Performancing Metrics

اظهار تاسف بان کی مون نسبت به سوء برداشت از سخنانش در مورد صحرای غربی | اتاق خبر
کد خبر: 328513
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1395 - 13:23
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل از "سوء تفاهم" بوجود آمده در مورد اظهاراتش با استفاده از کلمه "اشغالگری" برای توصیف پیوستن مراکش به صحرای غربی متاسف است.

به گزارش اتاق خبر، استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل عنوان داشت که اقدام بان کی مون در به کارگیری از کلمه اشغالگری یک اقدام برنامه ریزی شده و عمدی نبوده است، بلکه بدون طرح قبلی به عنوان یک واکنش شخصی مطرح شده است.

وی گفت: ما در این زمینه از سوء تفاهم‌ها و پیامدهای ناشی که این اظهارات شخصی برانگیخته است، متاسف هستیم.

 دوجاریک گفت که موضع سازمان ملل تغییر نکرده است و سازمان ملل موضعی جانبدارانه به نفع هیچ طرفی در مساله صحرای غربی اتخاذ نخواهد کرد.

 این در حالی است که استفان دوجاریک پس از جنجال بر پا شده به دلیل این اظهارات بان کی مون تاکید کرده بود، بان کی مون قصد ندارد از استفاده از کلمه "اشغالگری"، در توصیف شرایطی که آوارگان در اردوگاه‌های واقع در صحرای غربی دارند، عقب نشینی کند.

 دبیرکل سازمان ملل در دیداری از کمپ مهاجران در الجزایر وضعیت صحرای غربی در منطقه را "اشغالی" دانسته بود.

 سازمان ملل از سال 1992 تاکنون تلاش داشته یک همه‌‍ پرسی استقلال برای منطقه صحرای غربی برگزار کند. در سال 1992 جنگی که سال 1975 با اعزام نیروهای مراکشی به صحرای غربی آغاز شده بود با یک آتش‌بس پایان یافت. مراکش در سال 1979 هنگامی که موریتانی از صحرای غربی عقب نشینی کرد مدعی کل این منطقه شد. صحرای غربی واقع در مرز جنوب شرقی موریتانی بوده و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

هیات سازمان ملل که متشکل از نظامی و غیرنظامیان است، آتش بس در صحرای غربی را زیر نظر دارد و برپایی رفراندمی پیرامون آینده این منطقه به این هیات واگذار شده بود اما وضعیت رکود این رای گیری را برای سال‌ها به تعویق انداخت.

 در پی سخنان دبیرکل سازمان ملل، کشور مراکش مواضع محکمی را اتخاذ کرد و 81 کارمند ماموریت "مینورسو" که از طرف سازمان ملل برای صلح میان مراکش و صحرای غربی در این منطقه حضور داشتند اخراج کرد. پس از اخراج این کارمندان، مراکش از سازمان ملل خواست تا دفتر روابط نظامی خود که همان دفتر ماموریت مینورسو است در صحرای غربی ببندد.

 بعد از اخراج کارمندان سازمان ملل از صحرای غربی، بان کی مون با اعضای شورای امنیت دیدار کرد.

 وزیر ارتباطات مراکش ادعا کرده بود که دبیرکل سازمان ملل به دلیل سخنانش درباره صحرای غربی از رباط عذرخواهی کرده اما آن را علنی نکرده است.

 در پی این اظهارات بان کی مون، هزاران تن از مردم مراکش در نزدیکی مقر هیات سازمان ملل (مینو رسو) در شهر العیون، بزرگترین استان صحرای غربی تظاهرات کردند. صدها تن نیز در اعتراض به این سخنان در شهر رباط تظاهرات کرده و "عدم بی‌طرفی" بان کی مون در این پرونده را محکوم کرده بودند.

 دولت مراکش اعلام کرد قصد دارد در پاسخ به اظهارات اخیر بان‌کی مون درباره این کشور، هیات سازمان ملل در صحرای غربی را کاهش داده و نیروهای خود را از هیات‌های حافظ صلح این سازمان خارج کند.

منبع: ایسنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید