Performancing Metrics

روس ها تئوری جنگ برای جنگ را دنبال نمی‌کنند | اتاق خبر
کد خبر: 326226
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1394 - 23:17
آنچه که در مدل رفتاری روس ها حایز اهمیت است اینکه تئوری جنگ برای جنگ را دنبال نمی کنند و جنگ را تا مرحله تامین اهداف سیاسی از پیش تعیین شده ادامه خواهند داد.

آنچه که در مدل رفتاری روس ها حایز اهمیت است اینکه تئوری جنگ برای جنگ را دنبال نمی کنند و جنگ را تا مرحله تامین اهداف سیاسی از پیش تعیین شده ادامه خواهند داد و به این ترتیب هم از هزینه های نظامی و هم سیاسی، مالی و تبلیغاتی برعلیه خود خواهند کاست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از فارس، هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل منطقه به موضوع خروج نیروهای روسیه ازر سوریه اشاره کرد و گفت: اعلام خروج بخشی از نیروهای روسیه ار سوریه که توسط اقای پوتین اعلام شد و سپس به اطلاع  اقای بشار اسد و اوباما رسید همانند ورود روس ها به جنگ با تروریسم در این کشور برای همه غافلگیر کننده بود.

وی تصریح کرد: قرائن جدی وجود دارد که روس ها در اصوال کلی با امریکایی ها توافق کردند و بخش اصلی تصمیم خود را بر روی برآوردی از متغیرهای مختلف مرتبط با سوریه قرار داده اند. به این معنا که در مسائل کلان  سیاسی،  امنیتی  با آمریکایی ها به تتوافق رسیده اند که شامل پذیرش راه حل سیاسی و کنار گذاشتن رویکردهای نظامی است و از خلال آن موضوع حذف بشار اسد منتفی است و عملیاتهای نظامی برعلیه تروریستها ادامه خواهد داشت و برای قوام آتش بس و گسترش قرار داد با گروههای مسلح که رویکرد سیاسی را می پذیرند تلاش جدی خواهد شد.

محمدی افزود: عناوین فوق رئوس عناوین توافق روسیه – آمریکایی است ولی بخش اصلی تصمیم روس ها براساس برآوردی که از وضعیت و رویکرد امریکا در نگاه به تحولات خاورمیانه دارند و ناکامی و شکست رویکردهای ترکیه و عربستان چه در سوریه و عراق و چه در یمن که به هیچ وجه مورد تایید آمریکایی ها نیست و اوباما در مصاحبه اخیرش با صراحت به آنها اشاره کرده، در کنار شرایط میدانی ناشی از عملیات های شش ماه گذشته بر علیه تروریستها و ابتکار عمل اتش بس که هم گروههای تروریست و مسلح و هم حامیان خارجی به شدت نیازمند ان بودند تصویر مساعدی را ایجاد کرده که روسها احساس می‌کنند به جای ادامه حضور نظامی و پذیرش هزینه های غیر ضروری می توان از طریق بیس نظامی موجود در سوریه و امکانات نظامی که از راه دور هم امکان بکار گیری دارند و هدایت فضای آتش بس و سیاسی می توانند تصویر سازنده ای از خود در حل بحران های منطقه ای و جهانی به جای بگذارند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: مسئله مهم در این تصمیم روس ها این است که بازیگرانی مثل ترکیه و عربستان  یا تروریستهای تکفیری مانند داعش و النصره و... از شرایط ناشی از خروج بخشی از نیروهای روسیه سوء استفاده کرده و برای تخریب روند اتش بس و مذاکرات سیاسی دست به اقداماتی بزنند.این احتمال به شدت واقعی است چرا که گروههای تروریستی و مسلح درون سوریه هم بازنده طرح اتش بس هستند و هم در میز مذاکره ژنو با دست خالی شرکت کرده و امکان تامین خواسته های خود را ندارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل موضع گیری تغییریافته دمیستورا در دمشق که برخلاف مفاد قطعنامه 2254 دستور جلسات ژنو را تغییر می دهد بوی رشوه نفتی سعودی را می دهد تا با ایجاد بن بست در مذاکرات ژنو مسیر جنگ افروزی جدید را که به شدت مورد خواست عربستان و ترکیه می باشد را موجه جلوه دهد.

محمدی گفت: ورود گروههای تروریستی مانند النصره و داعش به درگیری های جدید زمینه موجهی برای برخورد شدید نظامی با این گروهها را فراهم می کند چرا که هم در قطعنامه های سازمان ملل و هم در توافقات روسیه - آمریکایی بر تروریستی بودن و ضرورت مبارزه با انها تاکید شده است و هرگونه نقض اتش بس موجب می شود تا به عنوان مقصر قلمداد شده و به شدت سرکوب شود.خصوصا اینکه روسها تاکید کرده اندکه بازگشت انها به سوریه در شرایطی که به حضور انهات نیاز باشد در کمتر از یک روز انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: مقامات روس تاکید کرده اند که تجهیزات رادار،‌ موشکی، هواپیما و مهمات لازم را در اختیار ارتش سوریه قرار خواهند داد  و ارتش سوریه در شش ماه گذشته بخوبی با ادوات و تسلیحات مدرن روسی در بکار گیری در صحنه جنگ اشنا شده است و لذا فضای عملیاتی با همان شدت برعلیه تروریست ها به اجرا در خواهد آمد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه در پایان تاکید کرد: آنچه که در مدل رفتاری روس ها حایز اهمیت است اینکه تئوری جنگ برای جنگ را دنبال نمی کنند و جنگ را تا مرحله تامین اهداف سیاسی از پیش تعیین شده ادامه خواهند داد و به این ترتیب هم از هزینه های نظامی و هم سیاسی، مالی و تبلیغاتی برعلیه خود خواهند کاست و این دقیقا مشکلی است که آمریکایی ها در 15 سال گذشته ان را نادیده گرفتند و اکنون با راهبردهای شکست خورده نظامی و بحران مالی ناشی از جنگ های بی نتیجه مواجه شدند.

انتهای پیام/

کد: 94108

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید