Performancing Metrics

مقاومت‌مان را علیه نظام استکبار حفظ کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 329679
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1395 - 14:19
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم و غلامرضا تاجگردون دو نماینده مجلس شورای اسلامی در تحلیل نام‌گذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری به دلایل عدم اجرای اقتصاد مقاومتی در طول سال‌های گذشته پرداختند و در ادامه نیز درباره تصویب برنامه ششم و موضوع برجام

غلامرضا مصباحی‌مقدم در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به نام‌گذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اظهار کرد: سال‌های متمادی است که مقام معظم رهبری شعارهای اقتصادی را برای نام‌گذاری سال‌ها استفاده می‌کنند. ایشان در بهمن‌ماه سال 92 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند اما اینکه چرا همچنان شعار اقتصادی محور قرار می‌گیرد به دلیل این است که اگرچه ما مشکلات متعددی داریم اما مهمترین مشکلاتی که همه از آن در رنج هستند مشکلات اقتصادی است.

وی افزود: از سوی دیگر رکود اقتصادی چشمگیر است و اگرچه دولت تلاش‌هایی برای خروج از رکود داشته اما این امر اتفاق نیفتاده است. مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند که 60 درصد بخش صنعت ما تعطیل است و بسیاری از بخش‌های دیگر نیز دچار مشکلات جدی هستند. علاوه بر این چهار میلیون جوان در کشور دچار بیکاری هستند و موضوع افزایش قیمت‌ها هم همچنان برای مردم مطرح است. البته دولت تلاش کرده تورم را کاهش دهد اما تورم تا حدی ادامه دارد و بیکاری نیز گسترده است و این نشان می‌دهد مهمترین مشکل ما مشکل اقتصادی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر قوای سه‌گانه باید اهتمام ویژه‌ای به موضوع اقتصاد مقاومتی داشته باشند، یادآور شد: ما باید به ظرفیت‌های درون اقتصاد کشور توجه کنیم و از ظرفیت‌های استفاده نشده نیز بهره ببریم.

مصباحی‌مقدم در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم قضاوت تندی در مورد دولت داشته باشم و قصدم این است که قضاوت عادلانه کنم اما متاسفانه آن اهتمامی که باید برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی شاهد باشیم را از سوی دولت محترم شاهد نیستیم.

وی با اشاره به تصویب قانون قاچاق کالا و ارز در مجلس ادامه داد: این قانون دو سال پیش تصویب شد و باید ظرف این دو سال اجرایی می‌شد اما متاسفانه اجرایی نشده در حالی که مساله قاچاق به اقتصاد کشور آسیب زده و تولیدکنندگان داخلی نیز در رنج هستند از جمله در بخش پوشاک که مساله روشنی است. متاسفانه حتی آیین‌نامه‌های مربوطه قانون نیز تکمیل نشده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: مواردی در دولت قبل شروع شده بود از جمله طرح شبنم که باعث می‌شد کالاها قابل کنترل باشد اما وزیر صنعت این طرح را کان لم یکن اعلام کرد و به عبارت دیگر به قاچاق رسمیت بخشیدند. این در حالی است که ادعا می‌شود 20 تا 30 میلیارد دلار قاچاق در کشور انجام می‌شود. می‌توان محاسبه کرد که این میزان قاچاق چقدر شغل برای کشورهای دیگر ایجاد می‌کند و چقدر شغل را در ایران تعطیل می‌کند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به تعطیلی بسیاری از شهرک‌های صنعتی نیز گفت: سیستم بانکی ما هم سیستم فشلی است و قدرت پاسخگویی به نیازها را به دلیل بلوکه‌شدن منابع مالی ندارد. گفته می‌شود یک میلیون میلیارد تومان نقدینگی کشور است و آمارها نشان می‌دهد 90 درصد این مبلغ در سیستم بانکی است اما سیستم بانکی با این منابع چه می‌کند؟ ما معتقدیم اینها باید مدیریت شود و به سمت تولید برود. من ایراد را متوجه دولت و نبود عزم را دلیل اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی می‌دانم.

وی با بیان اینکه عزمی در دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند فرهنگ مقاومت است که باید فرهنگ عموم جامعه باشد. من از اینکه اقتصاد مقاومتی را تعبیر به مقاوم‌سازی اقتصاد می‌کنند ناراحتم زیرا معتقدم اقتصاد مقاومتی برای این است که ما مقاومتمان را در قبال نظام استکبار حفظ کنیم.

این نماینده مجلس روحیه مصرف کالای ایرانی را در اقتصاد مقاومتی مهم دانست و یادآور شد: هر انسانی در ایران باید بداند که رویکردش باید ایستادن در مقابل تاثیرگذاری بیگانگان در کشور در همه ابعاد باشد و الان هم بحث اقتصاد مطرح است.

منبع: ایسنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید