Performancing Metrics

اولین مقصد گردشگران نوروزی تکاب | اتاق خبر
کد خبر: 327256
تاریخ انتشار: 2 فروردین 1395 - 08:28
کوه میان تهی زندان سلیمان، مجموعه‌ای بی نظیر از اثر جهانی تخت سلیمان تکاب که در دل خود اسرار و قصه‌های نهفته ای دارد از اولین مقاصد گردشگران نوروزی است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر کوه زندان سلیمان نام کوهی مخروطی و میان تهی در سه کیلومتری غرب اثر جهانی تخت سلیمان تکاب است که هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه به وجود آمده است.

طریقه بوجود آمدن این کوه عظیم به این صورت است که چشمه در ابتدا دریاچه‌ای در اطراف خود بوجود می‌آورد و آهک و املاح معدنی دیگر در اطراف دریاچه رسوب می‌کند و آب از اطراف آن سرازیر می‌شود و مجدداً رسوب می‌دهد و این سیر سالیان سال ادامه می‌یابد تا اینکه چشمه اولیه به صورت یک کوه مخروطی درمی‌آید.

برخی باستان شناسان و کاوشگران اماکن تاریخی متعقدند این کوه اصلاسابقه آتش‌فشانی نداشته است، بلکه در ابتدا دریاچه‌ای شبیه دریاچه تخت سلیمان بوده که بعدها آب آن خشک شده و به صورت فعلی درآمده است، ساکنان منطقه تخت سلیمان تکاب این کوه زیبا و شگفت و انگیز را زندان سلیمان یا زندان دیو می‌نامند و بر این باور هستند که حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرد.

کوه زندان سلیمان در کنار مجموعه تاریخی  و باستانی تخت سلیمان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و در اولویت اول گردشگران منطقه شمالغرب کشور قرار دارد به طوری که بازدید از این کوه نه تنها موجب حیرت مسافران نوروزی می‌شود بلکه تماشای آن و دیدن شگفتی‌های داخل این کوه میان تهی از روی دهانه خطرناک و بسیار مهیج و جالب است.

نکته قابل توجه دیگر در مورد کوه زندان سلیمان وجود گاز و چشمه‌های گاز دار داخل این گودال است که هنوز هم دیواره‌های فرونشسته یک چشمه گازدار در کف حفره زندان فعالیت دارد که همین پدیده موجب جذب شمار زیادی از گردشگران و علاقه شدید مسافران نوروزی برای صعود به دهانه این کوه شده است.

اولین اثر طبیعی آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

این کوه به لحاظ جایگاه تاریخی و باستان شناسی و نزدیکی به مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و نیز به دلیل موقعیت خاص و منحصر بفرد طبیعی اهمیت فوق العاده ای دارد.

قرار گرفتن این اثر طبیعی در حریم مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و ارتباط زیرزمینی آن با دریاچه تخت سلیمان و همچنین وجود نمونه نادر چاه آرتزین و آب فشان این مجموعه که در گذر زمان رسوب گذاری و خشکیده شده، از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر طبیعی است.

 کوه زندان سلیمان در حالت کلی ساختار رسوبی مشابهی شبیه وضعیت فعلی مجموعه تخت سلیمان دارد. این کوه در زمان مانایی‌ها درحدود سالهای ۶۶۰ تا ۸۳۰ قبل از میلاد به عنوان عبادتگاه استفاده می‌شده است و در دهه ۶۰ میلادی به منظور بررسی و مطالعه ساختار درونی گودال کوه زندان سلیمان یک هیات باستان شناسی آلمانی از سمت شمال شرقی دامنه آن تونلی حفر کردند که بعد از آن عملیات مجدد مسدود شد.

پیش از این در حوزه آثار تاریخی غیر منقول نیز شش اثر تاریخی قلعه دم دم، مسجد قره آغاج، کلیسای حضرت مریم ریحان آباد از شهرستان ارومیه، کتیبه اورارتویی عین الروم اشنویه، تپه اسلام تپه میاندوآب و عمارت قدیمی هلال احمر تکاب در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود.

94105

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید