Performancing Metrics

لرستان تنها تولید کننده داروی ضد آرتروز در دنیا | اتاق خبر
کد خبر: 328455
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1395 - 18:52
یک دکترای تخصصی فیزیولوژی با تشریح یک نوع داروی ضدآرتروز که فقط در لرستان تولید می‌شود، گفت: از اسانس گیاه مرزه پماد ضدآرتروز و ضددرد مفاصل تولید شده است که در کل دنیا وجود ندارد

اتاق خبر - "بهرام رفیعیان" درباره‌ی داروهای گیاهی تولیدشده در لرستان اظهار داشت: داروهای مختلفی از شرکت‌های لرستانی وارد بازار شده که یکی از این داروها با نام داروی "ساتوریکام" از گیاه دارویی با نام "مرزه خوزستانی" گرفته شده است و این گیاه در کل دنیا در دو استان خوزستان و لرستان رویش دارد.


وی در ادامه افزود: از اسانس این گیاه پماد ضدآرتروز و ضددرد مفاصل ساخته شده که در کل دنیا وجود نداشته و مجوز تولید انبوه آن دریافت شده است.

تهیه داروی ضدچاقی از گیاه نسترن کوهی

این محقق گفت: محصول دیگر یکی از شرکت‌های داروسازی در لرستان، "روزانیکام" است که از گیاه "روزاکانینا" یا نسترن کوهی گرفته شده و فعلاً دم‌نوش آن در بازار وجود دارد؛ این دارو ضد تجمع چربی، ضد سرماخوردگی و ضد چاقی است که برای آرتروز نیز معتبرترین خوراکی محسوب می‌شود.

این دکترای تخصصی فیزیولوژی با بیان "به‌دنبال تهیه کپسول ضدآرتروز از گیاه نسترن کوهی هستیم" تصریح کرد: درخواست تهیه کپسول ضدآرتروز از این گیاه داده شده و اقدامات اداری آن نیز انجام شده است که در وزارتخانه در نوبت اخذ مجوز تولید انبوه قرار دارد.

اثربخشی داروی آرتروز نسترن کوهی بالاتر از نوع خارجی

رفیعیان تأکید کرد: برای درمان آرتروز داروهایی که استفاده می‌شود عمدتاً وارداتی هستند که با قیمت بالا به بیماران فروخته می‌شوند اما این محصول که ما ساخته‌ایم اثربخشی بسیار بالاتری نسبت به بسیاری از داروهای شیمیایی وارداتی دارد که در کشور با قیمت بالا فروخته می‌شوند.
وی با بیان اینکه گیاه نسترن کوهی می‌تواند در کشور برای درمان انواع بیماری‌ها با قیمت پایین‌ و عوارض کم مورد استفاده قرار گیرد، به بسیج پزشکی گفت: متأسفانه در کشورمان از این پتانسیل استفاده نمی‌شود، بلکه با خروج ارز از کشور، دارو با اثر کمتر به بیمار ارائه می‌شود، در حالی که اگر ما تولیدات داخلی داشته باشیم از واردات دارو جلوگیری می‌شود.
این دانشیار فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: معمولاً کسانی که آرتروز مفاصل دارند از داروهای ضدالتهابی مانند پروفن و دیکلوفناک استفاده می‌کنند که عوارض دارویی به جای می‌گذارد و بار اقتصادی را بر دوش کشور وارد می‌کند، اما ایجاد صرفه‌جویی و کاهش بار اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی موضوعاتی است که می‌توان با گسترش گیاهان دارویی به آن توجه کرد.

به گیاهان دارویی به‌چشم سرمایه نگاه نمی‌شود
رفیعیان درباره جایگاه طب سنتی و داروهای گیاهی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور بیان کرد: گیاه نسترن کوهی در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد اما برداشت نمی‌شود، حتی کسی به‌عنوان سرمایه به این گیاه نگاه نمی‌کند و شاید فقط در عطاری‌ها وجود داشته باشد؛ در حالی که در کشورهای اروپایی هکتارها زمین زیر پوشش این گیاه قرار گرفته می‌شود و آنان از این گیاه داروهای پرفروشی تهیه کرده‌اند.
وی ادامه داد: ما سرمایه‌های بزرگی در کشور داریم که مخفی نیستند، گیاهان دارویی که می‌توان به‌روی آن تحقیق کرد و از آن به تولید سرمایه پرداخت؛ اما ما حتی از گیاهان دارویی شناخته شده که محصولات دارویی دارند نیز استفاده کامل نمی‌کنیم.

توجه به گیاهان دارویی راهکاری مؤثر برای تولید اشتغال

این پژوهشگر با اشاره به اینکه هر کدام از گیاهان دارویی موجود در کشور می‌تواند ایجاد اشتغال کند، گفت: از مرحله برداشت از طبیعت گرفته تا مرحله اهلی کردن گیاهان دارویی، کاشت و رویش گیاهان، جمع‌آوری، فرآوری در کارخانه، چاپ بروشور، تهیه جعبه و پخش هر کدام از این مراحل می‌تواند در زمینه اشتغال مؤثر باشد.
رفیعیان خاطرنشان کرد: با هر گیاه دارویی می‌توان صدها اشتغال ایجاد کرد مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی و حمایت وجود داشته باشد، البته ما حمایت‌های جزئی دریافت کردیم اما نیاز به حمایت بیشتر وجود دارد تا تعداد زیادی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.

تسنیم

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید