Performancing Metrics

تشویق و حمایت از سرمایه گذاران اتریشی در صنعت دامپروری ایران | اتاق خبر
کد خبر: 329049
تاریخ انتشار: 12 فروردین 1395 - 12:49
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران:
مذاکره با شرکتهای مطرح و دعوت از سرمایه گذاران اتریشی جهت بازدید از پتانسیل های بالقوه صنعت خوراک دام و دامپروری کشورمان و برخی از پروژه های ملی و فراملی از دیگر برنامه های این سفر خواهد بود.

به گزارش اتاق خبر مجید موافق قدیری اهداف سفر در معیت ریاست محترم جمهور را تشویق سرمایه گذاران اتریشی جهت ورود به صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، مذاکره جهت انتقال تکنولوژی و فناوری های نو و حضور شرکتهای دانش بنیان اتریشی به صنعت دامپروری کشورمان برشمرد.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: مذاکره با شرکتهای مطرح و دعوت از سرمایه گذاران اتریشی جهت بازدید از پتانسیل های بالقوه صنعت خوراک دام و دامپروری کشورمان و برخی از پروژه های ملی و فراملی از دیگر برنامه های این سفر خواهد بود.
وی با بیان اینکه اکنون سرمایه گذاران خارجی به کشورمان، به عنوان امیدبخش ترین اقتصاد نوظهور اشاره و توجه می‌کنند، گفت: البته ما باید هوشیار باشیم چرا که اولویت ما در استفاده از این منابع سرمایه گذاری در بخش های صاحب اولویت است و گزارش های اقتصادی نشان می دهد یکی از حلقه های صنعت کشاورزی که پتانسیل جذب سرمایه گذاری خارجی را دارد صنعت خوراک دام ایران است به همین منظور با مراجع ذیصلاح از جمله سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در حال رایزنی جهت کاهش رتبه ریسک سرمایه گذاری این صنعت هستیم.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ادامه گفت : تاکیدی که در این سیاست ها و پتانسیل ها به سرمایه گذاران اتریشی وجود دارد تاکید بر تولید صادرات گراست و خود سرمایه گذاران خارجی نیز می دانند برای موفقیت در اقتصاد لازم است یک شریک ایرانی داشته باشند. بخش خصوصی باید آمادگی لازم را در این بخش داشته باشد بویژه اینکه دولت در این خصوص مشوق هایی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است که مهمترین مشوق بهبود محیط کسب و کار داخلی است .
موافق قدیری با بیان اینکه رشد ما باید درون زا و برون نگر باشد گفت: ما باید تولید داخلی را تقویت کنیم اما نگاه صادرات گرا را بطورجدی دنبال کنیم.یکی از اصلی ترین فواید حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران این است که به ما امکان بازارگشایی صادراتی می دهد.
وی با بیان اینکه اتریش از دهه 90 در کلیه حلقه های صنعت کشاورزی از جمله تولید غلات و محصولات پروتئینی (شیر و گوشت) به خودکفایی رسیده ، گفت: حدود 10 درصد از جمعیت هر استان در اتریش در بخش کشاورزی فعالیت میکنند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تولید شیر در کشور اتریش را سالیانه حدود 3.5 میلیون تن و سرانه مصرف را حدود 235 کیلوگرم و سرانه مصرف تخم مرغ را حدود 14 کیلوگرم عنوان کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران مجموع تجارت بخش کشاورزی اتریش در سال 2014 در عرصه صادرات را حدود 9.7 میلیارد یورو و در واردات حدود 11 میلیون یورو را عنوان نمود. ضمن اینکه این کشور در همان سال حدود 1.5 میلیون تن تولید خوراک دام، طیور و آبزیان داشته و از این منظر در رتبه 57 دنیا قرار دارد.

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در کشاورزی ایران سرمایه‌های سرگردان زیادی وجود دارند که از بازاری به بازار دیگر می‌غلتند و گاهی افزایش قیمت ایجاد می‌کنند در حالی که اگر حس اعتماد به سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، این سرمایه‌ها به عاملان مولد اقتصادی تبدیل می‌شود.

به گفته موافق قدیری، برای سرمایه گذاران خارجی نیز از این باب که در منطقه و اقتصاد جهانی، ایران ویژگی های شاخص و سودآوری دارد، به نظر می رسد سرمایه گذاری جذاب باشد که می تواند جذب آنها مکمل خوبی برای سرمایه گذاران داخلی بوده تا با یک دیپلماسی فعال زمینه همکاری های اقتصادی با دنیا فراهم شود.

وی اظهار داشت: حرکت مهم در این زمینه بهبود محیط کسب و کار است که یکی از آسیب‌هایی به شمار می رود که در گذشته رنج بسیاری از آن دیده ایم؛ به این معنا که تغییر مکرر قوانین و مقررات و اتخاذ تصمیمات یک شبه آفت اقتصاد ایران بود، اما در سیاست های جدید دولت تاکید بر ثبات در سیاست‌ها به چشم می خورد.

موافق قدیری تاکید کرد: من انتظار یک انفجار سریع در رشد سرمایه گذاری خارجی در صنعت دامپروری کشور را ندارم. سرمایه گذاران خارجی تاکنون در بخش های دیگر صنعت کشورمان سرمایه گذاری کرده اند و ما تلاش میکنیم که پتانسیل های نهفته صنعت مان را به شرکتهای مطرح دنیا که در صنعت خوراک دام و دامپروری دارای تجربه و سابقه خوبی هستند معرفی نماییم.
این فعال اقتصادی در ادامه یکی از موانع جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران را چند نرخی بودن ارز برشمرد و گفت: "نرخ دوگانه ارز که یکی را بانک مرکزی تعیین می کند و دیگری در بازار آزاد تعیین می شود یکی دیگر از پیچیدگی های اقتصاد ایران برای سرمایه گذاران خارجی است. اگر نرخ ارز واحد و مشخص باشد، سرمایه گذار خارجی را ترغیب به سرمایه گذاری در ایران میکند."

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید