Performancing Metrics

جزئیات تجارت ایران با سرزمین کفش چرم آسیا | اتاق خبر
کد خبر: 326498
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1394 - 18:32
ویتنام در حالی با صادرات حدود 3.8 میلیارد دلار کفش چرم به بازار جهانی، رتبه دوم آسیا در این صنعت را از آن خود کرده است که سهم ایران در بازار وارداتی و مبادلات تجاری این کشور بسیار ناچیز است.


اتاق خبر: بر اساس آمارهای منتشر شده با آنکه تراز تجاری ایران در تبادلات تجاری با ویتنام مثبت است اما در مجموع میزان مبادلات بسیار نا چیز است؛ به گونه ای که رقم کل تجارت بین دو کشور در حال حاضر 350 میلیون دلار بوده و این در حالی است که کل مبادلات تجاری ویتنام با جهان در سال 2014 رقمی معادل 259 میلیارد دلار داشته است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ صادرات محصولات ایرانی به کشور ویتنام در 11 ماهه منتهی به بهمن امسال معادل 288 میلیون و 800 هزار دلار بوده است و عمده محصولات صادراتی به این کشور را پسته، خشکبار، برخی محصولات شیلاتی و ... تشکیل می‌دهد، در حالی که واردات از این کشور به ایران نیز رقمی معادل 21.7 میلیون دلار داشته است که عمده‌ترین قلم کالای وارداتی تلفن همراه بوده است.

این آمار ها در حالی است که در هفته جاری رییس جمهور ویتنام با هدف افزایش روابط دو جانبه به ویژه در بخش اقتصادی، مالی، بانکی، و نفت و گاز وارد ایران شد و رییس جمهور کشورمان نیز پس از مراسم استقبال از رئیس جمهور ویتنام در مجموعه سعدآباد تهران در نشستی خبری با اشاره به اینکه علیرغم ظرفیت‌های بسیار خوب ایران و ویتنام برای روابط دو کشور در زمینه مسائل اقتصادی در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها از این پتانسیل استفاده نشده است، اظهار کرد که در جلساتی که با رئیس جمهور ویتنام داشتیمتصمیم گرفته شد حجم روابط اقتصادی دو کشور که در حال حاضر 350 میلیون دلار است ظرف پنج سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش یابد.

البته سابقه اقدام برای افزایش همکاری ها میان دوکشور در سال 1394 باز هم وجود داشته است؛ به طوری که در تابستان گذشته نیز مدیرکل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت، وعده برقراری تجارت ترجیحی میان ایران و ویتنام را بعد از پس از انعقاد تجارت ترجیحی با ترکیه، در آینده نزدیک داده بود که تا به امروز به درازا کشید.

ویتنام گرچه با یک اقتصاد کمونیستی در حال حیات است اما در سال های اخیر برای رسیدن به اقتصاد باز تلاش بسیاری کرد که بعد از ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی ( WTO ) از سال 2007 تا سال 2014 تبادلات تجاری خود با جهان را 2.3 برابر افزایش داد و امروز به عنوان یکی از کشورهای صنعتی آسیا به شمار می‌رود که چه در بازار صادرات و چه در واردات، کشش مناسبی برای حضور ایران دارد و گفتنی است که ویتنام از کشورهای دارای اولویت دوم در بازار هدف در سازمان توسعه تجارت ایران دسته بندی شده است.

94109

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید