Performancing Metrics

سفیر چین به وزارت خارجه مالزی احضار شد | اتاق خبر
کد خبر: 329189
تاریخ انتشار: 13 فروردین 1395 - 11:42
مالزی سفیر چین را پس از ابراز نگرانی در مورد ورود تعداد زیادی قایق با پرچم چین به آب های این کشور جنوب شرق آسیا در دریای جنوبی به وزارت امور خارجه احضار کرد.

اتاق خبر- مالزی سفیر چین را پس از ابراز نگرانی در مورد ورود تعداد زیادی قایق با پرچم چین به آب های این کشور جنوب شرق آسیا در دریای جنوبی به وزارت امور خارجه احضار کرد.

هفته گذشته به نقل از یک مقام گارد ساحلی گزارش داد حدود 100 قایق ماهیگیری چینی به آب های مالزی در دریای جنوبی چین تجاوز کردند، هر چند 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع این موضوع را تایید نکرد.
اما تارنمای روزنامه 'استار' روز جمعه اعلام کرد سفیر چین در مالزی توسط وزارت امور خارجه پس از ورود تعداد زیادی از کشتی های ماهیگیری چینی به آبهای مالزی به وزارت خارجه احضار شد.
وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه ای اعلام کرد که 'هوانگ هویکانگ' سفیر چین روز گذشته برای روشن شدن این مساله احضار و نگرانی مالزی در این مورد به اطلاع وی رسید.
در این بیانیه تاکید شد وزارت امور خارجه مالزی معتقد است که دوستی نزدیک، گسترده و عمیقی بین پوتراجایا و پکن وجود دارد و همکاری استراتژیک جامع بین دو کشور با احترام متقابل به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز باید افزایش یابد.
مالزی با چین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارد، اما با توجه به مناسبات نزدیک اقتصادی با پکن با تسامح به اختلاف و ورود هر از چند وقت کشتی های چین به آب های این کشور برخورد می کند.
چین بزرگترین شریک تجاری مالزی است و مالزی نیز سومین شریک تجاری چین در آسیا محسوب می شود.
فیلیپین، ویتنام، برونئی و تایوان نیز با چین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای غنی از انرژی جنوب چین که گذرگاه عبور پنجهزار میلیارد دلار تجارت جهانی است، اختلاف دارند.

منبع: ایرنا 

94106 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید