Performancing Metrics

بعد از پالمیرا مقصد بعدی ارتش سوریه نوبت کجاست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 329411
تاریخ انتشار: 14 فروردین 1395 - 16:56
تسنیم نوشت: پس از آزادی شهر تاریخی تدمر، نام بشار اسد و ارتش سوریه در رسانه‌های غربی و در اظهارات دیپلمات‌های غربی و گفت‌وگوهای بین المللی با لحن نرمتر و جدید به کار گرفته می شود.

اتاق خبر -  به نقل از پایگاه خبری العهد، نبرد موفقیت آمیز آزاد سازی تدمر از چند جهت حائز اهمیت است از جمله اینکه تدمر موقعیت راهبردی داشته و نقطه اتصال شهرهای مختلف سوریه به شمار می آید اما از همه مهم تر اینکه سرنوشت داعش در آنجا به خط پایان رسید.

نقشه راه جنگ سوریه پس از آزادسازی تدمر وارد مسیر جدیدی شد

چه بسا زمان زیادی باید بگذرد تا بسیاری از کسانی که از جایگاه مختلف پیگیر موضوع سوریه و یا دست اندرکار آن هستند، متوجه شوند عملیات موفقیت آمیز و راهبردی یگان های ویژه و آموزش دیده و مجهز ارتش سوریه با حمایت یگان های نخبه برگزیده، مسیر منحصر به فرد و جدیدی را در نقشه راه جنگ و نیز راه حل سیاسی در سوریه ترسیم کرد.

اما این مسیر جدید در سوریه از نظر تعداد متحدان و بسیج  نیروهای ذخیره مردمی برای پرکردن خلأ حاصل از نبود نیروهای سوری و پیشروی آنان در مناطق جدید و آزادسازی آن و نیز از نظر پشتیبانی گسترده هوایی سمبلیک است.

تاثیر تحولات سوریه آنی نیست

رخدادهایی که روند تحولات سوریه را متحول کرد تاثیرات آنی و فوری ندارند و نتایج آن به سرعت روشن نخواهد شد بلکه به تدریج چارچوب جدیدی را برای تحولات پس از خود ایجاد خواهند کرد تا جایی که اکنون شاهد بحث و بررسی داغ اما در عین حال روان است.

منکران واقعیت های سوریه از صحنه کنار می روند


به عبارت دیگر اولویت ها به طور خودکار پیش می رود و جنگ فرار و گریز در مسیری پیش رفته است که وجهه طرف پیروز تقویت شده است و کسانی که منکر واقعیت ها بودند به تدریج از صحنه کنار می روند.

در این میان و برخی دیگر با بی شرمی تمام سوار بر موج تحولات شده و مرد تمام فصل ها هستند و به دنبال سازگاری با تغییرات جدید هستند و بسیاری از کسانی که تا پیش از این همواره در واقعیت ها تردید داشتند، به صف کسانی پیوسته اند که برای واقعیت ها کف می زنند.

اکنون جنگ در سوریه به مسابقه ای تبدیل شده است که نیمی از سالن از تماشاچیان خالی است زیرا همه برای یک طرف کف زده و تشویق کنندگان همه در یک صف قرار گرفته اند.

نتایج حاصل از نبرد تدمر موجب شد فقط یک سناریو برای آینده جنگ و راه حل سیاسی در سوریه باقی بماند و این چیزی است که بشار اسد به طور خلاصه به آن اشاره کرده و اظهار داشت بر خلاف اعتقاد به اینکه پیروزی های ارتش سوریه تقویم راه حل سیاسی را به تاخیر می اندازد، این پیروزی ها به آن سرعت بخشید زیرا کسانی که در راه حل مانع تراشی می کردند و پیش از همه عربستان و ترکیه با نقش بر آب شدن محاسبات و توهمات خود در مورد میدان نبرد، هزینه این ناکامی ها را در قبال پیروزی های ارتش سوریه خواهند پرداخت.

راه حل سیاسی با آهنگ پیروزی‌های روز افزون جلو می‌رود


عملیات تدمر یک اقدام نظامی بود که با اجماع بین المللی همراه شده و موضع گیری جدیدی را بر دشمنان تحمیل کرد و موجب شد آمریکایی ها و اروپایی ها و دبیرکل سازمان ملل با لحن جدیدی سخن بگویند.

عناصر نظامی موجود در آزادسازی تدمر به نبرد این شهر ارزش استثنایی بخشید به اضافه اینکه تدمر به دلیل اینکه خط ارتباطی و نقطه وصل استان های سوریه و چهار جهت آن است، حائز اهمیت جغرافیایی است و دارای خطوط نفت و گاز بوده  و از نظر عبور  و مرور در نقاط مرزی مهم است.

اما به غیر از همه موارد بالا و از همه مهم تر اینکه  سرنوشت داعش در گروی نبردهای تدمر بود از همین رو این گروه با تمام توان در صدد پیروزی در این نبرد برآمد اما چاره ای جز پذیرش گزینه عقب نشینی تاکتیکی که در نبردهای سخت و طاقت فرسا به آن متوسل می شود، نیافت.

محاصره گاز انبری داعش و رسیدن به دروازه های محل استقرار آن

شکست در نبرد تدمر جنگ را به دروازه های محل استقرار داعش در رقه و دیرالزور  که برایش سرنوشت ساز است، رسانده است و این شکست برای داعش به معنی فروپاشی نقشه آینده جنگ در سوریه است.

به عبارت بهتر بدون در اختیار داشتن سرپیکان یا همان تدمر، تسلط داعش بر دیرالزور و رقه بی ارزش است و بدون آن نمی تواند به قلمون و لبنان برسد.

سرنوشت داعش در تدمر به پایان رسید


اکنون داعش در محاصره گازانبری قرار گرفته است از همین رو می توان از نگاه نظامی گفت که سرنوشت داعش در تدمر به پایان رسید و کارشناسان نظامی و راهبردی نمی توانند ارزیابی جز این داشته باشند.

با در نظر گرفتن این واقعیت ها بود که داعش راضی شد بهای دفاع از تدمر را با پانصد کشته و بیش از یک هزار مجروح بپردازد و این بالاترین آمار تلفات در تمام نبردهای داعش در یک نبرد از زمان تشکیل در سوریه و عراق و اشغال بخشی هایی از خاک این دو کشور به شمار می آید.

مردم جهان شاهد این جنگ بودند و دیدند که هزاران سرباز و افسر سوری با صدها تن از هم پیمانان خود و تحت پشتیبانی آتش بار و حملات هوایی پیشروی کردند و پس از آنکه در طول ده روز عملیات نزدیک شدن به تدمر تکمیل شد، ده روز نیز نبرد این شهر طول کشید.

این زمان ده روزه  در مقایسه با هدف مورد نظر و دستاورد حاصل از آن بی سابقه است و مهم تر اینکه 75 شهید سوری و سه شهید از بین نیروهای حزب الله و نیز جان باختن یک افسر روس، جانفشانی های گرانبهایی است که قابل ارزش گذاری نیست.

نبرد داعش برای حفظ موجودیت خود


ارزیابی تحلیلگران راهبردی این است که داعش وارد نبرد موجودیت خود شد و همه مقدمات از جمله سلاح ها و مهمات پیشرفته که در اختیار داشت، برای پیروزی آن فراهم بود و نیروهای ارتش سوریه نیز با خطوط امدادی قوی و حضور متحدان و با پشتیبانی عالی و حرفه ای هوایی وارد نبرد شدند.

به این ترتیب هر دو طرف در بهترین وضعیت ممکن وارد نبرد شدند و شرایط برای آنان فراهم بود تا سرنوشت آینده خود را در این نبرد رقم بزنند، اما در نهایت جانفشانی ها و اراده قوی ارتش سوریه و متحدانش به ثمر نشست.

این در حالی است که 20 ماه حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا و بمباران مواضع آن از تحقق حتی یک پیروزی نیز ناتوان ماند اما نبرد تدمر و پشتیبانی هوایی آن ، آزاد سازی این شهر راهبردی را به ثمر رساند.

نبرد تدمر امکان پیروزی بر داعش را به اثبات رساند


نبرد آزادسازی این شهر جهان و کشورهای منطقه و بسیاری از نیروها را در برابر گزینه های سرنوشت ساز قرار داد بر این اساس که پیروزی بر داعش امکان پذیر است اما فقط یک نقشه راه دارد و آن اینکه هرکس پیوستن به مسیری که تدمر ترسیم کرده است، نمی پذیرد به این معنی است که آشکارا در کنار داعش و تروریسم قرار دارد.

از بشار اسد در اظهارات غرب با لحن جدیدی نام برده می شود

پس از تدمر نام بشار اسد و ارتش سوریه در رسانه های غربی و در اظهارات دیپلمات های غربی و گفت وگوهای بین المللی با لحن جدید به کار گرفته می شود.

همچنین پس از نبرد تدمر نگاهها در سطح بین المللی به گروههای مخالف سوری به ویژه مخالفان مستقر در ریاض جلب می شود.

هرچه دستاوردها و پیروزی‌ها بیشتر شود، راه حل سیاسی نیز نزدیک تر می شود و هرچه پیروزی بر داعش ملموس تر شود، این گروه در غرب دست به حملات بیشتری می زند و هرچه خطر تروریسم افزایش یابد،  خطر آن نیز بیشتر قابل درک می شود.

در این میان بعید نیست که در روزنامه های مطرح غرب و در مقاله های آنان نام بشار اسد در کنار شارل دوگل و نقش او در جنگ جهانی دوم و پیروزی بر نازی‌ها ذکر شود.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید