Performancing Metrics

ادعای حمایت پاکستان از طالبان افغانستان بی‌اساس است | اتاق خبر
کد خبر: 329309
تاریخ انتشار: 14 فروردین 1395 - 07:23
اسلام آباد اتهامات مقامات افغانستان مبنی بر حمایت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی اس آی) از گروه طالبان افغانستان را رد کرده است.

پاکستان اتهامات مقامات افغانستان مبنی بر حمایت سازمان اطلاعات ارتش این کشور (آی اس آی) از گروه طالبان افغانستان را رد کرده است. مقامات اسلام‌آباد گفته‌اند که آن کشور تلاش دارد تا جنگ در افغانستان پایان یابد.

«محمد نفیس ذکریا» سخنگوی وزرات خارجۀ پاکستان، در کنفرانس خبری خود اتهامات دولت افغانستان را مبنی بر حمایت ISI از طالبان را بی‌اساس عنوان کرد. 

ذکریا گفت: مایه تأسف است. چنین اظهارات بی‌اساسی بر خلاف واقیعتها است. پاکستان با عزم و ارادۀ کامل در برابر تروریسم و تندروی می‌جنگد.

به گفتۀ مقامات افغانستان، رهبران ارشد طالبان در کشور پاکستان پناه داده شده‌اند و حملات خود را در داخل افغانستان از آن سوی مرز، رهبری می‌کنند.

هفته گذشته «مسعود اندرابی» سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان، در پارلمان این کشور به صورت مستقیم  ISI را متهم بر حمایت طالبان کرد تا آن گروه موقعیت و میدان زمینی خود را گسترش داده و از نفوذ بیشتر برخوردار گردد.

اما مقامات پاکستانی می‌گویند اکنون طالبان یا دوباره به مناطقی رفته‌اند که تحت کنترل طالبان افغان قرار دارد و یا تحرکات طالبان در پاکستان به صورت مؤثر محصور شده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که عملیات نظامی گسترده‌ای بر ضد گروههای تروریستی راه‌اندازی شده  و بخشی از این عملیات نظامی مناطق مرزی با افغانستان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

ذکریا گفت: ما بدون قائل شدن هرگونه تبعیض، مشغول عملیات بر ضد تروریسم هستیم. تروریسم یک دشمن مشترک است و در جنگ بر ضد این پدیده، ما نیاز به همکاری و تشریک مساعی داریم نه تقابل و رویا ویی. وارد کردن اتهامات و مقصر دانستن یکدیگر، اشرار را تقویت خواهد کرد.

ذکریا در مورد اظهارات حکمت خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان نیزصحبت کرد. کرزی در جریان این هفته تعهد پاکستان را در راستای روند صلح افغانستان را مورد پرسش قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت کشورهایی که در مذاکرات چهار جانبه روند صلح افغانستان از جمله، افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا دخیل هستند، تلاشهای جدی را به خرج می‌دهند تا هر چه زودتر گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، صورت بگیرد.

ذکریا افزود: به خاطر منافع بیشتر افغانستان ، ما اعتقاد بر این داریم تا تمرکز بر گفتگوهای صلح باشد تا هر چه زودتر برگزار گردد و هیچ کسی صداقت پاکستان را مورد شک قرار ندهد. صلح و ثبات در افغانستان به نفع پاکستان است و نسبت به هر کشور دیگر، سهم ما در روند صلح افغانستان بیشتر است.

قرار بود گفتگوهای مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در هفتۀ اول ماه گذشته در پاکستان برگزار شود.

اما گروه طالبان در آخرین لحظه اعلام کرد که در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد و در ماه‌های بعد حملات خود در افغانستان را تشدید خواهد کرد.

منبع: تسنیم

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید