Performancing Metrics

پیش‌بینی قیمت 36 دلاری نفت خام در سال 95 | اتاق خبر
کد خبر: 326515
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1394 - 20:01
مدیرعامل پالایش نفت شیراز نسبت به پیش‌بینی بودجه سال 95 خود شفاف‌سازی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود زیان پایان آذرماه با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده در 3 ماهه آخر امسال منجر به تحقق سود 22 ریالی به ازای هر سهم شود.

اتاق خبر: مدیرعامل پالایش نفت شیراز نسبت به پیش‌بینی بودجه سال 95 خود شفاف‌سازی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود زیان پایان آذرماه با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده در 3 ماهه آخر امسال جبران و منجر به تحقق سود 22 ریالی به ازای هر سهم شود.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ مدیرعامل پالایش نفت شیراز در نامه‌ای که روز گذشته به سازمان بورس ارسال کرد نسبت به تغییرات با اهمیت پیش‌بینی سود سال مالی94 و 95 این شرکت شفاف‌سازی کرده است.

صابر جعفر وند آذر، کارشناس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در نامه‌ای به این شرکت که دیروز سه شنبه بر روی کدال منتشر شد عنوان کرده است که « در اطلاعات پیش بینی منتشر شده، "شراز" از یک طرف اقدام به تعدیل با اهمیت پیش بینی سود سال 94 کرده و از سوی دیگر اقدام به ارائه اطلاعات بااهمیت پیش بینی سود سال 95 کرده است که در هیچ یک از اطلاعات منتشر شده، دلایل تعدیل با اهمیت و مفروضات مبنای پیش بینی سود ارائه نشده است.»

وی آورده است، عملکرد واقعی 9 ماهه منتشر شده در تاریخ 22 اسفند ماه 94 حاکی است علیرغم پیش بینی سود ناخالص و سود خالص سالیانه به ترتیب به مبالغ 199 و 22 میلیارد ریال، طی 9 ماهه منتهی به 30 آذر ماه 94، زیان ناخالص و زیان خالص به ترتیب به مبالغ 567 و 462 میلیارد ریال محقق شده که دلایل و توجیه منطقی برای تحقق مبلغ پیش بینی 94 ارائه نشده است.

این کارشناس با درخواست مبنای مفروضات پیش بینی سود سال های 94 و 95 شرکت پالایش نفت شیراز، مبانی پیش بینی مقادیر تولید و تحویل فرآورده های نفتی، مقادیر فروش توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، ترکیب مقادیر فروش فرآورده‌های نفتی، مقادیر نفت خام مصرفی و مواد افزودنی، نرخ فروش فرآورده های نفتی، قیمت نفت خام مصرفی و نرخ منظور شده در محاسبات بر اساس مقیاس بشکه استاندارد و قیمت سایر سوخت های مصرفی پالایشگاه، میزان تخفیف خرید نفت خام، نرخ تسعیر ارز، پیش بینی هزینه حمل نفت خام مورد نیاز پالایشگاه به همراه روش انعکاس آن در اطلاعات پیش بینی، طی مکاتبه رسمی افشاء گردد.

وی در عین حال بر ضرورت ارایه اقلام عمده پیش بینی خالص سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی برای سال های 94 و 95 تاکید کرده است.

در مقابل ،عبدالرحیم شمس‌الدینی مدیرعامل پالایش نفت شیراز در پاسخ به این نامه با بیان اینکه پیش‌بینی سال 94 بر مبنای عملکرد 9 ماهه واقعی سال 94 و پیش‌بینی 3 ماهه آخر سال بر مبنای نرخ‌های آذر ماه که توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام شده تعدیل شده،عنوان کرده است: با توجه به کاهش نرخ فرآورده‌های نفتی و عدم پوشش پیش‌بینی شده شرکت پالایش نفت شیراز تصمیمی در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها به عمل آورده که از مهم ترین این اقدامات کاهش مصرف M.T.B.E با توجه به قیمت بالای آن نسبت به بنزین تولیدی کشور بوده است.

بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود زیان پایان آذر ماه با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده در 3 ماهه آخر امسال جبران و منجر به تحقق سود 22 ریالی به ازای هر سهم شود.

وی در خصوص عدم تحقق سود پیش‌بینی شده سال 94 عنوان کرده که زیان9 ماهه اول سال مالی 94 به علت تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس و هیدروژن در اردیبهشت و خرداد ماه سال 94 و کاهش تولید فرآورده‌های با ارزش بوده و کاهش ارزش موجودی فرآورده‌ها و نفت خام پایان سال 93 در 3 ماهه اول سال 94 قیمت تمام شده موجودی‌ها با نرخ میانگین سال 93،بالغ بر 80 دلار محاسبه و در حساب‌ها ثبت شده است. در حالی که در سال 94 با نرخ میانگین 57 دلار به فروش رفته‌اند،بنابراین این بخش از فرآورده‌ها با زیان به فروش رفته که این مساله در ماه‌های پایانی سال مالی 94 جبران شده است.

این مقام مسئول با اشاره به درآمد و هزینه‌های غیرعملیاتی این شرکت در سال مالی 94 عنوان کرده این سرفصل به مبلغ 419 میلیارد و 919 میلیون ریال عمدتاً شامل 377 میلیارد و 660 میلیون ریال سود سپرده‌های بانکی و 39 میلیارد و 30 میلیون ریال درآمد توزین و بارگیری می‌باشد و بر این اساس عملکرد واقعی 9 ماهه «شراز» به مبلغ 360 میلیارد و 449 میلیون ریال عمدتا شامل 318 میلیارد و 651 میلیون ریال سود سپرده‌های بانکی و 38 میلیاردو 623 میلیون دلار درآمد توزین و بارگیری می‌باشد.

شمس‌الدینی در بخش دیگری از نامه ارسالی خود به سازمان بورس با اشاره به مفروضات پیش‌بینی سود سال مالی 1395 پالایش نفت شیراز آورده است که: کلیه مقادیر تولید و تحویل فرآورده‌های نفتی و ترکیب مقادیر فروش، مقادیر نفت خام مصرفی‌، نرخ فروش فراورده‌ها و خرید نفت خام در فرم‌های پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 درج شده است.

وی با بیان اینکه قیمت نفت خام برای سال مالی 95 معادل 35.94 دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده عنوان کرده است:« این قیمت با اعمال تخفیف 5 درصدی فروش قیمت داخلی نفت خام برآورده شده و نرخ تسعیر دلار معادل 30 هزار ریال محاسبه شده است. هزینه حمل نفت خام نیز مبلغ 261 میلیارد و 527 میلیون ریال پیش‌بینی شده که به طور کامل از طریق یارانه بازیافت می‌شود. سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی نیز به مبلغ 435 میلیارد و 448 میلیون ریال که اغلب شامل 392 میلیارد و 767 میلیون ریال سود ناشی از سپرده‌های بانکی و 39 میلیارد و 420 میلیون ریال درآمد حاصل از توزین و بارگیری می‌باشد.»

پالایش نفت شیراز با سرمایه 102 میلیارد و 754 میلیون و 900 هزار تومانی سود هر سهم پس از کسر مالیات خود در بودجه حسابرسی نشده سال مالی 94 را مبلغ 22 ریال برآورد کرده و این در حالی است که این شرکت در عملکرد سه ماهه سوم امسال مبلغ 450 ریال زیان محقق کرده است.

این شرکت در بودجه سال مالی 95 نیز با احتساب سرمایه فعلی به ازای هر سهم مبلغ 254 ریال سود پیش بینی کرده که از این رقم مبلغ 152 ریال عایدی جهت تقسیم میان سهامداران پیشنهاد داده است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید