Performancing Metrics

فضاپیما اگزومارس برای جستجوی حیات در مریخ پرتاب شد | اتاق خبر
کد خبر: 325931
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394 - 22:49
لحظاتی قبل سرانجام موشک پروتون از پایگاه فضایی بایکنور قزاقزستان پرتاب شد تا همراه خود فضاپیمای اگزومارس را در سفری ۷ ماهه به مدار مریخ برساند. یکی از اهداف پروژه مشترک سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه کشف حیات در سیاره سرخ است.

اتاق خبر - حداقل ۱۲ ساعت دیگر طول می‌کشد تا موفقیت پرتاب این موشک عظیم تائید شود و اکنون به تدریج مراحل این پرتاب بررسی می‌شود. موشک پروتون که پرتاب شده است حامل مدارگرد TGO و مریخ نشین اسکیاپارلی است که قرار است هر دو آن‌ها در ماه اکتبر سال جاری میلادی(مهرماه) به مریخ برسند. 

این پروژه تجربه‌ای بسیار مهم برای سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه است و فناوری‌های این دو سازمان فضایی را مورد آزمون جدی در قیاس با ناسا قرار می‌دهد. ناسا تجربه‌ای بسیار درباره مریخ دارد اما این اقدام یک ماموریت مهم به ویژه برای روسیه است. مدارگردی که به مریخ فرستاده شده یک کاوشگر آزمایشی را هم به سطح سیاره‌ سرخ ارسال خواهد کرد. 



با رسیدن به مریخ، مدارگرد TGO بلافاصله از همان مداری که قرار گرفته شروع به تحقیق درباره اتمسفر مریخ به ویژه برای کشف گاز متان در اتمسفر سیاره سرخ می‌کند. کشف گاز متان می‌تواند به عنوان یک نشانه‌ از وجود احتمالی حیات در گذشته یا حال مریخ تلقی شود. همچنین به دنبال این جستجو مریخ‌نشین اسکیاپارلی روی سطح مریخ فرود می‌آید تا فناوری‌های فرود روی سطح سیاره را برای فاز دوم ماموریت آزمایش کند. مدارگردی که پرتاب شده Trace Gas Orbiter نام دارد و با استفاده از تجهیزاتی که دارد، می‌تواند از گازهای اتمسفر مریخ، اطلاعات زیادی کسب کند. میزان غلظت گاز متان در مریخ، بسیار کم تخمین زده می‌شود اما کشف این گاز موضوعی بسیار مهم است. بر روی زمین ۹۰ درصد گاز متان به وسیله فعالیت جانداران به وجود می‌آید.

به همین خاطر وجود متان در مریخ هم می‌تواند احتمالا نشانه فعالیت بیولوژیک یا حیات فرازمینی باشد. با این وجود کشف متان یک دلیل قاطع به معنای وجود حیات در حال حاضر مریخ نیست. به گفته دانشمندان گاز متان تنها می‌تواند یک نشانه باشد و نیاز به تحقیقات گسترده بعدی دارد. اما احتمال کشف گاز متان در اتمسفر مریخ بسیاری از دانشمندان را هیجان‌زده کرده است. وجود گاز متان در اتمسفر مریخ همیشه یک مسئله مورد سؤال دانشمندان بوده است. مریخ نورد کنجکاوی ناسا و فضاپیمای مارس اکسپرس متعلق به سازمان فضایی اروپا پیش از این ردپاهایی از متان را در مریخ رصد کرده بودند اما دلایل قابل اتکایی نبودند. کشف متان با دلایل غیرقابل رد یک کشف بزرگ خواهد بود.
این پرتاب در‌واقع آغاز فاز اول ماموریت اگزومارس است. قرار است در فاز دوم این ماموریت در سال ۲۰۱۸ یک مریخ‌نورد پیشرفته‌تر برای جستجو به دنبال حیات روی سطح این سیاره فرود می‌آید.

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید