Performancing Metrics

اوباما با طرح سازمان سیا دربارۀ بشار اسد مخالفت کرد | اتاق خبر
کد خبر: 329699
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1395 - 15:55
ایسنا نوشت: مقام‌های فعلی و سابق آمریکا گفتند، سیا در سال 2012 جزئیات طرح مخفیانه عملیاتی برای عزل بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه را ارائه کرده که باراک اوباما از تایید آن امتناع ورزیده است.

اتاق خبر - اظهارات این مقام‌های آمریکایی در مصاحبه‌ با شبکه "ان‌بی‌سی نیوز" منتشر شد. بنا به گفته این مقامات طرح دیوید پترائوس، رئیس وقت سیا برای آموزش و تسلیح مخفیانه شورشیان سوری در سال 2012 که هدفش تحت فشار گذاشتن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بود، مدت‌هاست افشا شده اما کتابی قرار است روز سه‌شنبه از سوی یک عامل سابق سیا منتشر شود که جزئیات بیشتری را فاش می‌کند.
براساس متن این کتاب فاش می‌شود که مقام‌های ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طرحی چند مرحله‌ای را برای عزل بشار اسد سازماندهی می‌کردند. مقام‌های سابق آمریکایی که در آن گفت‌وگوها حضور داشتند این مساله را تایید کرده‌اند.

داگ لاکس، افسر سابق سیا در مصاحبه با ان‌بی‌سی حضور یکساله‌اش در خاورمیانه و دیدارهایش با شورشیان سوری و افسران اطلاعات کشورهای مختلف را تشریح کرد.

به گفته لاکس، وی چشم و گوش گروه ضربت سیا در سوریه بوده است. وی در آن زمان طرحی را با تمام عواملی که به گفته او برای عزل اسد لازم بوده، می‌نویسد. این افسر سابق سیا طرح مذکور را تشریح نکرد اما گفت که برنامه وی در واشنگتن با حمایت‌هایی روبرو شد.

یک مقام اطلاعاتی ارشد سابق نیز می‌گوید ایده‌های لاکس که اکثرا با سایر اعضای گروه ضربت سیا در سوریه به اشتراک گذاشته شد، در طرحی که نهایتا به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه شد، وجود داشت.

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا هرگز چراغ سبز نشان نداد. کاخ سفید و سیا درباره این سخنان اظهارنظری نکردند.

داگ لاکس می‌گوید که رهبران کاخ سفید و سیا از همان ابتدا به وضوح گفته بودند که هدف از تشکیل گروه ضربت پیدا کردن راه‌هایی برای عزل بشار اسد از قدرت است. وی افزود: ما به 50 گزینه خوب دست یافتیم که این امر را تسهیل می‌کرد اما رهبری سیاسی حتی به ما اجازه نداد که یکی از آنها را هم اجرا کنیم.

گفته‌های لاکس درباره جزئیات طرحش در آن کتاب عمدتا به دست سیا سانسور شده است. سیا به دقت کتاب‌هایی که به دست افسران کنونی و سابق نگراش می‌شود، بازنگری می‌کند تا مانع از انتشار اطلاعات محرمانه شود.

آژانس سیا به لاکس اجازه نداد تا جزئیات طرحش را تشریح کند. برخی ناظران هم از اینکه سیا اجازه داده تا یک افسر سابق درباره طرح آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای براندازی یک دولت خارجی مطلب بنویسد ابراز شگفتی کردند.

مقام‌های سابق سیا می‌گویند، پترائوس و سایر حامیان طرح مذکور مدعی بودند که این برنامه می‌توانست از رشد داعش، استفاده از تسلیحات شیمیایی، بحران مهاجرت اروپا و مرگ ده‌ها هزار غیرنظامی جلوگیری کند. با این حال اوباما و سایر تحلیلگران به شدت با این نظرات مخالف‌اند.

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید