Performancing Metrics

توسعه افراط گرایی ریشه مشکلات منطقه است | اتاق خبر
کد خبر: 327952
تاریخ انتشار: 7 فروردین 1395 - 12:46
متن سخنرانی رئیس اتاق ایران در حضور مقامات عالی رتبه پاکستان؛
تاریخ دهه‌های اخیر به ما آموخته ریشه مشکلات منطقه ما در توسعه افراط‌گرایی است. بستر رشد افراط‌گرایی نیز فقر، بیکاری و فقدان توسعه اقتصادی است. افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد شغل و توسعه نشاط اقتصادی راه درمان مشکلات ماست.

اتاق خبر- ریاست جمهوری محترم به همراه 55 فعال اقتصادی و بخش خصوصی راهی سفر به پاکستان شده است. در این سفر تفاهم نامه همکاری بین اتاق های بازرگانی پاکستان و اتاق ایران امضا شد. همچنین در این نشست محسن جلالپور رئیس اتاق ایران سخنرانی ایراد کرد که در ادامه مشروح آن را می خوانید. 

جناب آقای رئیس‌جمهور، جناب آقای نخست‌وزیر، عالیجنابان، وزرای محترم دو کشور، همکاران محترم اقتصادی
سلام و عرض ادب و تشکر از حضور گرم در این فروم اقتصادی
دو ملت بزرگ برادر، همسایه و مسلمان ما تقریباً فاقد ارتباطات اقتصادی پایدار و قابل توجهی هستند. بر خلاف آنکه در طول دهه‌های گذشته همواره روابط سیاسی بین دو کشور از سطح بالایی برخوردار بوده،ولی روابط اقتصادی پایدار و مستحکمی نزج نگرفته است.
این سفر باید سرآغاز حرکتی نو در ارتباطات مستحکم اقتصادی بین دو کشور شود.
من و همکارانم در دو ماه گذشته چندین سفر به کشور پاکستان داشته‌ایم. این سفرها به من آموخت که جوامع کسب‌وکار ما چقدر از یکدیگر بی‌خبر و نسبت به بازار یکدیگر هم ناآشنا هستند. وجود صنعت بزرگ نساجی، محصولات فراوان کشاورزی و توریسم زیارتی پاکستان در کنار منابع انرژی فراوان، قدرت مهندسی و تولیدات صنعتی ایران، زمینه‌های کار فراوانی را برای فعالان اقتصادی دو کشور فراهم می‌کند. اینها برخی از ظرفیت‌های کار مشترک هستند.
چرا؟
چون:

 

تاریخ دهه‌های اخیر به ما آموخته ریشه مشکلات منطقه ما در توسعه افراط‌گرایی است. بستر رشد افراط‌گرایی نیز فقر، بیکاری و فقدان توسعه اقتصادی است. افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد شغل و توسعه نشاط اقتصادی راه درمان مشکلات ماست.

و اما چگونه؟

این رسالت بخش خصوصی دو کشور است که زمینه‌های تبادل تجاری و سرمایه‌گذاری را کشف، معرفی و فعال کند و البته وظیفه دولت‌های ما رفع موانع فی‌مابین روابط اقتصادی دو کشور و همچنین اعتماد جدی به بخش خصوصی خود است.

ما با فدراسیون اتاق‌های پاکستان توافق کردیم که با تبادل هیات‌ها و استفاده از همه ابزارهای ممکن این نقیصه را درمان کنیم.

عالیجنابان:

در شرق کشورهای ما به محوریت چین، بزرگ‌ترین اتفاق اقتصادی قرن 21 در حال زایش است.

تلاش چین برای گسترش توسعه صنعتی از ساحل شرقی به مرکز و غرب چین و ایده احیای راه ابریشم که سبب جریان عظیمی از حرکت کالا، خدمات و انرژی از شرق تا غرب آسیا خواهد شد، اقتصاد هر دو کشور ما را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.

این تحول چنان بزرگ است که سیاست‌های کلان قدرت‌های بزرگ را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

آنچه امروز از تمایل آمریکا در انتقال تمرکز سیاست خارجی خود از خاورمیانه به شرق آسیا می‌بینیم، نشانه صحت این ادعاست.

نقطه تماس اقتصاد ایران با این واقعه بزرگ علاوه بر خطوط متعدد دریایی در حال گسترش با چین، همسایه شرقی ایران (کشور پاکستان) است.

این تحولات فرصت‌های بسیار بزرگی در اجرای پروژه‌های عمرانی و حمل و نقل و انرژی را برای همه ما پدید می‌آورد.

پاکستان با هوشیاری مشارکت خود را با قرارداد کریدور کاشفر-گوادر با چین رسمی کرده‌ است. ما به این اقدام پاکستان با احترام و توجه نگاه می‌کنیم.

این تحول اقتصادی آنچنان بزرگ است که کشورهای ما را به جای رقابت در موقعیت همکاری و هم‌افزایی قرار می‌دهد. ایران نیز بخش مهم و ضروری از این حرکت است. نه‌تنها از نظر جغرافیایی، مفهوم جاده ابریشم متکی به فضای سرزمینی ماست، بلکه در این بخش از مسیر، جمهوری اسلامی ایران با منابع انرژی و عمرانی، شبکه‌های عظیم حمل و نقل و توزیع انرژی خود، یک موتور محرک و شتاب‌دهنده برای مفهوم راه‌ابریشم است.

عالیجنابان:

تردیدی نیست که ما باید تجارت مرزی خود را منظم کرده و توسعه دهیم.

تردیدی نیست که باید بن‌بست موجود در سرمایه‌گذاری، همکاری صنعتی و تجاری را شکسته و بنگاه‌های توانمندمان را به هم متصل کنیم.

تردیدی نیست که باید با شناخت و معرفی ظرفیت‌های فراوان متفاوت دو کشور نقیصه‌های هم را پوشش داده و مکمل همدیگر باشیم.

اما مهم‌تر از آن:

دو کشور برادر ما امروز باید فراتر از اینها، با توجه کامل به رستاخیز آسیا که امواج آن از شرق به سوی ما جاری است، نگاه کنند، آماده شوند و از خود سوال کنند: «برای بهره‌برداری بهتر از این فرصت بزرگ چگونه با هم، همکاری و هم‌افزایی کنیم؟» سرنوشت اقتصادی فردای دو کشور تا حد زیادی به نحوه عملکرد در این عرصه بستگی دارد. این نگاه و عملکرد نیازمند جدی توجه دولت‌ها و بخش خصوصی دو کشور است.

از مهمان‌نوازی گرم پاکستان سپاسگزارم و برای کشور زیبا و بزرگ شما آرزوی آرامش، سعادت و رفاه را دارم.

محسن جلالپور 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید