Performancing Metrics

هوشمندسازی شبکه برق ایران | اتاق خبر
کد خبر: 327449
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1395 - 22:40
مديرعامل سازمان بهره‌وري انرژي با اشاره به جزئیات هوشمندسازی شبکه برق ایران، گفت: مرحله اول این طرح تهران و ۵ استان دیگر اجرایی شده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، حسین سجادی درباره جزئيات اجرای برنامه نصب كنتورهاي هوشمند برق در كشور، گفت: هم اکنون با توجه به فضای برجام، امكان سرمايه گذاري شركت‌هاي خارجي در طرح هوشمندسازی شبکه برق کشور فراهم شده است.

مديرعامل سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا) با تاکید بر اینکه در راستاي فراسامانه هوشمند انرژي ايران (فهام) آخرين فن آوري‌هاي روزآمد جهاني انجام پروژه بزرگ هوشمندسازي كنتورهاي برق كشور را در دستور كار قرار دارد، تصریح کرد: در رويكردي راهبردي به عنوان مجري طرح فهام (فراسامانه هوشمند اندازه گيري و مديريت انرژي) با بهره برداري از حداكثر توانمندي‌هاي داخلي در طراحي، توليد و اجراي این پروژه مطابق با استانداردهاي جهاني فعاليت خود را آغاز کرده است.

این مقام مسئول، افزود: در اين راستا حمايت از توليدكنندگان داخلي كنتور ديجيتال مبني بر انتقال دانش فني ازطريق شركت هاي صاحب نام خارجي ترتيبي اتخاذ شده كه در حال حاضر حداقل ۶ شركت توليدكننده داخلي قابليت توليد كنتور هوشمند و سه شركت نرم افزاري در راستاي بومي سازي اين فن آوري مطابق با معيارهاي روزآمد جهاني مهارت لازم را به دست آورده‌اند.

وي با بیان اینکه در شرایط فعلی با فراهم شدن مقدمات طرح، اجراي مرحله نخست طرح فهام فراهم شده است، بیان کرد: تدوين اسناد طرح بزرگ فهام (فراسامانه هوشمند انرژي ايران) با مشاركت سازندگان داخلي انجام و پس از برگزاري مناقصات، قرارداد به صورت كليد در دست با پيمانكاران EPC منعقد شد و در نتيجه شرايط استفاده حداكثر از توان فني و مهندسي داخل كشور با تأكيد بر به كارگيري توليدكنندگان داخلي و تعهد انتقال فن آوري روز به داخل كشور و استمرار آن انجام پذيرفت.

سجادي در مورد نحوه نظارت بر انجام برنامه ها براي تحقق اهداف ياد شده هم توضیح داد: در مرحله اول طرح فهام كه با هدف ايجاد زيرساخت هاي لازم براي اجرا و تعميم در كل كشور برنامه ريزي شده كه در حال اجراست كه به عنوان نمونه مي توان به طرح پايلوت يا پيش برنامه در ۶ استان تهران، البرز، خوزستان، زنجان، بوشهر و خراسان رضوي اشاره كرد كه تاكنون از موفقيت لازم برخوردار بوده است.

اين مقام مسئول یادآور شد: در اين طرح علاوه بر توليدكنندگان داخلي كه در مرحله اول طرف قرارداد پيمانكاران هستند برای توانمندسازي ساير توليدكنندگان داخلي كنتور هم اقدامات هدفمند و برنامه ريزي شده انجام گرفته است.

به گفته مديرعامل سازمان بهره‌وري انرژي ايران در ادامه با بیان اینکه هوشمندي راهبردي در سياست گذاري واردات و توسعه بازار رقابت و وارد كردن توليدكنندگان داخلي به رقابت سالم و سازنده با محصولات روز خارجي در راستاي سياست هاي دولت اولويت زيربنايي و اساسي در اين زمينه برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا كه اين پروژه اثربخش و كارا براي اولين بار در كشور انجام مي شود و دانش فني آن در زمره فن آوري هاي روزآمد ارتباطات و فن آوري اطلاعات بوده و همه شركت‌هاي داخلي مخاطب متعهد شده اند ارتباط مؤثر و توانمندي با شركت‌هاي صاحب اين فن آوري، این طرح را براساس دانش فني روزآمد و مطابق آخرين استانداردهاي جهاني به انجام رسانند.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید