Performancing Metrics

تاکید چین به از سرگیری مذاکرات شش جانبه هسته ای | اتاق خبر
کد خبر: 329528
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1395 - 00:32
چین برای نخستین بار پس از هشت سال، تلاش گسترده ای را با هدف از سرگیری مذاکرات به بن بست رسیده شش جانبه هسته ای شبه جزیره کره آغاز کرده و امضای پیمان صلح و تضمین های امنیتی را بهترین روش جهت برقراری ثبات و آرامش در منطقه می داند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، پس از اختلافات فزاینده آمریکا و کره شمالی و تشدید خصومت در روابط دو کشور این مذاکرات که در پکن برگزار می شد، در پایان سال 2008 به بن بست رسید و از آن زمان طرفین نتوانسته اند دور تازه ای از گفت وگوها را که نتیجه بخش باشد، برگزار کنند.
به نظر می رسد افزایش تنش ها در شبه جزیره کره و حساس تر شدن اوضاع، همه طرف ها را بار دیگر به سمت گفت وگو ترغیب کرده و در این بین تلاش چین نسبت به سایر کشورها چشمگیرتر است.
مقامات پکن معتقدند که دادن تضمین های امنیتی و گفت وگو در باره پیمان صلح می تواند شبه جزیره کره را از حالت انفجاری موجود که هر آن امکان بروز اتفاق ناگواری در آن می رود، خارج سازد.
این کشور در همین راستا قرار است در اولین اقدام عملی، «وو دا وی» فرستاده هسته ای خود را بزودی راهی ژاپن کند تا با مقام های این کشور درباره از سرگیری این گفت وگوها مذاکراتی انجام دهد.
گزارش ها حاکی است که او پیشتر گفت و گوهایی نیز با طرف های کره ای برای شروع دوباره گفت و گوهای شش جانبه پکن داشته است.
«هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که فرستاده هسته ای این کشور اوایل ماه جاری میلادی به ژاپن سفر خواهد کرد اما او زمان دقیق آن را اعلام نکرد.
او تایید کرد که اصلی ترین هدف از انجام این سفر مذاکره با مقام های هسته ای ژاپن در باره راههای از سرگیری مذاکرات شش جانبه است.
همزمان «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در حاشیه اجلاس دو روزه سران هسته ای که شب گذشته در واشنگتن به پایان رسید، بار دیگر بر آغاز این مذاکرات تاکید کرد.
از دیدگاه چین، بهترین گزینه برای یافتن راهکارهایی با هدف پایان دادن به مساله هسته ای شبه جزیره کره و عاری سازی منطقه از سلاح هسته ای، شروع دوباره مذاکرات شش جانبه پکن است.
این در شرایطی است که کره شمالی هم از آمادگی خود برای شرکت در این نشست خبر داده و می گوید آماده است برای تحقق این هدف با آمریکا وارد گفت وگو شود به شرط آنکه پیمان صلح دائمی امضا گردد.
کره شمالی تاکید می کند که پیمان موجود که بر اساس متارکه جنگ در منطقه پس از جنگ سال 1953 میلادی بدست آمده، پاسخگوی شرایط پر تنش فعلی نیست و هر آن ممکن است با شکسته شدن آن جنگ تمام عیاری در منطقه رخ دهد.
پیمان موجود تا به امروز کره شمالی و جنوبی را در حالت «نه جنگ» و «نه صلح» قرار داده است که این حالت از دیدگاه بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی می تواند شکننده و خطرناک باشد.
آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و دو کره از سال 2003 مذاکراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای 2006، 2009 و 2013 به حالت تعلیق در آمد.
آخرین تلاش های صورت گرفته برای برگزاری دوباره این نشست، مربوط به اوایل مهر ماه سال 94 در پکن است که نمایندگان پنج کشور یاد شده به غیر از کره شمالی حضور داشتند که آن هم بدون نتیجه پایان یافت.
کره شمالی به غیر از سه آزمایش هسته ای انجام شده، ششم ژانویه سال 2016 (16 دی ماه 94) نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرد و به این ترتیب دست به چهارمین آزمایش هسته ای زد.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید