Performancing Metrics

مهمترین تحولات آمریکای لاتین در هفته گذشته میلادی | اتاق خبر
کد خبر: 329616
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1395 - 08:58
کشورهای آمریکای لاتین در هفته گذشته میلادی شاهد تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی مهم از جمله درخواست کناره گیری مادورو از دولت، کشته شدن دو پلیس در ونزوئلا و اعلام وضعیت فوق العاده در زندان های السالوادور بودند.

**مکزیک
مردم مکزیک در جریان برگزاری یک سنت آیینی (جشن های عید پاک)، آدمک های «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز ریاست جمهوری 2016 آمریکا از حزب جمهوریخواه را به آتش کشیدند.

در مراسم آیینی که در آن نمادهای پلید در دین مسیحیت بر اساس باورهای مردم مکزیک به آتش کشیده می شوند، آدمک ترامپ نیز که در جریان مبارزات انتخاباتی، نظرات ضد مهاجرتی و ضد مکزیکی خود را تکرار می کند، به آتش کشیده شد.

بنابراین گزارش آدمک های ترامپ در شهرها و روستاهای سراسر مکزیک از 'پوئبلا' (Puebla) درجنوب تا 'مونتری' (Monterrey) واقع در شمال شرق مکزیک، در این آیین مذهبی به آتش کشیده شد.

آدمک هایی که در این مراسم از سوی مردم به آتش کشیده می شوند اغلب نماد سیاستمداران نامحبوب می باشند.
مردم مکزیک در این باره می گویند از زمانی که ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود بر ضد مهاجران ، مکزیک و مکزیکی ها موضع گیری کرد، تصمیم به ساختن و آتش زدن آدمک های ترامپ گرفتند.

** پلیس مکزیک فرد مظنون به پولشویی برای «خواکین گوسمان» معروف به «الچاپو»، سرکرده زندانی بزرگ ترین کارتل مواد مخدر مکزیک را بازداشت کرد.

پلیس اعلام کرد؛ «خوان مانوئل آلوارز» با یک شبکه بین المللی پولشویی در ارتباط بود که در مکزیک، کلمبیا، پاناما و آمریکا فعالیت می کند.

گوسمان، ابرقاچاقچی مکزیک که دو بار از زندان های این کشور گریخت، در ماه ژانویه امسال بار دیگر دستگیر شد و به امید رفتاری بهتر در زندان های آمریکا به دنبال تسریع روند استرداد خود به این کشور است.
گوسمان که سرکرده «سینالوآ» بزرگ ترین کارتل مواد مخدر مکزیک است، همچنین به دامن زدن به جنگی خونین علیه گروه های رقیب و قاچاق میلیون ها پوند مواد مخدر به آمریکا متهم است.

** ونزوئلا
دربحبوحه بحران اقتصادی و فشار مخالفان علیه دولت «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا، دو سوم مردم این کشور معتقدند که قدرت و دوره ریاست جمهوری وی باید در سال جاری به پایان برسد.

مشکلات مدل اقتصادی کنترل شده از سوی دولت و کاهش قیمت نفت، موجب شد که کمبود در ونزوئلا روی همه کالاها تاثیر بگذارد، نرخ تورم روز افزون به عدد سه رقمی برسد و کسری بودجه عمیقی نیز ایجاد شود.

براساس نظرسنجی موسسه ونزوئلایی «داتانالیسیس»، درمقابل چنین وضعیتی، 63.6 درصد از ونزوئلایی ها معتقد هستند که مادورو باید ریاست جمهوری را ترک کند یا از طریق برگزاری رفراندوم برکنار شود.

تنها29.3درصد ونزوئلایی ها می خواهند که مادورو تا سال 2019 هنگامی که دوره ریاست جمهوری وی به اتمام می رسد، در سمت خود باقی بماند.

نظرسنجی حاکی از آن است که90.9درصد مصاحبه شوندگان، وضعیت کشور را منفی قلمداد می کنند، هرچند که میزان محبوبیت مادورو از 32درصد ماه فوریه به 33.1 درصد ماه مارس افزایش یافته است.

** پارلمان ونزوئلا که تحت کنترل اپوزیسیون قرار دارد، روز سه شنبه قانون عفو زندانیان سیاسی را تصویب کرد.
تصویب این قانون، تنش سیاسی با «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور را برانگیخت.

«هنری راموس آیوپ » رئیس مجلس ملی ونزوئلا گفت این قانون پس از دو دور بحث در پارلمان به تصویب رسید.

تصویب این قانون با وجود ابراز ناخرسندی قانونگذاران جناح اقلیت از حزب سوسیالیست وابسته به رئیس جمهوری صورت گرفت و آیوپ پس از تصویب آن فریاد «آزادی» سر داد.

«دلسا سولارزانو» از حامیان این قانون گفت: هدف از این مصوبه، ایجاد شالوده ای برای آشتی ملی است.

وی توضیح داد که این قانون آزادی حدود 76 زندانی سیاسی و صدها نفر از افراد «تحت پیگرد و تبعیدی» به جرم مخالفت با دولت چپ گرا را هدف قرار می دهد که در 17 سال پیش زمام قدرت را در اختیار داشته است.

مادورو همزمان با بررسی این قانون در پارلمان، با اتخاذ موضعی خصمانه در نطقی تلویزیونی خطاب به این نماینده گفت: «نمی توانید مطمئن باشید که چنین طرحی تصویب شود و صرف نظر از تلاش هایتان، قوانینی که به نفع تروریست ها و جانیان است به تصویب نخواهند رسید.»

** اعتراضات دانشجویی علیه افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در شهر «سن کریستوبل» در غرب ونزوئلا منجر به کشته شدن دو مامور پلیس شد.

منابع دولتی ونزوئلا اعلام کردند که در جریان این اعتراضات که سه شنبه شب رخ داد یک افسر زن پلیس استان تاچیرا و یک مامور مرد جمعی پلیس ملی بولیواری ونزوئلا کشته شدند. در جریان این اعتراض دانشجویی 30 نفر مجروح و 40 نفر نیز توسط پلیس دستگیر شدند.

به گفته مقامات، اعتراضات با ربودن 16 اتوبوس در ترمینال سن کریستوبل مرکز استان تاچیرا و هم مرز با کلمبیا آغاز شد و معترضان این اتوبوس ها را تا ساختمان دانشگاه تکنولوژی کشاورزی و صنعتی این شهر هدایت نمودند.

نیروهای پلیس برای جلوگیری از گسترش اعتراضات به دیگر نقاط شهر پلیس تصمیم گرفتند که محوطه دانشگاه را محاصره کنند اما معترضان با یکی از اتوبوس های ربوده شده از محوطه خارج شده و پلیس ها را زیر کردند.

به گفته «رامون کابسا» معاون امنیتی استان تاچیرا ، افزون بر دو پلیس کشته شده، چهار پلیس دیگر در وضعیت وخیمی قرار دارند.

وی گفت: نمی دانیم افراد دستگیر شده دانشجو هستند یا خیر اما این حادثه غیرقابل پیش بینی بود .اتوبوس یک دفعه خارج شد و پلیس ها را زیر کرد. ما در این مورد، مسئولیت هر کدام از دستگیر شدگان را روشن خواهیم کرد.

از سوی دیگر ، «خورخه گره گوریو ویئلما» استاندار تاچیرا ضمن محکوم کردن این وقایع، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
مرگ دو پلیس در حالی صورت گرفته که این برای نخستین بار است که در دو سال اخیر و در جریان اعتراضات خیابانی، مامور پلیسی کشته می شود.

** کوبا
«فیدل کاسترو» رهبر سابق کوبا یک هفته پس از سفر «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به آن کشور در نشریه 'گرانما' (Granma) به انتقاد از آمریکا و سفر اوباما به هاوانا پرداخت.

کاسترو در مقاله خود از اظهارات اوباما مبنی بر مصالحه بین دو کشور انتقاد کرد. فیدل کاسترو با اشاره به فهرستی از لطماتی که آمریکا طی بیش از نیم قرن گذشته به کوبا وارد کرده از جمله حمله به خلیج خوک ها در سال 1961 میلادی، نوشت: 'ما (کوبا) نیازی به هیچ هدیه ای از سوی امپراتور (آمریکا) نداریم.'

باراک اوباما درجریان سفر دو روزه خود به کوبا که 20 تا 22 ماه مارس (اول تا سوم فروردین 95) انجام شد با استقبال سرد مقامات کوبایی از جمله عدم حضور «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا و برادر فیدل کاسترو، در فرودگاه جهت استقبال روبرو شد.

سفر اوباما که نخستین سفر یک رئیس جمهوری آمریکا به کوبا پس از 88 سال به شمار می رفت، با هدف بهبود روابط هاوانا و واشنگتن صورت گرفت.

**آرژانتین
تصمیم یک کمیسیون سازمان ملل متحد برای گسترش قلمرو دریایی آرژانتین در اقیانوس اطلس جنوبی به میزان 35 درصد که شامل جزایر مالویناس و ماوراء آن می شود، مورد استقبال این کشور قرار گرفت.

وزارت امور خارجه آرژانتین اعلام کرد که محدوده آب های ساحلی این کشور بر اساس تصمیم سازمان ملل متحد تا یک میلیون و 700 هزار کیلومتر مربع افزایش یافته است که در منازعه و اختلافات این کشور با انگلس بر سر مالکیت مجمع الجزایر مالویناس اهمیت زیادی دارد.

نیروهای نظامی آرژانتین سال 1982 پس از تصرف این جزایر واقع در بخش جنوبی اقیانوس اطلس که در اشغال انگلیس قرار داشت، در جنگ کوتاه مدت و خونین با نظامیان انگلیسی، شکست خوردند.

کشورهای آمریکای لاتین این جزایر را مالویناس و انگلیس آن را فالکلند می نامد.

کمیسیون سازمان ملل متحد در ماه مارس با تایید و تصویب گزارش سال 2009 آرژانتین در باره تعیین محدوده قلمرو این کشور در فاصله 200 تا 350 مایلی سواحل آن، جانب آرژانتین را در باره محدوده آب های فلات قاره این کشور گرفت.

«سوسانا مالکوررا» وزیر امور خارجه آرژانتین گفت: این واقعه ای تاریخی برای ما به شمار می رود، زیرا گام بزرگی در راستای تعیین محدوده خارجی فلات قاره خود برداشته ایم که تایید کننده حق حاکمیت ما بر منابع واقع در فلات قاره ما به شمار می رود.

** برزیل
«دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل که دولت وی طی ماه ها و روزهای اخیر با بحران وخیم سیاسی روبه رو شده است، استیضاح خود را در ارتباط با اتهامات وارده یک «کودتا» نامید.

دیلما روسف در مورد وقایع اخیر همچون کناره گیری وزیر گردشگری از حزب «جنبش دمکراتیک برزیل» و اعلام کناره گیری این حزب از ائتلاف با دولت وی که رئیس جمهوری برزیل را هر چه بیشتر با استیضاح از سوی پارلمان این کشور نزدیکتر می سازد، واکنش نشان داد و آن را یک کودتای سازمان یافته دانست.

روسف روز چهارشنبه در واکنش به خطر استیضاح خود گفت که، بگذارید تا کنگره کار خود را برای استیضاح پیش ببرد، اما به این سادگی از قدرت کنار نخواهم رفت.

روسف گفت: استیضاح بدون اثبات جرم یعنی کودتا، مسئله این است.

** دریک سه شنبه سیاه برای دولت «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل، هیأت مدیره ملی حزب «جنبش دموکراتیک برزیلی» درکنگره عمومی خود تصمیم گرفت که حمایت خود را از رئیس جمهوری برداشته و از ائتلاف حاکم کناره گیری کند.

حزب جنبش دموکراتیک برزیلی، اصلی ترین شریک روسف بود بطوری که این تصمیم می تواند سقوط دولت برزیل را تسریع بخشد .

«رومرو جوکا» معاون حزب دراین مورد اعلام کرد: ازامروز(سه شنبه)، دراین جلسه تاریخی، حزب جنبش دموکراتیک برزیلی، از پایه ائتلاف دولت رئیس جمهوری دیلما روسف کناره گیری می کند.

دراین راستا، 7 وزیر دولت که متعلق به حزب مذکور می باشند، باید بلافاصله استعفا دهند. در این رابطه ، «هنریکه ادواردو آلوس» وزیر گردشگری پیشگام شده و استعفا کرد. بقیه وزرای هم حزب او تا روز 12 آوریل (24 فروردین)، مهلت دارند که استعفا دهند .

افزون براینکه حزب جنبش دموکراتیک برزیلی، اصلی ترین شریک دولت روسف است، این حزب برای متوقف ساختن روند استیضاح علیه روسف به دلیل پنهان کاری درحساب های عمومی سال 2014 ، کلیدی می باشد .

بدون این حمایت، استیضاح علیه دولت کنونی می تواند درمجلس نمایندگان پیش برود.افزون بر آن، خروج این حزب می تواند یک اثر تئوری دومینو بین متحدان کوچکتر دولت داشته باشد. حزب 'مترقی' و حزب 'جمهوری خواه' دراین مورد نظریه خود را اعلام داشته وگفتند که نمی خواهند آخرین نفراتی باشند که کشتی را ترک می کنند .

درهمین حال، روسف تصمیم گرفت که سفری را که قصد داشت روزچهارشنبه به واشنگتن برای شرکت دراجلاس امنیت هسته ای داشته باشد را لغو کند واکنون باید با بحران سیاسی که در آن غوطه ور است روبرو شود .

**«خورخه هیلتون» وزیر ورزش برزیل به عنوان دومین وزیر که طی روزهای اخیر از سمت خود کناره گیری می کند، استعفا کرد.

هم اکنون عرصه سیاسی هرچه بیشتر بر دیلما روسف رئیس جمهوری این کشور و درست پنج ماه مانده به بازیهای المپیک برزیل، تنگ تر شده است.

در بیانیه ریاست جمهوری برزیل اعلام شد که دیلما روسف از درخواست استعفای خورخه هیلتون مطلع شده است.

قرار است «ریکاردو لیسر» به طور موقت جایگزین هیلتون که از سال 2014میلادی در این سمت قرار داشت، شود.

در حالی که دولت روسف در تلاش برای آمادگی بازیهای المپیک 2016میلادی است که ماه اوت آغاز خواهد شد، بحران سیاسی و استیضاح دامنگیر آن شده است.

با استعفای دومین وزیر دولت برزیل و از سویی دیگر با رای حزب «جنبش دمکراتیک برزیل» موسوم به (PMDB) مبنی بر کناره گیری از ائتلاف با دولت دیلما روسف، ریاست جمهوری وی بیش از پیش شکننده تر شده است.

**کانون وکلای برزیل خواهان گشایش پرونده جدیدی برای استیضاح «دیلما روسف» رئیس جمهوری این کشور با هدف عزل از سمت ریاست جمهوری شد .

این درخواست رسمی که به مدیریت مجلس نمایندگان ارائه شد به درخواست دیگری اضافه می شود که در مجلس مورد بحث قرار گرفته و روسف به بی نظمی ها در ترازنامه ای که دولت در دو سال اخیر ارائه داده، متهم شده است.

اقدام کانون وکلا از سوی 26 واحد مدیریت این سازمان از مجموع 27 مدیریت تصویب شد و افزون بر این اتهام ، شامل این سوءظن می باشد که روسف در جلوگیری از اجرای عدالت در تحقیقات مربوط به رسوایی فساد مالی شرکت نفت ملی «پتروبراس» تلاش کرده است.

این دیدگاه با انتصاب «لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا» رئیس جمهوری سابق برزیل به عنوان وزیر ریاست جمهوری قوت بیشتری گرفت، زیرا وی دو پرونده اتهامی ارتکاب فساد مالی دارد و این انتصاب از سوی دیوان عالی تعلیق شد.

کانون وکلا استدلال دارد که روسف با انتصاب لولا دا سیلوا برای یک سمت در کابینه خود، تلاش کرد که اقدام ها علیه وی را دور بزند، زیرا این امتیازهای ممتاز ، به همه وزرا مصونیت قضایی می دهد.

این کانون همچنین چندین عنصر دیگر نظیر معافیت های مالیاتی که دولت به فیفا برای برگزاری جام جهانی 2014 ارائه کرده بود را به درخواست خود اضافه نموده است.

کانون وکلا می گوید که این اقدام “جرم مسئولیتی” دولت است، زیرا اقدامات جبرانی برای مناطق کشور که از دادن مالیات چشم پوشی کردند را در نظر نگرفت.

** السالوادور
دولت السالوادور با توجه به واقعه کشتار 11 نفر توسط تبهکاران وضعیت فوق العاده امنیتی در هفت زندان این کشور برقرار کرده است.

دلیل این اقدام، سرکوبی جرایم سازمان یافته درون زندان ها پس از کشتار سه هفته پیش شهر «سن خوان اوپیکو» اعلام شده است که تبهکاران 11 نفر از جمله 8 کارگر یک شرکت انرژی و توزیع برق و 3 کشاورز شاهد عینی این واقعه را به قتل رساندند.

«مائوریسیو رامیرز لانداورده» وزیر امنیت السالوادور اعلام کرد: وضعیت فوق العاده امنیتی اجازه حبس سخت زندانیان در تمام طول روز و تعلیق ملاقات افزون بر گشت و بازرسی در منازل و مغازه های نزدیک به زندان ها را می دهد که باندهای تبهکار برای حفظ نفوذ خود از آنها استفاده می کنند.

به عنوان بخشی از این عملیات، نیروهای امنیتی 299 زندانی ندامتگاه های «سن فرانسیسکو گوترا» ، «سیوداد باریوس» ، «چالاتنانگو» ، «کوخوته په که» و «ایزالکو» را به ندامتگاه «که زال ته په که» انتقال دادند.

این زندانیان، سرکردگان مظنون سازمان های جنایتکاری هستند که در زندان ها فعالیت دارند و به همین دلیل و با هدف داشتن بالاترین سطح مراقبت امنیتی به زندان نوسازی شده انتقال یافتند.

دولت «سالوادور سانچز سرن» نیز اعلام کرد: هدف این اقدامات جلوگیری از ارتکاب جرم در ندامتگاه ها و برقراری امنیت برای مردم است.

**کلمبیا
دولت کلمبیا مذاکرات با شورشیان موسوم به ارتش (چپگرای) آزادیبخش ملی (ای ال ان) را که روز چهارشنبه کلید خورده است را سرآغاز نقطه ای برای مذاکرات صلح برای پایان بخشیدن به نیم قرن منازعات مسلحانه اعلام کرده است.

دفتر ریاست جمهوری کلمبیا در بیانیه خود تاکید کرده است دولت و ارتش آزادیبخش ملی می توانند با صدور بیانیه ای مشترک در کاراکاس پایتخت ونزوئلا، آغازگر فصل جدیدی برای این مذاکرات تامین کننده صلح ملی باشند.

براساس این بیانیه، دولت کاراکاس در عین حال تلاش می کند همچنین با شبه نظامیان مخالف اصلی موسوم به شبه نظامیان انقلابی کلمبیا (فارک) نیز یک قرارداد صلح امضا کند.

دولت و شورشیان فارک که ازنوامبر (آبان/ آذر) 2012 میلادی به مذاکره پایان دادن به درگیری ها متعهد شده اند، به تازگی اعلام کرده اند، نمی توانند همانند آنچه پیشتر وعده داده بودند در 23 مارس (4 فروردین) توافق نهایی صلح را امضا کنند.

دو طرف تاکنون در گفت و گوهای صلح به توافق هایی در مورد اصلاحات لازم برای دسترسی کشاورزان فقیر به مزارع، مقابله با قاچاق مواد مخدر، پاکسازی مناطق آلوده به مین، تبدیل شورشیان به یک حزب سیاسی و جستجوی مفقودان دست یافته اند.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید