Performancing Metrics

اگر مرجعیت نبود در اجرای اصلاحات و مبارزه با فساد توفیق نداشتیم | اتاق خبر
کد خبر: 329133
تاریخ انتشار: 13 فروردین 1395 - 01:15
نخست وزیر عراق:
نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه در نشست پارلمان جهت معرفی کابینه جدید، گفت: اگر مرجعیت عالی دینی عراق نبود امکان نداشت دولت در روند اصلاحات و مبارزه با فساد و فاسدان توفیقی کسب کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، 'حیدر العبادی' در سخنرانی خود در صحن علنی پارلمان ملی ضمن تشکر از مرجعیت دینی عراق افزود: همواره مرجعیت عالی دینی عراق پشتیبان اصلاحات و مبارزه با فساد بوده و دولت طی این مدت بطور مرتب در تماس مستمر با مرجعیت بوده است.
وی تاکید کرد که اگر حمایت مرجعیت نبود نمی توانستیم نه در اصلاحات و نه پیروزی هایی که در جبهه های جنگ علیه تروریست های داعش کسب کرده ایم، موفق باشیم.
وی همچنین از مقتدی صدر به خاطر حفظ نظم و انضباط و مسالمت آمیز بودن اعتراضات مردمی و از نیروهای امنیتی عراق در برخورد مناسب با اعتراض کنندگان تقدیر کرد.
العبادی گفت، امروز با یک پاکت سر بسته از اسامی نامزدهای جدید کابینه به پارلمان آمده و تصمیم گیری در خصوص آنها را به پارلمان واگذار می کند.
وی افزود که در تغییرات کابینه، اصل کوچک کردن دولت را در نظر گرفته و تعداد وزیران کابینه جدید 16 نفر هستند که فقط وزیران کشور و دفاع به دلیل شرایط امنیتی کشور از این تغییرات مستثنی شده اند.
وی ادامه داد که در انتخاب وزیران جدید اصل تخصص گرایی، شایسته سالاری، مدیریت و توانمندی در اجرای برنامه دولت برای اصلاحات گسترده را در نظر گرفته است.
وی خطاب به پارلمان و فراکسیون های پارلمان گفت: اعلام اسامی کابینه جدید به معنی نادیده گرفتن پارلمان و فراکسیون ها نیست بلکه معتقد است که دولت بدون همکاری و انسجام با پارلمان و مشارکت فراکسیون ها نمی تواند موفق باشد.
وی در عین حال تاکید کرد که برخی ها در داخل کشور می خواهند اوضاع را از حیث سیاسی به بن بست بکشانند.
نخست وزیر عراق در خصوص این فقره از سخنان خود توضیحات بیشتری نداد، اما در عین حال گفت: برای اولین بار خوشحال است زیرا احساس می کند همه فراکسیون ها و جریان های سیاسی می خواهند طرح دولت را در ایجاد یک کابینه به دور از سهم بندی سیاسی حمایت کنند.
العبادی یادآور شد که همه بافت های اجتماعی عراق در کابینه جدید لحاظ شده و از همه وزیران بیوگرافی کاملی داده است.
نخست وزیر عراق شرایط کشورش را در حال حاضر حساس خواند و افزود: عراق در طول یکسال و نیم گذشته از شروع به کار دولت، از یکسو با بحران مالی و اقتصادی مواجه بود و از طرفی درگیر جنگ با تروریست ها و از سوی دیگر درصدد انجام اصلاحات و مبارزه با فساد بوده است.
وی ادامه داد که برغم بحران مالی به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت و کاهش هزینه های دولت به میزان 40 درصد اما حمایت و پیشتبانی مالی از نیروهای مسلح و تشکیلات داوطلب مردمی موسوم به 'الحشد الشعبی' در جبهه های جنگ قطع نشد.
وی گفت: در جنگ با داعش اکنون نیروهای عراقی در موضع هجوم هستند و به زودی فلوجه، حویجه و سپس موصل آزاد می شود.
وی با اشاره به حمله شیمیایی اخیر تروریست های داعش به بخش'تازه' از سمت روستای 'بشیر' در استان کرکوک خاطر نشان ساخت که طرحی نظامی برای آزاد سازی بشیر آماده شده است و بزودی از داعش به خاطر این حمله انتقام گرفته می شود.
وی بازگشت آوارگان را یکی از طرح های دولت در راستای اصلاحات و برقراری ثبات در کشور دانست و افزود: با همکاری سازمان ملل در آینده نزدیک کنفرانس بین المللی برای بازسازی مناطق آزاد شده از تصرف داعش برگزار می شود.
العبادی از تشکیل شورای عالی مبارزه با فساد در کشور خبر داد و گفت: این شورا مسوولیت زیر نظر گرفتن دستگاه های اداری کشور و شناسایی مواضع فساد و مفسدان و تقدیم آنها به دادگاه دارد.
وی تغییر هیات های مستقل و کاستن از مدیران کل اضافی در وزارتخانه ها را از اقدامات آتی دولت ذکر کرد و گفت: بیش از 100 مدیر کل دروزارت خانه های کشور شناسایی شده اند که نیازی به خدمات آنها نیست.
بعد از سخنان العبادی، رییس پارلمان ملی پیرامون انجام اصلاحات گسترده بنابر درخواست دولت، رای گیری کرد که با موافقت اغلب اعضای حاضر در جلسه مواجه شد.
مقرر شد که پارلمان ملی عراق اسامی پیشنهادی نخست وزیر را ظرف 10 روز بررسی و در خصوص آن تصمیم گیری کند و همچنین برای تصمیم گیری در خصوص هیات های مستقل تاریخ یک ماهه تعیین شد.
همچنین جلسه عادی پارلمان ملی عراق روز شنبه آینده از سرگرفته می شود.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید