Performancing Metrics

31 راه برای کنار آمدن با پروازهای طولانی | اتاق خبر
کد خبر: 325776
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394 - 13:03
پروازهای طولانی با خود هواپیمازدگی، خستگی مفرط و چندین و چند مشکل دیگر را به همراه دارد. اما می‌توانید با کمی خلاقیت، صبوری، جدیت، خوش‌خلقی و انجام نکاتی خاص از سفر هوایی‌تان لذت ببرید. 

به گزارش اتاق خبر و به نقل از کجارو، این نکته‌ها و فوت‌وفن‌ها سلامت عقلی شما را در خسته‌کننده‌ترین سفرها هم حفظ می‌کنند.

زمانی که شخص در سفری هوایی- مثلاً از لندن به استرالیا- می‌گذراند حدود ۲۲ ساعت است. این یعنی ۲۲ ساعت تحمل فریاد بچه‌هایی که در این هواپیما هم‌سفرتان هستند؛ یعنی ۲۲ ساعت گوش کردن به غرش یکنواخت موتور هواپیما. تازه، هواپیمازدگی دل‌انگیز و گریزناپذیر بعد از پرواز را که دیگر نگو! سفرهای طولانی‌مدت از جهات مختلف می‌توانند اسباب دردسر و عذاب آدم را فراهم کنند؛ از ناراحتی‌های معمول (مثل مسافری که در طول سفر، فیلم «احمق و احمق‌تر» را بارها می‌بیند و با صدای بلند و گوش‌خراشی می‌زند زیر خنده) گرفته تا گرفتاری‌های کاملاً خطرناک (لختگی شدید در عروق: این یکی شوخی‌بردار نیست). چنانچه برای سفری خوب برنامه‌ریزی نکرده باشید نه‌تنها روزتان را خراب می‌کند، بلکه تا مدتی پس از آن نیز از عواقبش مصون نخواهید ماند. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها سفری طولانی را تحمل کرد.

۱. بلیط‌تان را زودتر از موعد رزرو کنید

این یکی البته گفتن ندارد. هرچقدر زودتر بلیط رزرو کنید، شانس بیشتری برای انتخاب صندلی موردنظرتان دارید؛ به همین سادگی.

۲. عقب هواپیما بنشینید

چنانچه صندلی موردنظر گیرتان نیامد (یا صندلی‌های جلویی که جای پای زیادی دارند اشغال بودند) بروید به عقب هوایپما. البته سروصدایش بیشتر است، ولی وقتی همه دارند برای صندلی‌‌های جلو سر و دست می‌شکنند، احتمال زیادی وجود دارد که عقب هواپیما یکی دو صندلی بقل‌تان هم خالی باشد.

۳. از مسیرهای خانوادگی پرهیز کنید

اگر امکانش هست مسیرهای مسافرتی آخر هفته را، مثلاً مسیر نیویورک به اورلاندو، از برنامه‌تان خاج کنید. اگر می‌توانید حتماً همین کار را انجام دهید. البته آدم گاهی نمی‌تواند برنامه‌اش را تغییر دهد.

۴. از مایل‌های هوایی‌تان استفاده کنید

اگر چنین گزینه‌ای در اختیار دارید، حتماً از آن استفاده کنید. وقتی در صندلی‌تان در قسمت درجه‌ي یک هواپیما بنشینید از خودتان ممنون خواهید شد، آن هم با سرو نوشیدنی مرغوب و خاویاری که وانمود می‌کنید از خوردنش لذت می‌برید.

۵. سر کیسه را شل و نوع پروازتان را بهتر کنید

البته متأسفانه آدم همیشه به مایل‌هایی که بالا شرحش رفت دسترسی ندارد. اما می‌توانید نوع پروازتان را از معمولی به ممتاز تغییر دهید. البته شاید کمی خرجتان بالاتر برود ولی سود این‌کار به هزینه‌ای که می‌پردازید کاملاً می‌چربد؛ تحویل بارتان زودتر از بقیه انجام می‌شود، جای پای بیشتری نصیب‌تان می‌شود و همچنین صندلی‌هایی که در عمل می‌توانند یک انسان ‌بزرگسال را در خود جای دهند.

۶. تلاش کنید شرایط‌تان را بدون صرف هزینه بالا ببرید

به امتحانش که می‌ارزد، نه؟ زودتر از زمان مقرر خودتان را برسانید به فرودگاه. تنها سفر کنید، خوب لباس بپوشید، لبخند بزنید - دلکش‌ترین لبخندی که در چنته دارید. اگر کارگر نیفتاد، سعی کنید مسئول پرواز را قانع کنید که آمده‌اید ماه‌عسل. البته اگر تنها باشید شاید گفتن چنین حرفی چندان طرف مقابل را مجاب نکند.

۷. خودتان را برای هواپیمازدگی آماده کنید

قبل از پرواز کارهایی هست که می‌توان انجام داد و به کمک‌شان از هواپیمازدگی پیشگیری یا دست‌کم تقلیلش داد. چند روز پیش از پرواز برنامه‌ی خواب‌تان را تنظیم کنید (چندباری وقت خواب‌تان را به۴ یا ۷ صبح انتقال دهید کفایت می‌کند، ‌البته بستگی دارد پروازتان در چه ساعتی از روز است)، زمان پروازتان را طوری تعیین و رزرو کنید که در طول ساعات روز به مقصد برسید، از توقف‌های بین مسیر بیشترین بهره را ببرید و مهم‌تر از همه آن‌که قبل از پرواز خوب استراحت کنید. این‌که ۲۴ ساعت مانده به پرواز را بیدار بمانید، به این امید که پس از رسیدن به مقصدتان آن را میزان کنید، هیچ فایده‌ای ندارد. مطمئن باشید!

۸. خودتان را زود به فرودگاه برسانید

مطمئن باشید آخرین چیزی که قبل از یک پرواز بلند مدت به آن نیاز دارید این است که با اضطراب و دلهره راه‌تان را از میان فرودگاهی شلوغ باز کنید یا این‌که از پروازتان جا بمانید.

۹. قبل از پرواز استرس و فشار را از خود دور کنید

صبحانه‌ای خوب و مقوی بخورید. بروید باشگاه. کتاب بخوانید. دوباره بروید باشگاه. (قرار است یک روز و نیم در هواپیما باشید. پس سعی کنید برای آن بسته‌ي بزرگ شکلات Toblerones که هنگام سوار شدن بهتان می‌دهند جا باز کنید.)

۱۰. خیلی بارتان را سنگین نکنید

آدم برای سفر طولانی باید مایحتاج بیشتری همراه داشته باشد، تا سفری کوتاه. اما این بدین معنا نیست که کیف و چمدان‌تان را پر کنید از نوشیدنی، لوازم الکترونیکی و کتاب‌های نیمه‌خوانده.

۱۱. بالش‌تان را همراه بیاورید

بالش کوچک مهم‌ترین چیزی است که در یک سفر طولانی باید همراه داشت. بالش‌های مسافرتی را می‌توان از تمامِ فرودگاه‌ها خرید. گرچه این بالش‌ها کمی مسخره به‌نظر می‌رسند، اما پرداخت هزینه‌ای اندک برای آن‌که گردن‌تان در طول سفر نابود نشود، منطقی به‌نظر می‌رسد.

۱۲. هدفون‌های صداگیر بهترین دوست شما در سفرند

اگر استطاعت چنین هدفون‌هایی را ندارید، گوش‌گیر با کیفیت هم کفایت می‌کنند.

۱۳. با شال برای خود چادر بسازید

اگر این شانس را داشتید که در صندلی جلو و عقب‌تان کسی ننشسته بود و اگر جای‌تان کنار پنجره بود، تعدادی روسری یا شال سبک بیرون کشیده و آن‌ها را اطراف صندلی‌تان بگذارید و برای خودتان سینما یا خلوتگاه درست کنید.

۱۴. چشم‌بند همراه داشته باشید

اگر در طول روز پرواز می‌کنید یا مسافر بقل‌دستی‌تان لباس‌های پر زرق و برق پوشیده، چشم‌بند بسیار به‌کار می‌آید.

۱۵. درست لباس بپوشید

لباس‌های گشاد و راحت تن‌تان کنید، قرار نیست در هواپیما کسی را تحت تأثیر قرار دهید. حواستان باشد لباس گرم هم بیاورید، برای وقتی که هوا سرد می‌شود. یادتان باشد پیژامه‌هایتان را هم همراه داشته باشید.

۱۶. سعی کنید راحت باشید

مهم نیست برای آرامش در سفر چه می‌کنید؛ عبادت کنید، به موسیقی کلاسیک گوش کنید، تمرین‌های هوازی انجام دهید. این‌ها نه‌تنها کمک‌تان می‌کند راحت‌تر بخوابید، بلکه برای اعصاب‌تان هم خوب است. اگر هیچ‌کدام از این‌ها هم جواب نداد، همیشه می‌توان به والیوم پناه برد.

۱۷. پتوهای مسافرتی را از یاد نبرید

رواندازی که با خود به سفر می‌برید خیلی ضخیم نباشد (یادتان باشد، اسباب‌تان باید در چمدان‌تان جا شود)، اما دقت کنید که در هوایپما گرم‌تان کند، خصوصاً وقتی سیستمِ تهویه‌ی هواپیما با تمامِ قدرت دارد کار می‌کند. شال کشمیری بسیار برای این کار مناسب است. متناوباً، یک پتوی مسافرتی پانچویی و سبک هم به صورت آنلاین بخرید یا آن‌که می‌توانید آن را قبل از پرواز از فرودگاه تهیه کنید.

۱۸. چندتایی فیلم در تبلت همراه‌تان داشته باشید

همیشه نمي‌توان به سیستم سرگرمی پرواز امید بست. این سیستم‌ها گاه آن‌چنان که باید عمل نمی‌کنند و وقتی چنین اتفاقی بیفتد، از این‌که حساب این اتفاق را کرده‌اید خوشوقت خواهید شد.

۱۹. وسایل الکترونیکی‌تان را قبل از پرواز شارژ کنید

 مطمئن باشید آخرین چیزی که در یک سفر یازده ساعته به آن احتیاج دارید این است که شارژ آی‌پادتان وسط قسمت آخر سریالی که دارید با شوق و ذوق تماشایش می‌کنید تمام شود، آن هم وقتی که هنوز یک ساعت هم از بلند شدنِ‌ هواپیما نگذشته است. خصوصاً اگر سیستم سرگرمی پرواز از کار افتاده باشد.

۲۰. پادکست، پادکست، پادکست

تا جایی که می‌توانید پادکست در گوشی‌تان بریزید. گوش کردن به پادکست، نسبت به فیلم دیدن، باطری کمتری مصرف می‌کند. ضمناً پادکست بیشتر از موسیقی حواس آدم را از دوروبر پرت می‌کند. می‌توانید با گوش کردن به پادکست یک سفر هوایی کامل را پشت سر بگذارید.

۲۱. سلامت بمانید

این‌که آدم بیشتر ساعات روز (یا بیشتر) را در محفظه‌ای فلزی و تنگ بگذراند اصلاً برای سلامتی خوب نیست. پروازهای طولانی باعث کمبود آب و لختگی خون می‌شود؛‌ این‌ها بزرگترین دشمنانِ شما در طولِ پرواز هستند. اما می‌توانید با آب خوردن منظم، کش و قوس آمدن و راه رفتن در کابین بر آن‌ها فائق آیید.

۲۲. بهداشت را رعایت کنید

این کار نه تنها به سود خودتان که به سود دیگران نیز هست. وسایل حمام و بهداشتی‌تان را با خود در چمدان داشته باشید، مسواک بزنید و به خودتان خوش‌بوکننده بزنید، یا اگر شد لباس‌تان را عوض کنید. فقط خواهشاً حواستان باشد این آخری را در دستشویی انجام دهید.

۲۳. خلاقیت به خرج دهید

آدم معمولاً کم برایش پیش می‌آید که بتواند مدتی چنین طولانی، کم و بیش بی‌دغدغه، یک جا بنشیند. خب پس چرا از این موقعیت بیشترین بهره را نبرید؟ دفتر یادداشت، دفتر طراحی یا چیزهایی از این دست همراه داشته باشید تا از بخش سمت راست مغزتان استفاده کنید و کار بکشید.

۲۴. مولد باشید

اگر هنگام پرواز لپ‌تاپ با خودتان آورده‌اید،‌ فرصت خوبی‌ست که به کارهایی عقب‌افتاده‌تان برسید. تازه، این کار باعث می‌شود دیگران فکر کنند شما تاجری حرفه‌ای، بین‌المللی و همیشه در سفرید؛ البته حواستان باشد نگذارید ببینند مشغول چه کاری هستید، چون در این‌صورت قطعاً پته‌تان روی آب می‌افتد.

۲۵. با خدمه‌ی پرواز دوستانه رفتار کنید

همین که با خدمه بدرفتاری نکنید هم جای شکر دارد، اما می‌توان قدمی جلوتر گذاشت و تلاش کرد با آن‌ها دوستانه‌تر رفتار کرد (شکلات تعارف کردن هیچ اشکالی ندارد). این کارتان نه تنها باعث می‌شود خدمه با میل و رغبت بیشتری به شما خدمت کنند، بلکه همچنین باعث می‌شود با بچه‌هایی که در آسمان هوایتان را دارند خوب تا کرده باشید.

۲۶. تنقلات همراهتان داشته باشید

غذای هوایپما معمولاً آدم را سیر نمی کند، حتی اگر پرواز طولانی باشد. آدم باید به تغذیه‌اش، خصوصاً در پروازهای طولانی، برسد. البته نیازی به پرخوری نیست، اما اگر چند پَر میوه یا مقداری آجیل هم دم دست آدم باشد چندان بد نیست.

۲۷. ساعت‌تان را تنظیم کنید

خو گرفتن با منطقه‌ی زمانی مقصد بسیار مهم است. همین که سوار هواپیما شدید، ساعت‌تان را با زمان محلی مقصد تنظیم کنید و جریان عادی کارهای‌تان را بر آن اساس انجام دهید. این کار داخل چادری که با شال برای خود درست کرده‌اید بسیار به کار می‌آید، چراکه آن‌جا محدودیت‌های طبیعی زمانی چندان محلی از اعراب ندارند.

۲۸. هنگام حرف زدن با همسفرتان تلاش کنید بهترین هم‌صحبت باشید

بیشتر مردم از این‌که هم‌سفرشان در صندلی کناری با آن‌ها هم‌کلام شود وحشت دارند، چون فکر می‌کنند طرف مقابل حراف است. اما این احتمال هم هست که طرف مقابل‌تان آدمی جذاب باشد و همان‌قدر که شما با دیگران دوستانه رفتار می‌کنید با شما خوب تا کند. اگر موقعیت مناسب نیست مزاحم کسی نشوید، اما از این‌که با کسی هم‌کلام شوید هم نترسید. در سفرهای طولانی معمولاً حوصله‌ی آدم بدجور سَر می‌رود.

۲۹. روی چشم‌غره‌تان تمرین کنید

آن طرف راهروی هوایپما بچه‌ای دارد در ارتفاع‌۳۰۰۰۰ پایی می‌دود و شیطانی می‌کند؟ چشم‌غره بروید. نفر پشت‌سری‌تان سه ساعتی هست که دارد به صندلی‌تان لگد می‌کوبد؟ چشم‌غره بروید. چهارنفر سرخوش در پرواز هم‌سفرتان هستند که ساعت ۴ صبح زده‌اند زیر خنده و آواز؟ چشم‌غره بروید. چشمان‌تان را مثل چاقو تیز کنید. به‌دردتان می‌خورد.

۳۰. به آرامش کامل برسید

برخی مسائل کوچک در هواپیما همچون بی‌عدالتی‌هایی بزرگ به‌نظر می‌آیند، اما اگر این نکته را در ذهن داشته باشید این مسائل به‌نظرتان کوچک و بی‌مقدار می‌آید: وقتی در آسمانید، هیچ کاری از دست‌تان برنمی‌آید. تا زمانی که پیاده نشوید در این هواپیما هستید. پس چشمان‌تان را ببندید، نفسی عمیق بکشید، با این حقیقت مواجه شوید،‌ آن‌وقت است که تمام شدن نوشیدنی‌های هواپیما دیگر به‌نظرتان فاجعه‌ای انسانی نمی‌آید.

۳۱. با هواپیمازدگی بجنگید

صرفاً به این دلیل که از هواپیما پیاده شده‌اید دلیلی بر پایان یافتن عوارض سفر نیست. برای آن‌که از شر هواپیمازدگی خلاص شوید، تا آن‌جا که می‌توانید از روشنی روز بهره گیرید، اگر لازم است چرتی کوتاه بزنید و در هر فرصتی نرمش کنید. تا یکی دو روز این کارها را بکنید و بعد زندگی‌تان به روال عادی بازمی‌گردد. آن موقع دیگر زمان برگشتن از سفرتان سر رسیده است و باز همان آش و همان کاسه.

94104

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید