Performancing Metrics

مذاکرات حزب اسلامی و دولت افغانستان هفته آینده از سر گرفته می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 326941
تاریخ انتشار: 29 اسفند 1394 - 04:25
همایون جریر، داماد گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و مشاور اشرف غنی، رئیس جمهوری گفته که گفت‌وگو بین این حزب و دولت، راه را برای مذاکرات سایر گروه‌های شورشی و دولت باز خواهد کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در اعلامیه‌ای که شورای عالی صادر کرد، نام جریر در کنار نام‌ دو عضو دیگر حزب اسلامی، محمدامین کریم و عبدالقدوس صافی، به عنوان نماینده این حزب ذکر شده بود که با سید احمد گیلانی، رئیس و کریم خلیلی، معاون ارشد و سایر اعضای این شورا گفت‌وگو کردند.

جریر در مصاحبه با بی‌بی‌سی با تاکید بر این که به عنوان مشاور رئیس جمهوری و مشاور شورای عالی صلح در مذاکرات شرکت داشته، گفت که مذاکرات دیروز "با روحیه بسیار مثبت" آغاز شد.

او گفت: "حزب اسلامی مثل طالبان یکی از گروه‌های مخالف مسلح بود که فعلا آمادگی‌اش را اعلام کرده برای آغاز تفاهم و مذاکره با دولت. این امر قطعا موثر است و بر مواضع گروه‌های خرد و بزرگ دیگری که فعلا علیه دولت در جبهه جنگ نظامی هستند، تاثیر خواهد گذاشت."

مشاور اشرف غنی گفت که درخواست‌هایی که نمایندگان حزب اسلامی مطرح کرده‌اند، "قابل بحث" هستند، اما چندان "دشوار نیستند."

او جزئیات این درخواست‌ها را فاش نکرد، اما گفت که این مذاکرات در پی چند دور گفت‌وگو "به نتیجه مثبتی منتهی خواهد شد". جریر افزود که تفاوت مذاکرات اخیر نمایندگان حزب اسلامی با مذاکرات گذشته این گروه با دولت در آن است که این حزب اخیرا به صورت رسمی برای آغاز گفت‌وگوی صلح با دولت ابراز تمایل کرده و نمایندگان آن هم از صلاحیت لازم گفت‌وگو برخوردارند.

نمایندگان حزب اسلامی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزای هم بارها به کابل سفر و با مقام‌های دولتی گفت‌وگو کردند، اما به نتیجه چندانی دست نیافتند.

جریر گفت که در حال حاضر نمایندگان حزب اسلامی "مهمان" شورای عالی صلح هستند و گفت‌وگوهای آن‌ها با دولت هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.

حزب اسلامی از گروه‌های شورشی است که در حال جنگ مسلحانه با دولت افغانستان است، اما در مقایسه با گروه طالبان فعالیت محدودی دارد. بیشتر اعضای این حزب سال‌ها پیش به دولت پیوسته و در عرصه سیاسی فعالند و دارای سمت‌های مهم دولتی هستند.

انتهای پیام/

کد: 94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید