Performancing Metrics

آنکارا: با ایجاد هر گونه موجودیت جدید در سوریه مخالفیم | اتاق خبر
کد خبر: 326791
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1394 - 20:49
در واکنش به اعلام حکومت فدرال کُرد در سوریه؛
ترکیه در واکنش به اعلام حکومت فدرال کرد در سوریه توسط کُردها تأکید کرد که با ایجاد هر گونه موجودیت سیاسی جدید در سوریه مخالف است و نباید بر پایه نژاد، اقدامات یک‌جانبه‌ انجام داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، کردهای سوریه امروز پنجشنبه در مناطق تحت تسلط خود در شمال این کشور، اعلام حکومت فدرالی کردند.

این مسئله که امروز رسما اعلام شد مورد مخالفت طرف‌های بسیاری از جمله سوریه، ترکیه و آمریکا قرار گرفت.

وبگاه خبری «العهد» لبنان به نقل از یک مسئول بلندپایه تُرک گزارش داد که آنکارا با ایجاد هر گونه موجودیت سیاسی جدید در سوریه مخالف است و نمی‌توان بر پایه نژاد، اقدامات یک‌جانبه‌ای انجام داد.

در همین راستا، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز در مورد اعلام وضعیت فدرال توسط کردها گفته بود: «آنچه ما در اینجا در حال تلاش برای آن هستیم، حفظ یکپارچگی، اتحاد و تمامیت سوریه است. ما برای اتحاد اراضی و مردم سوریه تلاش می‌کنیم. به همین جهت در مورد اقدامات یکجانبه اظهار نظر نمی‌کنم».

وی همچنین تأکید کرده بود: « کُردها نیروهای قدرتمندی در سوریه هستند که هم ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم و هم آن‌ها به ما. ما چند قرن است که در این کشور همراه هم هستیم. هرگونه اقدام یکجانبه‌ای، نهایتا یک شکست کامل خواهد بود».

از سوی دیگر، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به اعلام آمادگی کُردها برای تشکیل حکومت فدرال در شمال سوریه اعلام کرده بود که واشنگتن «هیچ منطقه خودمختار یا شبه مستقل در سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد»

وی همچنین اظهار داشت که واشنگتن همچنین به تمامیت و حاکمیت سوریه پایبند است.

کُردهای سوریه در نشست «رمیلان» در استان «الحسکه» در مرز ترکیه، سوریه و عراق، از تشکیل حکومت فدرالی در شمال سوریه خبر دادند. در این نشست بیش از 200 تن از شخصیت‌های کرد حضور داشتند.

مناطق «کوبانی»، «عفرین» و «الجزیره» جزو این حکومت فدرالی محسوب می‌شود.

احزاب، گروهها و شخصیت‌های کرد سوریه از روز گذشته در کنفرانس «رمیلان» در شمال سوریه، گرد هم آمدند تا بنا به گفته خودشان اساسنامه حکومت «اتحاد دموکراتیک روژ آوا - شمال سوریه» را تدوین کنند. شرکت کنندگان امروز (پنج‌شنبه) مفاد این اساسنامه را تأیید و تشکیل حکومت فدرالی کرد در شمال سوریه را اعلام کردند.

«روژ آوا» به معنی منطقه اقلیم کردستان غربی در سوریه است و کردهای سوریه همواره برای تشکیل حکومت خودمختار در شمال سوریه از این اصطلاح استفاده می‌کنند. منطقه روژ آوا، قسمت شمال استان‌های حلب، رقه و حسکه را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

کد: 94108

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید