Performancing Metrics

آب دریای خزر به سمنانی‌ها نزدیک‌تر شد | اتاق خبر
کد خبر: 326091
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1394 - 14:42
طرح انتقال آب از دریای خزر به شهرهای کویر مرکزی و سمنان چندین سال است که روی میز تصمیم‌گیری قرار گرفته اما بر اساس اعلام وزیر نیرو این طرح دیگر باید با جدیت دنبال شود لذا کارهای تحقیقی و مطالعاتی آن برای اجرا آغاز شده است.

اتاق خبر: بحران آبی و تشدید آن در برخی مناطق کشور فکر انتقال آب را در ذهن مسوولان آبی ایجاد کرد تا بتوان از این طریق عطش شهرهای بحرانی تر را برطرف کرد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ در این میان طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان جز طرح های برنده اعلام شد به طوری که بر اساس آخرین خبرها تصمم گیری جدی برای اجرای این طرح کلید خورد و بر اساس گفته های چیت چیان وزیر نیرو دیگر چاره ای جز انتقال آب بین حوضه ای نیست لذا برای انتقال آب خزر، خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی ایران در حال برنامه ریزی هستیم.

به گفته وی اینکار به معنای این نیست که در نقاطی که آب را به دیگر نقاط انتقال می دهیم مشکلات آبی به وجود بیاید؛ بلکه اینکار با مطالعات گسترده انجام می شود که بعضا یک پروژه انتقال آب، پیش از رسیدن به زمان اجرا، سالها مورد مطالعه و پایش قرار می گیرد و از نقاطی اقدام به انتقال آب می کنیم که ظرفیت های لازم را داشته باشد.

چیت چیان با بیان اینکه انتقال آب بین حوضه ای با اولویت شرب انجام خواهد شد، گفت: طرح انتقال آب از خزر به فلات مرکزی مطالعات اولیه اش تکمیل شده و پس از هماهنگی کامل با سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص زمانبندی انتخاب پیمانکار و دیگر مراحل اجرایی این پروژه تصمیم گیری خواهد شد.

چیت چیان همچنین به رونق پروژه های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای جنوبی و فلات مرکزی ایران اشاره و اظهار کرد: بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت برای بهره مندی از آب خلیج فارس و دریای عمان در حال سرمایه گذاری است تا با انتقال آب و شیرین سازی آن، آب مورد نیاز خود را در شهرهای جنوبی تأمین کند؛ همچنین در حال برنامه ریزی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی کشور هستیم.

علاوه بر این نیز به گفته علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو پس از انجام طرح مطالعاتی و دریافت مجوزهای محیط زیستی سالانه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران انتقال می‌یابد اما با توجه به محدودیت منابع دولتی و لزوم تأمین منابع آب در مناطق مرکزی ایران، بهترین راه اجرایی شدن سریع این طرح، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

همچنین محمدرضا خباز استاندار سمنان، با اشاره به کمبود منابع آبی در این استان، انتقال آب را تنها راه رفع مشکل کم‌آبی در این استان برشمرد و گفت: برای تامین و انتقال آب به کویر مرکزی و از جمله استان سمنان گزینه و راهی جز انتقال آب دریای خزر نداریم.

وی از پیگیری اخذ مجوز زیست‌محیطی و تامین سهم اعتبارات اجرایی دولت برای این طرح خبر داد و گفت: با توجه به کاهش منابع آب در کویر مرکزی ایران، استان‌های همجوار نیز متقاضی آب از دریای خزر هستند.

پروژه انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان، جز پر صداترین پروژه های دولت دهم بود که انگار پس از گذشت مدت زمان طولانی در حال ساماندهی است اما هنوز باید تا تکمیل مطالعات و گرفتن مجوز سازمان محیط زیست منتظر سرنوشت این طرح ماند.

94109

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید