Performancing Metrics

ایرانی ها چقدر در تولید علم دنیا سهم داشتند | اتاق خبر
کد خبر: 327789
تاریخ انتشار: 6 فروردین 1395 - 12:31
علوم پایه ای ها در صدر تولید علم؛
میزان تولید علم ایران در سه سال اخیر نشان می دهد که ایران توانسته در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۵۳ درصد از کل تولید علم دنیا را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده رشد قابل توجه علم و فناوری کشور است.

اتاق خبر- میزان تولید علم ایران در سه سال اخیر نشان می دهد که ایران توانسته در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۵۳ درصد از کل تولید علم دنیا را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده رشد قابل توجه علم و فناوری کشور است.

وضعیت علمی کشور در حوزه های موضوعی کلان در سه سال اخیر نشان از رشد مناسب حوزه علم و فناوری دارد.

رشد سهم ایران از کل دنیا نشان می دهد که این سهم از ۱.۳۴ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱.۳۹ درصد در سال ۲۰۱۴ و به ۱.۵۳ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

این آمار که بر اساس تولیدات علمی ایران از پایگاه بین المللی ISI استخراج شده است نشان می دهد که حوزه علوم پایه کشور نسبت به سایر حوزه ها بالاتر بوده است.

گروه فنی - مهندسی و گروه علوم پزشکی و سلامت و پس از آن گروه علوم کشاورزی به ترتیب بیشترین میزان تولید کشور را داشته اند.

میزان تولید علم ایران در حوزه علوم انسانی از سایر حوزه کمتر بوده است و پس از آن حوزه علوم اجتماعی نیز چندان از آمار بالایی برخوردار نیست.

نکته مهم در میزان تولیدات علمی ایران سهم ۳ درصدی حوزه فنی - مهندسی تولید علم ایران در جهان است. این سهم از ۳.۱۰ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۳.۱۸ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۳.۳۵ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است.

با وجود اینکه سهم تولید علم ایران در مجموع تمام حوزه ها در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است اما سهم تولید علم ایران در حوزه علوم پایه و علوم اجتماعی در مقایسه با سال ۲۰۱۳ کاهش داشته است.

منبع: مهر 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید