بازگرداندن بینایی انسانهای نابینا منجر شود.

این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید