Performancing Metrics

توصیه های پلیس به رانندگان در شرایط بارانی و جلوگیری از سر خوردن خودروها | اتاق خبر
کد خبر: 328312
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1395 - 08:40
پلیس راهور ناجا در شرایط بارندگی و جلوگیری از سر خوردن خودرو به رانندگان توصیه کرد فاصله طولی خود را با خوردوهای جلویی رعایت کنند.

اتاق خبر- پلیس راهور ناجا در شرایط بارندگی و جلوگیری از سر خوردن خودرو به رانندگان توصیه کرد فاصله طولی خود را با خوردوهای جلویی رعایت کنند.

از عوامل موثر در بروز حوادث و در هنگام بارندگی یا شرایط خاص آب و هوایی محدود شدن دید راننده است.
پلیس راهور توصیه کرد هنگام بارندگی دقت بیشتری به خرج داده تا مبادا مناظر زیبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند.
فاصله زیادی را با ماشین جلویی حفظ کرده و از سالم بودن برف پاک کن های جلو و عقب مطمئن باشید و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن را تنظیم کنید.
نور اتومبیل کمک زیادی به دید راننده می کند، بنابراین برای داشتن دیدی مناسب باید چراغ های اتومبیل تان را تنظیم کرده و در وضعیت ایده آل قرار دهید. گرم کن های برقی شیشه عقب خودرو کمک زیادی به از بین بردن بخار شیشه می کند. بنابراین حتما گرم کن اتومبیل خود را آماده کنید.
منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید. در یک جاده گل آلود، حتی پس از باران، ماشین های جلویی آن را گلی خواهند کرد. در همان مسیری که ماشین های جلویی تان حرکت می کنند، رانندگی کنید.
از چاله های آب باران ترجیحا دوری کنید و مراعات عابران پیاده را کرده چرا که خیابان پر از چاله های کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب می شوند. شرط انصاف این است که از چاله ها با احتیاط عبور کنید تا آب گل آلود به عابران نپاشد.
هنگام بارندگی، حداکثر سرعت های مجاز تعیین شده برای معابر مختلف کاهش می یابد و شما باید با سرعت کمتری رانندگی کنید. این احتیاط در سرعت، برای وقتی که تازه باران شروع شده هم صادق است. یعنی وقتی که تازه زمین تر شده، اصطکاک کاهش می یابد. به خصوص در اوایل بارندگی، به علت مخلوط شدن آلودگی های سطحی مانند روغن ماشین و گرد و خاک که به طور معمول روی سطح همه خیابان ها و جاده ها است حتی خطر جدی تر می شود.
اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین هایی که به ترمز ABS مجهزند، خیالشان از این بابت راحت تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده اند.
از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد. در عین حال، خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد.
از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید و پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن های بی مورد و چرخاندن سریع چرخ ها خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر این که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیق تر و کامل تر در گل و لای فرو می برد.
تایرهای خودرو تنها وسیله تماس خودرو با جاده است و شرایط آنها برای اصطکاک در آب و هوای بارانی بسیار مهم است اگر لاستیک ها صاف یا عمق آج آنها کمتر از دو میلی متر است باعث تشدید لغزش خودرو در سطح راه می گردد.
قسمت داخل شیشه های خودرو و شیشه درب ها باید تمیز و فاقد هرگونه آلایندگی باشد چرا که ممکن است باعث انعکاس نور نامناسب به داخل خودرو گردد . پاک کردن داخل شیشه جلو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
فشار آوردن به پدالها بخصوص پدال ترمز را کم کنید رانندگی در آب و هوای بارانی نیازمند هوشیاری بیش از حد به خصوص در شب است اگر خسته هستید جای مناسب را انتخاب و استراحت کنید .
پیش از اینکه با مشکل مواجه شوید سرعت را کم کنید و آگاه باشید که در این شرایط تایرها چسبندگی کمتری دارند، برای توقف کردن ، فرمان گرفتن ، و سرعت گرفتن به یاد داشته باشید حتی خودروهای دو دیفراسیل و ترمزهای ضد قفل نیز نمی توانند قوانین فیزیکی را تغییر دهند.
در روزهای بارانی ضریب اصطکاک خودرو با زمین کم می شود بنابراین سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی موجب لیز خوردن اتومبیل می شود.
کنترل سرعت در شروع بارندگی بخصوص در مناطق شهری مهم تر است. سطح خیابان های شهر اغلب آلوده به نفت، بنزین، گازوئیل و انواع روغن هاست. این مواد به همراه آب باران سطوح آسفالت را لیزتر خواهد کرد.
در زمان سرعت در یک سطح لیز و لغزنده از تغییر ناگهانی دنده سبک به سنگین خودداری کنید.در صورت بخار گرفتگی شیشه ها از دستگاه تهویه خودرو استفاده کنید و شیشه سمت راننده را کمی پایین آورید. برای افزایش میدان دید می توانید از شیشه گرمکن و برف پاک کن هم استفاده کنید همچنین در پیچ ها با دقت و به آرامی گردش کنید.

** اگر سر خوردیم چه کنیم؟ چگونه خودرو را متوقف کنیم؟
پلیس راهور نیروی انتظامی ترمز و تغییر مسیر ناگهانی را مهمترین عوامل سر خوردن در شرایط بارانی می داند براین اساس توصیه می کند از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز بر روی سطح لغزنده چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می شود.
باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید.
خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

منبع: ایرنا 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید