Performancing Metrics

عربستان از انتقادات تند اوباما خوشش نیامد | اتاق خبر
کد خبر: 327856
تاریخ انتشار: 7 فروردین 1395 - 04:33
انتقاد بی‌سابقه رئیس جمهور آمریکا از عربستان، خشم مقامات این کشور را برانگیخته است.

اتاق خبر -  به نوشته پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین، اکنون که اوباما رئیس جمهور آمریکا برای حضور در اجلاس مهمی با هم‌پیمانان این کشور در حوزه خلیج فارس آماده می‌شود، اظهارات بی‌پرده او درباره عربستان، با انتقادهای فزاینده‌ای از سوی این هم پیمان دیرینه آمریکا روبرو شده است. اظهارات اوباما که در نسخه ماه آوریل نشریه آتلانتیک منتشر شد، با خشم رسانه‌های سعودی و روزنامه های محدود پان عرب در عربستان روبرو شد.


به گزارش واحدمرکزی خبر شاهزاده ترکی الفیصل، سفیر پیشین عربستان در واشنگتن و از چهره‌های آشنا سعودی برای غرب نیز در انتقادها از اوباما پیشگام شده است. فیصل، وزیر اطلاعات پیشین عربستان نیز با انتشار مقاله‌ای در چند روزنامه سعودی نوشت: اوباما ما را به راه انداختن نزاع مذهبی در سوریه، یمن و عراق متهم می‌کند و از ما می‌خواهد دنیای خود را با ایران، کشوری که آن را حامی تروریسم توصیف می کنید، سهیم شویم.

سرزنش ها و روابط 70 ساله !
این پایگاه اینترنتی اضافه کرد: پس از هفتاد سال روابط ویژه آمریکا و عربستان که در این مدت انتقادها معمولاً به شکل خصوصی مطرح می‌شد، سرزنش های علنی اوباما نوعی خیانت به عربستان محسوب می شود. درخواستِ اوباما از ریاض برای اینکه خاورمیانه را با رقیب خود تهران، سهیم شود و به جنگ‌های نیابتی در عراق، سوریه و یمن پایان دهد، حاکمان سعودی را که حس می‌کنند ایران آنها را احاطه کرده است، به شدت خشمگین کرد. افزون بر این، انتقادهای اوباما از حکومت پادشاهی عربستان به علت صادر کردن نگرش افراطی وهابیت به دیگر کشورهای مسلمان، مشروعیت خاندان سلطنتی حاکم در عربستان را زیر سؤال برد.
عبدالرحمان راشد مقاله نویس سعودی نوشت: صداقت اوباما، دوستان او را خشمگین کرده است و این مسئله نه فقط درباره عربستان، بلکه درباره انگلیس، ترکیه و اسرائیل صدق می‌کند.

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید