Performancing Metrics

در دهم فروردین 57، روز قیام تاریخی مردم یزد چه گذشت؟ | اتاق خبر
کد خبر: 328758
تاریخ انتشار: 11 فروردین 1395 - 07:20
احمد شهسواری از چهره های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان یزد که در دوران انقلاب دانشجویی 24 ساله بود، دهم فروردین 57، روز قیام تاریخی مردم یزد مصادف با چهلم شهدای تبریز را اینگونه روایت کرده است:

اتاق خبر - پس از سخنرانی آقای راشد یزدی در مسجد حظیره، - که آن زمان ممنوع المنبر بود، - جمعیت که به شدت مهیج بود، از مسجد خارج شدند و وارد حیاط حظیره شدند.

نخست، عده ای از دانشجویان باهمراهی یکی از طلاب محترم - که او شروع کننده بود - شعار درود برخمینی سردادند.

کم کم، کل جمعیت یک صدا این شعار را تکرار کردند. 

سپس عده ای با این شعار از مسجد خارج شدند و به سمت میدان شهدا - امیرچخماق- حرکت کردند. 

صبح همان روز و قبل از مراسم مسجد حظیره، تعداد زیادی گارد مجهز به سپر و کلاه خود، ماسک و ماشین آتشنشانی در حوالی چهارراه مستقر بود. البته مقابل مسجد حظیره پلیس نبود. 

به هرحال در وهله اول و هنگام خروج مسجد عده ای با شعاردادن موافق نبودند ولی به تدریج جمعیت زبادی به تظاهرات پیوست.

نزدیک چهارراه که رسیدیم نیروهای نظامی وانتظامی وارد عمل شدند.

نخست با ماشین آتش نشانی روی جمعیت آب پاشیدند البته آبش گرم بود و قرمز بطوری مردم فکر کردند اسید است چون سوزش داشت؛ ظاهرا در آب ماده رنگی بود برای شناسایی افراد.

جمعیت پراکنده نشد، نیروها بعد از آن شروع کردند به تیراندازی. ما در جلو جمعیت بودیم تیرها هوایی بود در ابتدا. برای اینکه مردم پراکنده شوند.

دیری نپایید که جمعیت مورد هدف گلوله قرارگرفت. عده زیادی به کوچه پشت مغازه حاج خلیفه رهبر هجوم بردند و از پشت وارد میدان شدند.

عده ای هم از طریق شاهزاده فاضل وارد بازار خان شدند و چهار نفر -محمدرضا نامدار، لی اصغر شهریارمرادی، حسین پارساییان و محمد مهدی قدکفروشان- توسط دژخیمان رژیم ستم شاهی به شهادت رسیدند. 

به روح پر فتوح این عزیزان درود می فرستیم و از خداوند می خواهیم که توفیق پاسداری از خون این شهیدان و همه شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی ایران را به ما عطاء نماید.

خبرآنلاین

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید