Performancing Metrics

چیزهایی که باید درباره جایزه یک میلیون دلاری بدانید | اتاق خبر
کد خبر: 326049
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1394 - 02:46
«نوبل‌آموزش» سال 2016 برای خانم‌معلم فلسطینی
«جایزه جهانی معلم» که برخی از خبرنگارها به آن لقب «نوبل آموزش» داده اند امسال به یک خانم معلم فلسطینی رسید، پیروزی این زن که در پناهگاه های فلسطین بزرگ شده بود را پاپ فرانسیس اعلام کرد.

اتاق خبر - "کسانی که کودکی را آموزش می دهند بسیار مفتخرتر از کسانی هستند که آن ها را به وجود می آورند؛ چرا که گروه دوم فقط به آنها زندگی می دهند ولی گروه اول به آنها هنر خوب زندگی کردن را می دهند." این جمله را ارسطو که به لقب «معلم اول» شناخته می‌شود، گفته است.

از آن زمان تاکنون معلم های زیادی وارد تاریخ شده اند و اکنون با گذشت حدود 2500 سال از آن زمان روز گذشته پاپ فرانسیس اعلام کرد که « جایزه جهانی معلم » در سال 2016 به خانم معلم فلسطینی رسیده است.

نام 10 نامزد برتر این جایزه را هم استفان هاوکنیگ فیزیکدان معروف، اعلام کرده بود، او قبل از اعلام اسامی گفت: همه چیز با یک عشق آغاز می شود؛ عشق تاریخ، عشق موسیقی و برای من این عشق، علم بود. در مدرسه من معلم ریاضی الهام بخشی به اسم آقای تهتا بود. من بهترین دانش آموز نبودم، دست خط من بد بود و گاهی تنبل می شدم. به لطف این معلم من اکنون جایگاهی را دارم که زمانی اسحاق نیوتون داشت.

همچنین او در پایان حرف های خود گفت: "امروز ما بیش از هر زمانی به معلم نیاز داریم. ما باید به یاد داشتیم معلم مهم است."

اما نام معلم برنده این جایزه حنان آل حروب است او که با روش "بازی و یاد گرفتن" سعی می کرده بر اثرات جنگ در دانش آموزان خود غلبه کند، در کمپ پناهنده های فلسطینی بزرگ شده است.

او پس از گرفتن این هدیه گفت: من افتخار می کنم که به عنوان یک معلم فلسطینی اینجا ایستاده ام، به طور کلی من این هدیه را برای تمام معلم ها و مخصوصا برای معلم های فلسطینی قبول می کنم. ما معلم‌ها می توانیم اخلاقیات و ذهن جوانان را به منظور اطمینان از جهانی عادلانه، زیباتر و آزادتر بسازیم.

گفتنی است حنان آل حروب به علت گرفتن این جایزه هدیه ای یک میلیون دلاری دریافت کرده است.

این معلم بیشتر به علت روش "بازی و یاد گرفتن" جایزه یک میلیون دلاری دریافت کرده است روشی که حنان آل حروب به طور اتفاقی و از سر نیاز ساخته است.

به گفته آل حروب او وقتی هیچ حمایتی از سیستم آموزشی برای کودکانش ندیده، در خانه بازی هایی طراحی کرد و بعدها کودکان همسایه هم در این بازی ها شرکت کردند.

پس از آن کم کم نمره ها و رفتار کودک ها پیشرفت کردند و اکنون حنان آل حروب در تدریس خود در مدارس از روش "بازی و یاد گرفتن" استفاده می کند تا دانش آموزهای او از خشم عبور کنند.

اما این جایزه یک میلیوت دلاری چیست؟ از چه معیار هایی استفاده می شود؟ چه کسانی تاکنون «جایزه جهانی مععکسلم» را گرفته اند؟ و چه کسانی از آن حمایت می کنند؟

جایزه جهانی معلم

جایزه جهانی معلم که به گفته بسیاری از خبرنگاران جایزه نوبل آموزش است، سالانه به معلمی استثنایی که سهم برجسته ای در حرفه خود داشته است داده می شود. البته از دادن این جایزه سال های زیادی نمی گذرد و حنان آل حروب دومین نفری است که این جایزه را می گیرد.

سال گذشته نانسی اتول که یک معلم آمریکایی است اولین نفری بود که این جایزه را گرفته.

این جایزه توسط سازمان خیریه وارکی که سال 2010 در لندن بنا نهاده شد، اهدا می‌شود. این سازمان خیریه در سال 2010 توسط فردی به اسم سانی وارکی به هدف پیشرفت استانداردهای آموزش بنا شد.

سازمان خیریه وارکی در فعالیت زیادی با سازمان های جهانی مهمی مانند یونسکو و یونیسف همکاری می کند.

معیارها

برنده «جایزه جهانی معلم» توسط گروهی از معلمان، کارشناسان آموزشی، مفسران، روزنامه نگاران، مقامات دولتی، کارآفرینان فنی، مدیران شرکت و دانشمندان در سراسر جهان انتخاب می شود؛

 معیار   مثال 
دستاوردهای درون کلاس  مثل گرفتن جوایزی در رابطه با آموزش
ساختن روش های جدید و موثر در آموزش  مثل استفاده خلاقانه از تکنولوژی در آموزش 
فعالیت‌هایی در جامعه که فراتر از کلاس درسی هستند  مثل حضور در رسانه یا انجام سخنرانی
تشویق دیگران برای ورود به حرفه معلمی مثل آموزش یا مشاوره معلم های مدرسه
رسیدن به نتایج آموزش در داخل کلاس

مثل پیشرفت نمره های دانش آموزان

انجام فرایندهای آموزشی که منجر به تبدیل دانش آموز به یک شهروند جهانی می شود مثل ایجاد ارتباط میان مدرسه و مدارس خارج از کشور

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید