Performancing Metrics

هیچ میوه‌ای برای تنظیم بازار وارد نشد | اتاق خبر
کد خبر: 329065
تاریخ انتشار: 12 فروردین 1395 - 15:59
یک مقام مسئول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با بیان اینکه تنظیم بازار میوه شب عید با واردات انجام نشد، گفت: با توجه به وفور میوه در بازار و مناسب بودن قیمت‌ها، نیازی به تنظیم بازار نبود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر هادی بختیاری با بیان اینکه مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه تنظیم بازار امسال با میوه‌های وارداتی و خارجی انجام شده است، صحت ندارد، اظهار داشت: امسال تنظیم بازار میوه با تولیدات داخلی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه امسال به اندازه کافی میوه وجود داشت و احتیاجی به تنظیم بازار نبود، گفت: این کار به ضرر دولت تمام شد، چرا که قیمت میوه‌های خریداری شده توسط دولت از انواع عرضه شده در میدان مرکزی گران‌تر بود، ضمن اینکه تنظیم بازار زمانی معنا پیدا می‌کند که یا میوه وجود نداشته باشد و یا قیمت‌ها دست دلالان و بسیار گران باشد.

این مقام مسئول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار درباره اینکه سال گذشته قیمت‌ها بی‌رویه افزایش پیدا کرد و ممکن بود با ورود نکردن دولت به بازار میوه امسال تجربه سال قبل تکرار شود، افزود: این نشان دهنده آن است که مسائل کارشناسی نمی‌شود. ابتدای سال جاری اتحادیه ما به دولت اعلام کرد که اقدام به خرید میوه نکند چون خود بازار تنظیم است و احتیاجی به ورود دولت نیست.

بختیاری با بیان اینکه اقدام امسال دولت در تنظیم بازار به نفع باغداران کشور تمام شد، گفت: وقتی دولت اقدام به خریداری میوه از باغداران کرد، شوک قیمتی به بازار وارد شد و کشاورزان برای اینکه محصولشان را گرانتر بفروشند آن را به دولتی‌ها فروختند؛ ضمن اینکه دولت محصول کشاورزان را بالاتر از قیمت‌های موجود در بازار خریداری کرد.

وی در پاسخ به این مطلب که شما اعلام کردید محصولاتی که دولت عرضه می‌کرد گرانتر از قیمت‌های موجود در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بود، اما نکته اینجاست که نرخ‌ها در مراکز خرده‌فروشی چندبرابر میدان است و مردم خرید خود را از مغازه‌های خرده‌فروشی انجام می‌دهند و معمولا برای این کار به میدان مراجعه نمی‌کنند، بنابراین با عدم ورود دولت به بازار میوه احتمال اینکه این محصولات چندین برابر قیمت واقعی به دست مصرف‌کنندگان برسد وجود داشت، گفت: وقتی مردم مشاهده می‌کنند که قیمت پرتغال درجه یک لوکس در مراکز خرده‌فروشی بین ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ سیب ممتاز از ۴ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است ترجیح می‌دهند این محصولات با کیفیت را خریداری کنند.

این مقام مسئول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار خاطرنشان کرد: به هر حال هیچ کدام از میوه‌های تنظیم بازاری وارداتی نبوده است و امسال آنقدر میوه فراوان بود که حتی چندین نفر در میدان بارفروشان اصلا نپذیرفتند که میوه تنظیم‌ بازاری عرضه کند.

وی اضافه کرد: پول بسیار هنگفتی صرف تنظیم بازار میوه امسال شده است.

بختیاری درباره اینکه برخی در ایام قبل از عید معتقد بودند ما با کمبودهایی در زمینه میوه مواجه هستیم و محصولاتی مانند نارنگی باید حتما وارد شود، اضافه کرد: مسئله نارنگی کاملا جداست. برخی از میوه‌ها از جمله نارنگی فصلی‌اند و ما هیچ سالی برای شب عید این میوه را در کشور نداریم.

وی افزود: بیشتر نارنگی موجود در ایران نارنگی انشو است که حداکثر تا برج ۱۱ در بازار وجود دارد و بعد از آن فصلش تمام می‌شود.

این مقام مسئول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با بیان اینکه نوع دیگری از این میوه به نام نارنگی بندری در کشور موجود است، گفت: این نارنگی بسیار خوش خوراک است که عمده آن به کشورهای عربی صادر می‌شود، اما مصرف داخلی آن کم است چرا که قیمت بسیار بالایی دارد.

بختیاری ادامه داد: قیمت این میوه برای شب عید امسال بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان بود که نوع درجه یک و لوکس آن تا کیلویی ۲۰ هزار تومان هم معامله می‌شد.

وی افزود: سال‌های قبل که شب عید نارنگی در بازار موجود بود محصول پاکستانی و وارداتی بود که در دو تا سه سال اخیر جلوی واردات آن گرفته شده است؛ ضمن اینکه آنچه برای شب عید مدنظر است، میوه‌هایی مانند پرتغال، سیب، خیار و موز هستند که امسال نیز به وفور در بازار موجود بودند.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید