Performancing Metrics

سهم ایران از شیرین سازی آب دریای جنوب فقط دو درصد | اتاق خبر
کد خبر: 326480
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1394 - 17:22
معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: سهم ایران از شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان فقط دو درصد است و تادیه حقابه ایران از این محل باید هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرد.

اتاق خبر: «هدایت فهمی» افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان تاکنون سهم بالایی از انتقال آب شیرین سازی شده این اکوسیستم های آبی را به خود اختصاص داده اند اما سهم ایران فقط دو درصد است.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی ادامه داد: این مهم جزء حقابه های کشور است که باید هر چه زودتر پیگیری شود، زیرا شاید در سال های آینده با سختگیرانه تر شدن قوانین و مقررات بین المللی نتوان این کار را انجام داد.
فهمی گفت: نمک زدایی و شیرین سازی آب شور و انتقال آن به مناطق کم آب به شرط ریختن شورابه ها به دریا و برهم نخوردن اکوسیستم آبی، امری قابل اجرا از نظر فنی است.
وی افزود: وزارت نیرو آبی را که به این ترتیب شیرین شده است، با قیمت تضمینی و بر اساس تعرفه های توافقی خریداری می کند و در اختیار مصرف کننده قرار می دهد اما برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت به بخش خصوصی مجوز می دهد.
معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو یادآور شد: تامین آب شرب سالم و بهداشتی جزء نخستین وظایف و ماموریت های قانونی وزارت نیرو است و بر این اساس، در مناطقی که دسترسی به آب وجود نداشته باشد، به ناچار از این طریق تامین آب انجام می شود.
وی درباره طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران گفت: این طرح اینک در 18 استان کشور کم آب در دست بررسی است که از جمله آنها خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان است.
به گفته وی، در این طرح ابتدا شیوه تامین نیاز آب شرب هر منطقه از منابع مختلف سنجیده و در صورت نیاز از شیرین سازی استفاده می شود.
وی درباره نیاز آبی صنایع و معادن فراوان در استان کرمان گفت: مجوزهای لازم برای شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آنها به این صنایع به بخش خصوصی داده شده که در مرحله راه اندازی و تجهیز کارگاه است.
این مقام مسئول اضافه کرد: انجام این مهم منوط به سه شرط اساسی اخذ مجوز از وزارت نیرو و مشخص شدن حسابداری ملی آب، اخذ مجوزهای زیست محیطی و تضمین لطمه نزدن به اکوسیستم دریاها و همچنین رعایت قانون ضد انحصار (اینکه اجازه استفاده انحصاری از این آب ها به برخی شرکت های بزرگ داده نشود) است.
وی اضافه کرد: ظرفیت پیش بینی شده برای شیرین سازی آب دریا و استفاده از آن در بخش های شرب و صنعت، سالیانه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است که حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه محقق می شود؛ البته اجرای این مهم به فعالیت بخش خصوصی نیز وابسته است.
فهمی گفت: استفاده از این آب که دست کم با هزینه 30 هزار ریالی در هر مترمکعب به دست می آید، برای بخش کشاورزی که به پرداخت هزینه آب حداکثر 100 ریالی در هر مترمکعب عادت کرده است، مقرون به صرفه نیست.
وی تصریح کرد: بر پایه مطالعات اولیه، برای اجرای این طرح افزون بر 40 هزار میلیارد ریال هزینه برآورد شده است که در صورت عملیاتی و اجرایی شدن از این رقم بیشتر می شود.
معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تاکید کرد استفاده از آب شیرین سازی شده دریاها در کشوری همچون ایران که دچار کمبود آب است، به عنوان یک گزینه مطرح شده اما مدیریت مصرف آب در اولویت است و نمی توان این نسخه را برای هر نقطه پیشنهاد کرد.
پیشتر مدیرعامل آبفای کشور گفته بود، مطالعات برخی کریدورهای این طرح به پایان رسیده است. از آن جمله می توان به کریدور دریای عمان به شمال استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که پایان یافته است.
به گفته «حمیدرضا جانباز»، کریدور انتقال آب به بخش هایی از کرمان و جنوب یزد نیز از سوی بخش خصوصی تمام شده و مراحل اجرایی آن آغاز شده است که البته در این زمینه وزارت نیرو به خرید آب اقدام می کند.

94109

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید