Performancing Metrics

نفت ارزان سیاست خارجی ولخرجانه عربستان را تغییر نداد | اتاق خبر
کد خبر: 326475
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1394 - 17:00
افت قیمت نفت، سیاست خارجی ولخرجانه عربستان را دستخوش تغییر نکرده است و این کشور اعلام کرد به رغم لغو کمک تسلیحاتی به لبنان قرارداد خرید ۴ میلیارد دلار سلاح از فرانسه را نهایی خواهد کرد.

اتاق خبر: وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور یک قرارداد تسلیحاتی 4 میلیارد دلاری با فرانسه را نهایی خواهد کرد، اما به جای ارسال این تسلیحات به لبنان، آنگونه که قبلا برنامه ریزی شده بود، این سلاح ها را به ارتش عربستان تحویل خواهد داد.
بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ پس از آنکه دولت لبنان در ماه ژانویه از محکوم کردن حمله به سفارت عربستان در تهران خودداری کرد، ریاض کمک های تسلیحاتی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیتی این کشور را لغو کرده است. مقامات سعودی گروه حزب الله را به اعمال نفوذ در سیاست های دولت لبنان و نزدیک تر شدن این کشور به ایران متهم می کنند.
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی خبری در پاریس گفت: «ما این قرارداد را لغو نکرده ایم. فقط قرار است تسلیحات خریداری شده به دست عربستان برسد نه حزب الله... ما شاهد وضعیتی هستیم که در آن تصمیمات لبنان توسط حزب الله به گروگان گرفته شده است. قراردادها تکمیل خواهد شد اما مشتری ارتش سعودی خواهد بود.»
این اقدام دولت عربستان نشان می دهد که ریاض که اکنون با تنگناهای مالی مواجه شده است، تا چه اندازه در اختصاص کمک های خود در عرصه دیپلماتیک گزینشی تر عمل می کند. با سقوط قیمت نفت و فشارهای اقتصادی در داخل، آل سعود در حال کاهش دادن بخشی از کمک هایش به کشورهای عرب به ویژه آنهایی است که در عرصه سیاست منطقه ای پشت سر عربستان جای نگرفته اند. علاوه بر لغو کمک 4 میلیارد دلاری به لبنان، مقامات سعودی ممکن است از حجم کمک چند میلیارد دلاری خود به مصر هم بکاهند.
هرچند این مسئله صحت دارد که رهبران سعودی قصد دارند با کاهش کمک ها حزب الله و دولت لبنان را تنبیه کنند، اما رژیم سعودی این منابع را صرف کمک به ادامه سیاست های جنگ افروزانه اش در یمن کرده که بر اساس برخی برآوردها ماهانه یک میلیارد دلار برای ریاض هزینه دارد. سال گذشته، ریاض با کسری بودجه بی سابقه 98 میلیارد دلاری مواجه شد و ناگزیر از برداشت قابل توجهی از منابع ارزی خود گردید. در اقدامی دیگر که حکایت از عمیق تر شدن مشکلات مالی عربستان دارد، این کشور به دنبال گرفتن وام های بین المللی به مبلغ 6 و 8 میلیارد دلار است. این اولین بار در طی بیش از یک دهه گذشته است که عربستان به دنبال تامین مالی خارجی است.
در سال های اخیر، عربستان سعودی به لطف دهه ها توسعه اقتصادی ناشی از رشد قیمت نفت، سیاست خارجی ولخرجانه ای را دنبال کرده است. با آغاز سقوط قیمت نفت در اواسط سال 2014 و رسیدن آن به زیر 30 دلار، مقامات سعودی همچنان اصرار دارند که ذخایر ارزی قابل توجه به آنها اجازه خواهد داد که دوره طولانی قیمت های پایین و آشفتگی احتمالی منطقه ای را تحمل کنند. اما برآوردهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد که اگر سعودی ها تغییراتی ساختاری برای انطباق دادن خود با قیمت های پایین نفت صورت ندهند، ذخایر ارزی این کشور در طی 5 سال آینده به اتمام خواهد رسید.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید