Performancing Metrics

کوسه‌ها در خطرناک‌ترین ساحل‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 328023
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1395 - 11:02
اگر یک شهر ساحلی را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید، قبل از رفتن به ساحل و شنا کردن حتما تحقیق کنید که در آن‌جا کوسه وجود نداشته باشد.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از کجارو، اگر دریا را به‌عنوان بوفه‌ای بسیار بزرگ برای کوسه‌ها در نظر بگیریم، آن‌گاه انسان‌ها برای آن‌ها مثل کلم بروکلی می‌مانند، یعنی غذای مورد علاقه‌ آن‌ها نیستیم. ولی این موضوع نمی‌تواند برای شنا‌گر‌هایی مانند کوری ربتسون که در سال ۲۰۱۱ در سواحل تگزاس هنگام شنا مورد حمله‌ یک کوسه قرار گرفته است، مایه‌ آرامش باشد. یک کوسه‌ ۱۲ فوتی او را گاز گرفت و بعد به بیرون تف کرد.

ما در تمام آبراه‌های جهان با کوسه‌ها شریک هستیم و این یعنی ما گهگاه با حمله‌ای دیگر از سوی کوسه‌ها مواجه خواهیم شد و این برخورد‌ها همیشه پایان خوشی برای انسان‌ها ندارد. ولی این مسئله نباید باعث شود از آب دوری کنید، چون چنین حمله‌هایی به ندرت اتفاق می‌افتند. با این حال، بعضی از سواحل، به دلایل خاصی، کوسه‌های بیشتری نسبت به باقی سواحل به خود جذب می‌کنند.

برای پیدا کردن سواحلی که بیشترین تعداد حمله‌های کوسه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، از پرونده‌ حملات بین‌المللی کوسه‌ها و حملات جهانی کوسه‌ها و گزارش‌های خبری اطلاعاتی جمع‌آوری کرده‌ایم. به طور کلی، از سال ۱۸۴۵ تا به الان ۴۷۷ حمله‌ مرگبار و ۲۳۲۰ حمله‌ غیر مرگبار از سوی کوسه‌ها رخ داده است. طبق آمار پرونده بین‌المللی حمله‌ کوسه‌ها در کل جهان، در سال ۲۰۱۰ با تعداد ۷۹ حمله، شاهد افزایش ۲۵درصدی، نسبت به سال قبل‌اش با ۶۱ حمله، بوده‌ایم. همچنین آمار می‌گوید در آمریکا و در ده سال گذشته ۲۳۰ کشته به دلیل حمله‌ سگ به انسان و تنها ۸ کشته به دلیل حمله‌ کوسه داشته‌ایم.

 رالف کولیر، رئیس کمیته تحقیقات کوسه‌ها و نویسنده «حملات کوسه‌ای قرن ۲۱»، می‌گوید:

«کوسه‌ها به‌عنوان حیواناتی با این عظمت، بسیار محتاط هستند، آن‌ها تمام حواس قوی خود را به کار می‌گیرند تا تشخیص دهند که آیا یک چیز غذا هست یا خیر. آخرین کاری که می‌کنند قرار دادن آن را در دهان خود است و به محض اینکه تشخیص دهند غذای مورد علاقه‌ آن‌ها نیست، آن را رها می‌کنند».

 

سه گونه‌ از کوسه‌ها هستند که احتمال حمله آن‌ها به انسان‌ها بیشتر است: کوسه‌گاو‌ها، کوسه‌های سفید بزرگ و کوسه‌ببر‌ها. گونه‌های مختلف رفتار‌های متفاوتی دارند و مطالعه‌ درون مغز آن‌ها اولین قدم در تشخیص این است که از کدام ساحل‌ها باید دوری کرد.

ماری لوین، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات روی کوسه‌ها و مسئول بایگانی پرونده جهانی حمله‌ کوسه‌ها، می‌گوید:

«کوسه‌های سفید بزرگ اکثر اوقات خود را در آب‌های آزاد می‌گذرانند. کوسه‌ گاوها به دلتا‌های رودخانه‌های شور علاقه دارند و در ۶۰ مایلی آن‌ها پیدا می‌شوند، در حالی که کوسه‌ببر‌ها بسیار محتاط هستند و از لاشه‌ها و لاک‌پشت‌ها و زباله‌ها تغذیه می‌کنند، لذا اگر انسان‌ها را گاز بگیرند از روی کنجکاوی این کار را می‌کنند!»

دو قانون کلی: هرگز تنها شنا نکنید و اگر مورد حمله قرار گرفتید، هدف ضرباتتان باید به چشم‌ها و آبشش‌های آن‌ها باشد، نه دماغ‌شان.

این اتفاقی نیست که اکثر ساحل‌های مرگبار محل شنا و گردش توریست‌ها و محلی‌ها است؛ زیرا هر چه جمعیت بیشتر باشد، احتمال حمله بالاتر است. به هر حال بعضی از این سواحل خطرناک‌تر هستند.

ممکن است در کل شانس شما کم باشد، ولی شنا کردن در سواحل کوسه‌‌خیز ریسک بیشتری دارد.

ساحل نیو سمیرنای، فلوریدا

ساحل نیو سمیرنای با ۲۳۸ حمله تا به امروز، بیشترین حملات کوسه‌ها را نسبت به سایر سواحل جهان به خود دیده است (به گزارش پرونده جهانی حملات کوسه‌ها در سال ۲۰۰۸ بیش از ده مورد حادثه گزارش شده است). این ساحل در ایالت ولوسیای فلوریدا واقع است که تقریبا ۲۰درصد از حملات کل فلوریدا را به خود اختصاص داده است، اما تا به حال حمله مرگبار نداشته است. اکثر حملات گاز‌هایی از جانب کوسه‌گاو‌هایی به اندازه‌ ماهی قزل‌الای رودخانه‌ای صورت گرفته است، ولی همچنان این افرادی باید به دکتر مراجعه کنند. رالف کولیر، رئیس کمیته تحقیقات روی کوسه‌ها ،می‌گوید:

«کوسه‌گاو‌ها از لاشه‌ها تغذیه می‌کنند، از این رو احتمال مسمویت افراد مجروح وجود دارد».

نیو ساوت ولز، استرالیا

برخورد با کوسه‌های سفید بزرگ در سواحل معروف، از باندی بیچ تا بی‌رون بی، گزارش شده است که شامل ۵۵ برخورد مرگبار و ۱۷۱ برخورد غیر کشنده می‌شود. شاید مشکل از نزدیکی این مکان به فلات قاره است. ماری لوین، از موسسه تحقیقات روی کوسه‌ها، می‌گوید:

«قسمت‌های عمیق نزدیک به ساحل دریا زیستگاه مناسب برای کوسه‌ها فراهم می‌کند و موجب می‌شود گونه‌های دریایی مثل کوسه‌ بزرگ سفید به ساحل نزدیک شوند».

لیسا موندی در نزدیکی بندر استفن بعد از افتادن از ویک‌برد خود توسط یک کوسه‌ سفید بزرگ گاز گرفته شد؛ همان‌جایی که بن مارکوم در سال ۲۰۰۷ در آن صدمه دید.

بندر سنت جانز، آفریقا جنوبی

غواصی درون قفس همراه با کوسه‌های سفید بزرگ، مانند کوسه‌های که سراغ لاشه‌ای خونین می‌روند، توریست‌های فراوانی را به این منطقه می‌کشاند. این یکی از مواردی است که تور‌ها به‌عنوان گارانتی به مشتریان‌شان قول می‌دهند. به گفته‌ افرادی که مخالف غواصی درون قفس هستند، تعداد حملات مرگبار کوسه‌ها از زمان رواج این تفریح در سال ۱۹۹۲ در آفریقای جنوبی به‌طور چشم‌گیری افزایش داشته است. از سال ۱۹۹۰ آفریقای جنوبی ۲۳ حمله‌ مرگ‌بار داشته است، یعنی بیشتر از حملات کل قرن گذشته‌اش. روش حمله‌ کوسه‌های بزرگ سفید (حمله در ساحل‌های تفریحی) به این موضوع دامن زده است.

پناه‌گاه ساحلی فلچر، ساحل سلونا، کالیفرنیا

کالیفرنیا با ۱۴۲ حمله غیر کشنده از سال ۱۹۰۰ تا به الان، رتبه دوم را در بین کشور‌های آمریکایی در تعداد حملات کوسه‌ای به خود اختصاص داده است. خط ساحلی بسیار طولانی و هوای بسیار عالی این منطقه طبیعتا یکی از دلایل ازدیاد حملات است، اما دلایل دیگری نیز دخیل هستند. رالف کویلر می‌گوید:

«طبیعت این‌گونه به کوسه‌ها آموزش داده است که کالیفرنیای جنوبی جایی است که اگر در آن‌جا بچه به‌ دنیا آودند، بیشترین شانس زنده ماندن را دارند».

میلیون‌ها ماهی کوچک به نام گرونیون با تخم‌ریزی در مسیر این سواحل غذای کوسه‌های سفید بزرگ را فراهم می‌کنند. در سال ۲۰۰۸ دکتر دیوید مارتین در حالی که در بین گروهی از شناگران آماده برای مسابقات، شنا می‌کرد مورد حمله مرگباری قرار گرفت. رالف کویلر می‌گوید:

«دست و پا زدن کوسه‌ها را به خود جذب می‌کند، چون که برای آن‌ها نشانه‌ در دردسر افتادن یک حیوان دیگر است».

ماکنا، جزیره‌ مائوئی، هاوایی

مائوئی به نسبت کمتر شاهد حمله‌ کوسه بوده است (با ۳۷ حمله و ۳ حمله مرگبار)، با این حال، این منطقه از مناطقی است که امکان حمله در آن وجود دارد، پس باید از آن ترسید. ماری لوین می‌گوید:

«در هاوایی، خطر از جانب کوسه‌ببرهایی است که علاقه به خوردن لاکپشت‌ها دارند. این لاک‌پشت‌ها مانند ما نزدیک به سطح آب هستند».

یکی از کسانی که مورد حمله قرار گرفته، دان لانخیت بود که در حال قایقرانی در ساحل ماکینا مورد حمله قرار گرفت و کوسه‌ای ۱۸ فوتی ۱۵ دقیقه مداوم به قایق او ضربه می‌زده است.

پرنامبوکا، برزیل

۱۸ حمله‌ مرگبار از سال ۱۹۹۲ در این منطقه از برزیل، این ساحل را بسیار بدنام کرده است، به طوری که قدم زدن تا ۳۷ مایلی خط ساحلی ممنوع بوده است. این افزایش تعداد کشتگان همزمان با توسعه بندرگاهی بزرگ در نزدیکی بوکا‌دِسواپ بوده است؛ توسعه سریع و ماهی‌گیری بیش از حد موجب شده که غذای کوسه‌ها تمام شود. آخرین حمله در سال ۲۰۰۶، درست کمی بعد از لغو ممنوعیت گردش اتفاق افتاده است.

شرم الشیخ، مصر

در نوامبر ۲۰۱۰ در منطقه گردشگری شرم الشیخ پنج حمله زیر‌آبی هولناک در طول شش روز اتفاق افتاد که بی‌سابقه بود و آخرین آن‌ها کشته در پی داشت. رالف کویلر، رئیس کمیته تحقیقات روی کوسه‌ها، سریعا به این منطقه رفت تا در این مورد تحقیق کند. چیزی که او متوجه شد، این بود که گاز‌ها از ناحیه دست و پشت قربانیان بوده که بسیار غیرطبیعی است. سپس از طریق چک کردن ویدیو‌های ضبط شده متوجه شدند که یک مربی غواصی به کوسه‌ها غذا می‌داده است. کویلر می‌گوید:

«مربی سهوا کوسه‌ها را به وابستگی غذایی به انسان‌ها عادت داده و از این بدتر کوسه‌ها می‌دیدند که منبع غذا کیسه‌ای است که پشت او قرار دارد».

واندن‌برگ، کالیفرنیا

با رشد کوسه‌های سفید بزرگ تا طول ۱۰ فوت، آنها شروع به تغذیه از پستان‌داران دریایی می‌کنند و لذا به سواحل سمت سنت باربارا و ماورای آن مهاجرت می‌کنند؛ یعنی منطقه زندگی صد‌ها هزار شیر دریایی. هر منطقه‌ای که مرکز زیست خوک آبی باشد، یقینا جمعیت کثیری کوسه‌ها دارد. رالف کویلر می‌گوید:

«خوک‌های آبی از ماهی‌های حوضه‌ رود‌ها تغذیه می‌کنند و منتظر دست روزگار می‌شوند تا آن‌ها را به شکارچی بزرگ‌تر (کوسه‌ها) تسلیم کند».

جزیره‌ گاردن، استرالیای غربی

استرالیای غربی رتبه سوم را بین کشور‌ها برای بیشترین حمله‌ کوسه‌ها دارد (با ۴۱ حمله و ۱۰ کشته). تمرکز حمله‌ها در منطقه ساحل گاردن، که از لحاظ مکانی چند ساعت با پرت (perth) فاصله دارد،  بسیار غیر طبیعی است. در سال ۲۰۰۸، در خلیج کواراماپ شناگری در یک کیلومتری جایی که چند سال پیش یک نفر کشته شده بود، مورد حمله قرار گرفت. سپس در سال ۲۰۱۰، در تور غواصی شنا با دلفین‌ها، الیس فرانکوم در بندر کندی که در آن یک غواص قبلا مورد حمله قرار گرفته بود، توسط یک کوسه سفید بزرگ گاز گرفته شد. مورد حمله قرار گرفتن در غواصی همراه با دلفین‌ها این افسانه‌ قدیمی را رد می‌کند که: «جایی که دلفین باشد کوسه نیست».

پونسه دی لئون، فلوریدا

فلوریدا ۵۹درصد کل حمله‌های آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد، به همین دلیل دو ورودی برای آن ساخته‌اند. پونسه دی لئون تالابی در دهانه‌ رود هالیفکس و ایندین در ساحل اقیانوس اطلس است. کوسه‌ها در دهانه‌ این رود‌ها منتظر می‌شوند تا موجی یک لقمه‌ چرب در مسیر آن‌ها قرار دهد. سال ۲۰۰۸ با ۲۳ حمله، رکورد قبلی‌ منطقه با ۲۱ حمله را شکست، ولی خوش‌بختانه هیچ کدام از آن‌ها مرگبار نبوده است.

94104

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید