Performancing Metrics

تشکیل شرکت های بازرگانی مشترک، راه نفوذ در بازار پاکستان | اتاق خبر
کد خبر: 328143
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1395 - 13:08
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران مطرح کرد:
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تشکیل شرکت های بازرگانی مشترک، صادرات محصولات جدید و فرعی کارخانجات، وضع تعرفه های ترجیحی و ...را از جمله راه های نفوذ به این بازار عنوان کرد.

 اتاق خبر- رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در سفر ریاست محترم جمهور به کشور پاکستان، درصدد هستیم در تابستان امسال جهت امکان سنجی و مطالعه بهتر و کاربردی تر بازار کشور پاکستان در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف صادراتی این انجمن و به جهت بررسی صادرات انواع محصولات کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و واردات برخی نهاده های دامی و مواد اولیه به این کشور سفر کنیم.

مجید موافق قدیری ادامه داد: کشور پاکستان رتبه 30 ام تولید خوراک دام در دنیا را با ظرفیت حدود 6.5 میلیون تن داراست و نسبت به ایران در رتبه پایین تری قرار دارد. اما این کشور یکی از صادرکنندگان مرغ به روسیه است. گوشت مرغ 28 درصد از مجموع تولید پروتیئن این کشور را شامل می شود.

وی تصریح کرد: در پاکستان صنعت طیور دارای سابقه ای 56 ساله است و از 10 سال قبل  به شدت در حال رشد است و برآوردها نشان می دهد که جمعیت طیور در این کشور در سال گذشته میلادی حدود 7.5 درصد افزایش داشته است.

به گفته موافق قدیری؛ گزارش های بین المللی نشان می دهد در این کشور صنعت آبزیان نقش مهمی در اقتصاد ملی پاکستان دارد و با دارا بودن یک هزار و 46 کیلومتر نوار ساحلی دارای منابع خوب پرورش ماهی به ویژه در ایالت پنجاب است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران افزود: در این کشور 145 کارخانه تولید خوراک دام مکانیزه، کارگاه سنتی و نیمه مکانیزه فعالیت می کنند که از این تعداد 121 واحد با ظرفیت اسمی 10.2 میلیون تن و تولید بالفعل حدود 4.5 میلیون تن در ایالت پنجاب حضور دارند. ضمنا حدود 70 درصد خوراک طیور در کارخانجات مدرن پاکستان تولید می شود که مجهز به تکنولوژی پلت هستند.

موافق قدیری تاکید کرد: کشور پاکستان با تولید حدود 29.5 میلیون تن چهارمین تولید کننده شیر جهان است که در سال های قبل 95 درصد از دام های شیری آن ها از استرالیا و 5 درصد از کشور سوئد جهت افزایش تولیدات وارد کرده اند. ضمن اینکه سالیانه به طور متوسط 3.2 درصد تولید شیر و 4.5 درصد تولید گوشت آنها افزایش داشته است؛ بنابراین این بازار فرصت خوبی است برای صنعت خوراک دام ایران جهت حضور فعال در صنعت دامپروری این کشور و تلاش می کنیم با کمک سیاستگذاران اقتصادی کشورمان هدفمند و با برنامه قدم برداریم تا بازرگانان و تولیدکنندگان بین المللی متضرر نشوند.

همچنین عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، تشکیل شرکت های بازرگانی مشترک، صادرات محصولات جدید و فرعی کارخانجات، وضع تعرفه های ترجیحی، صادرات مجدد مواد اولیه از جمله پودر گوشت، پودر خون، پودر استخوان و پودر پر از کشورهای همسایه را از جمله راه های نفوذ به این بازار عنوان کرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مشکلاتی که در صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان این کشور وجود دارد می تواند برای تولیدکنندگان ما مزیت صادراتی در پی داشته باشد، گفت: کاهش ارزش روپیه، عدم تمرکز دولت در این صنعت، کمبود دانش در زمینه نیازهای تجاری، مالیات بالا، افزایش قیمت خوراک به دلیل جایگزین سازی مواد اولیه، منابع مالی محدود، کمبود امکانات ذخیره سازی، تکنولوژی پایین در زمینه کاربرد تجهیزات، نداشتن بخش تحقیقات در کارخانه های خوراک دام، نوسانات در قیمت مواد اولیه، عدم سرمایه گذاری خارجی و... می تواند نقطه اتکای ما برای افزایش مناسبات تجاری در این صنعت با کشور پاکستان باشد.

موافق قدیری، پاکستان را با جمعیت دام سنگین حدود 65 میلیون راس گاو و گاومیش سومین کشور دنیا از این منظر برشمرد و گفت: در این کشور، 49 میلیون راس بز، 25 میلیون گوسفند، 350 میلیون قطعه طیور وجود دارد و به مانند کشورمان و با عنایت به محوری بودن این صنعت و اشتغال حدود 1.5 میلیون نفر در آن کشور، در اقتصاد ملی نیز جایگاه ویژه ای دارد به طوریکه صنعت طیور 1.3% از تولید ناخالص داخلی پاکستان را به خود اختصاص داده است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در پایان سرانه مصرف شیر و لبنیات در پاکستان را حدود 230 کیلوگرم و گوشت مرغ و تخم مرغ را به ترتیب  7 کیلو و 85 عدد عنوان و تاکید نمودند، انجمن همکاری با سازمان های دولتی و بین المللی را در مسیر ایجاد بستر مناسب برای توسعه صنعتی کارخانجات خوراک دام را ادامه خواهد داد تا فعالان اقتصادی این عرصه توانایی برنامه ریزی برای بنگاه های خود را داشته باشند.

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید